کد خبر: ۸۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 14
شفا آنلاین>سلامت>پزشکي فرد محور يکي از جديدترين مباحث در علوم پزشکي است که به طرز شگفت‌انگيزي رو به جلو حرکت مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، بستر فعاليت اين رشته در حقيقت بر مبناي شرايط ژنتيک، ژنوميک و باليني بيمار و البته منحصر به خود او است. در پزشکي فرد محور بر خلاف پزشک سنتي که هر شخص را بر مبناي شرايط موجود و به يک روش درمان مي‌کند، بيمار به صورت فردي و با توجه به شرايط خودش تحت درمان و مراقبت قرار مي‌گيرد.

 روشي که در واقع در بر گيرنده تشخيص‌هاي ژنتيک، ژنوميک و باليني بوده و از همين طريق پيش‌بيني‌هاي دقيقي را نيز در خصوص احتمال ابتلاي شخص به يک بيماري خاص، روند بيماري و پاسخ فرد بيمار به درمان به عمل مي‌آورد.

از فوايد چشمگير اين شکل درمان که مي‌توان به تصميم‌گيري آگاهانه‌تر در خصوص درمان بيماران، هدفمندتر شدن شيوه درمان، کاهش احتمال بروز عوارض جانبي ناخواسته، پيش‌بيني احتمال بروز بيماري‌ها و پيشگيري از بروز آنها، مداخله سريع‌تر در روند درمان بيماري‌ها و البته کاهش هزينه‌ها اشاره کرد.

در اين شيوه درمان بايد به اين نکته توجه داشت که هر انسان حداقل از لحاظ بيولوژيک، منحصر به فرد محسوب مي‌شود و بخشي از اين منحصر به فرد بودن، حاصل آرايش خاص ژن‌هاي اوست. آرايشي که طي نوترکيبي رخ داده و در مراحل تقسيم سلولي از بين بي‌نهايت آرايش ژنتيکي ايجاد شده است.

بخش ديگري هم حاصل عوامل محيطي و نحوه تعامل آنها با عوامل ژنتيکي است. در پزشکي غير فرد محور، انسان به صورت عام و بدون در نظر گرفتن ويژگي‌هاي فردي جهت تشخيص بيماري و درمان مورد بررسي قرار مي‌گيرد. هر چند مي‌توان دليل آن را پيچيدگي‌هاي بسيار زياد مرتبط با عوامل ژنتيکي و غير ژنتيکي موثر در ويژگي‌هاي فردي انسان دانست.

ولي کرماني، ايمونولوژيست در اين خصوص به خبرنگار «سپيد» گفت: «پزشکي فرد محور (Personalized Medicine) موارد زيادي را در نظر مي‌گيرد که بخشي از آن ژن است. ولي عوامل ديگري نيز در آن درگير است.» اين متخصص ايمني‌شناسي افزود: «محيط زندگي دروني و بيروني هر شخص نيز در اين خصوص درگير خواهد بود. اينکه عوامل مختلف چگونه به ژن‌ها فرمان عملکرد مي‌دهد مهم است.

ممکن است يک شخص، ژن خاصي داشته و احتمال ابتلا به يک عارضه نيز براي او وجود داشته باشد، اما به آن عارضه دچار نمي‌شود ممکن است شخصي آن ژن خاص را نداشته باشد و دچار آن عارضه شود. در نتيجه اين چيزها به طور مطلق وجود ندارد و بايد همه موارد در کنار هم قرار بگيرد.» کرماني اظهار کرد: «ممکن است دو شخص شبيه هم باشند، اما اين حتما به معني يکسان عمل کردن بيولوژي اين دو نيست. اين احتمال وجود دارد که بيماري در بدن دو فرد وجود داشته باشد، اما در بدن يکي حادتر باشد.» اين دانش آموخته دانشگاه ايالتي واشنگتن افزود: «اين موضوع در خصوص داروها هم صادق است. بنابراين افراد بايد از لحاظ فردي بررسي شوند.

به خصوص در جهان امروز که انسان‌ها در طول زندگي خود مدام در حال تغيير هستند. يعني حتما قرار نيست يک دارو که در گذشته روي بدن يک فرد تاثير گذاشته، بعد از سال‌ها باز هم موثر باشد.»

کرماني در خصوص اين که پزشکي فرد محور در آينده چقدر بر علم پزشکي موثر خواهد بود، گفت: «اين بحث در حال حاضر تاثير خود را تا حدودي گذاشته است.

فرض کنيد وقتي قرار است داروي خاصي را به بيماري بدهند، بايد بررسي کنند که بدن اين بيمار در برابر داروي تجويز شده چه واکنشي نشان خواهد داد.»کرماني در پاسخ اين سوال که آيا اين شيوه باعث طولاني شدن روند تشخيص و درمان نمي‌شود، اظهار کرد: «سيستم‌هايي وجود دارد که فقط يک تست را براي تشخيص انجام نمي‌دهند و به طور چندگانه و همزمان انجام مي‌دهند و آناليز مي‌کنند و در نتيجه در وقت و هزينه صرف‌جويي مي‌شود. با توجه به اين که جان بيمار در خطر است، سرعت تشخيص با هم‌زمان انجام دادن تست‌ها بيشتر مي‌شود.»

وي با اشاره به اين که در اين شيوه به مارکرها يا علائم مولکولي توجه مي‌شود در خصوص تجويز داروها نيز گفت: «در اين روش از تارگت تروپي استفاده مي‌شود و داروي هر بيمار متفاوت با ديگري خواهد بود.» کرماني در خصوص تجهيزات مورد نياز اين روش اظهار کرد: «اين روش به تازگي آغاز شده و برخي تجهيزات موجود است و برخي ديگر را بايد وارد کنيم.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: