کد خبر: ۸۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 14
شفاآنلاین:تغذیه>چربي‌هاي غذايي برخلاف آنچه فكر مي‌كنيم منشأ چاقي و ابتلا به امراضي نظير ناراحتي‌هاي قلبي و‌عروقي و بيماري‌هاي حاد نيست بلكه در حقيقت قندها مسببان اصلي هستند.
به گزارش شفاآنلاین : نوشابه در بين ايرانيان پرطرفدارترين نوشيدني به شمار مي‌رود و كنار گذاشتن آن از وعده‌هاي غذايي غيرممكن به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه با ورود و عرضه‌ي انواع نوشابه‌هاي رژيمي‌و بدون قند، معدود افرادي هم كه از ترس جانشان از خير مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت اين نوشيدني مخرب جذب شده‌اند. مطمئناً شما هم در اينكه مصرف انو‌اع نوشابه‌ها عوارض سوئي بر بدن دارد، شكي نداريد ولي اغلب، اين طعم نوشابه است كه بر ترس از بروز عوارض آن غلبه مي‌كند. آمار نشان مي‌دهد كه سرانه مصرف‌ قند و شكر در كشور ما نسبت به وضعيت جهاني، بسيار بالاست، به‌طوري كه برآورد مي‌شود هر ايراني به‌طور متوسط سالانه مقدار 29 تا 30 كيلوگرم قند و شكر مصرف مي‌‌كند كه از ميانگين جهاني كه حدود 19 تا 20 كيلوگرم است، به مراتب بيشتر است. دكتر پيام فرحبخش، متخصص تغذيه با بيان اينكه سالانه ميليون‌ها نفر در دنيا بر اثر بيماري‌هاي قلبي و عروقي جان خود را از دست مي‌دهند، گفت: 9 ميليون نفر از اين افراد به علت فشار خون مي‌ميرند كه علت اصلي فشار خون نيز مصرف نمك و شكر است.
 
چقدر در روز قند بخوريم؟
ما ايراني‌‌ها دوست داريم كام‌مان شيرين باشد و هنوز عادت نكرده‌ايم كه تلخي چاي را تحمل كنيم. اما واقعيت اين است كه تلخي شروع به نوشيدن چاي تلخ، به مراتب كمتر از ادامه دادن آن است و اگر چند روز اول را تحمل كنيم، روزهاي بعد، نوشيدن آن به مراتب راحت‌‌تر خواهد شد. حذف كردن قند و شكر از كنار چاي و ساير نوشيدني‌ها، پس از سال‌ها عادت، كار نسبتا مشكلي است، اما با وجود اين همه تاثيرات سوءاستفاده از قند و شكر، ضروري است كه ذائقه خود را با كمي‌صبر تغيير داده و ضمن كاهش عادت به شيرين خوري؛ به جاي شيريني‌هاي مصنوعي از قندهاي طبيعي مثل خرما، انواع قند طعم‌دار خرما، توت، عسل طبيعي، عسل خرما، قند مايع خرما، شكر سرخ و ساير شيريني‌هاي طبيعي استفاده شود كه نه تنها مضر نبوده بلكه هر يك داراي فوائد خاص خود نيز مي‌باشند. 
 
 
از لحاظ شيميايي ميان اين دو فرق زيادي وجود ندارد. هردوي آنها حاوي ساكاروز هستند. قند در صنعت به صورت فشرده درآمده و شكر به صورت پودر شده است. درست مانند خاك قند و شكر كه هيچ تفاوتي با هم ندارند. اما درباره انواع قند از نظر بهداشت مواد غذايي، قند هاي خردشده كارخانه اي بهتر از كله قند‌هاي خردشده غيركارخانه اي هستند. مگر اينكه فرد كله قند را از كارخانه خريداري كرده و خود در منزل آن را خرد كند. در غيراين صورت ممكن است فردي كه اين كله قندها را خرد مي‌كند، ابزار يا دستانش آلوده باشد و اين آلودگي را به قند ها انتقال دهد.  
 
متأسفانه نوشابه در بين ايرانيان پرطرفدارترين نوشيدني به شمار مي‌رود و كنار گذاشتن آنها از وعده‌هاي غذايي غيرممكن به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه با ورود و عرضه‌ي انواع نوشابه‌هاي رژيمي‌و بدون قند، معدود افرادي هم كه از ترس جانشان از خير مصرف نوشابه گذشته بودند، دوباره به سمت اين نوشيدني مخرب جذب شده‌اند. ماده شيميايي جديدا در نوشابه‌هاي رژيمي‌به عنوان جانشين قند به كار مي‌رود و بيش از 90 عارضه جانبي دارد كه از جمله مي‌توان به اعتياد تومور مغزي، معلوليت جنين، ديابت، عدم تعادل حسي و بروز حمله‌هاي صرع اشاره كرد. 
 
 
يك چهارم مصرف سالانه نوشيدني‌ها را انواع سودا تشكيل مي‌دهد. امروزه مقدار متوسط مصرف نوشابه‌هاي غيرالكلي و گازدار (سودا) بسيار بالاست. 
هر قوطي نوشابه گازدار سرشار از شكر، كالري و رنگ‌هاي مصنوعي است. اين حجم شكر، كالري و مواد افزودني مضر در يك محصول كه هيچ ارزش غذايي ندارد، بسيار نگران‌كننده است. زنگ خطر اصلي زماني به صدا در مي‌آيد كه نوجوانان و كودكان، از مصرف‌كننده‌هاي اصلي اين نوشيدني‌ها هستند. 
 
رعايت اعتدال، مهم‌ترين اصل
وي افزود: از آنجا كه مصرف مواد قندي و شيرين سطح هورمون سروتونين مغز را بالا مي‌برد و باعث مي‌شود كه افراد به آرامش برسند، لذا آنها به هنگام استرس، تنش روحي و عصبي بودن به خوردن اين مواد روي مي‌آورند. كه متاسفانه اين وضعيت وزن آنها را بالا برده و آنها را در معرض بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ديابت قرار مي‌دهد. فرح بخش توصيه داشت: در صورتي كه افراد به استرس دچار مي‌شوند بهتر است مشكل خود را با مصرف داروهاي ضد استرس يا مراجعه به مشاوره‌هاي روانشناسي و روانپزشكي مهار كنند. همچنين بهتر است به جاي مصرف مواد قندي به سراغ سبزيجات غير نشاسته‌اي نظير كاهو، كلم، هويج، خيار، گوجه فرنگي، كلم بروكلي، قارچ، كرفس و سبزي خوردن بروند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: