کد خبر: ۸۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>اجتماعی> نخستین همایش ملی رشد و تکامل همه‌جانبه کودک، جهشی به سوی عدالت اجتماعی برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین،تلاش برای بازگرداندن ٧٥‌هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس، آغاز ٥٠‌درصد اختلالات روانی پیش از ١٤ سالگی، وجود کودکان تنها در ایران و... ازجمله موضوعاتی بود که در این همایش و با حضور وزیر کار، رئیس سازمان بهزیستی و نمایندگان مجلس مطرح شد.،«علی ربیعی»، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دیروز نتایج تحقیقات مختلفی درباره کودکان ایرانی را با خودش آورده بود و برای همین هم بود که آمارهای مختلفی را دراین‌باره اعلام کرد.

 ربیعی در این همایش گفت که ٢٠٠‌هزار مادر مبتلا به سوء تغذیه در کشور در‌ سال ٩٣ شناسایی شده‌اند:

«شناسایی این تعداد مادر با کمک مراکز بهداشتی در روستاها و شهرهای کوچک انجام شده است. هدف از جمع‌آوری این آمار، برنامه‌ریزی غذایی بود و این‌که سوء تغذیه و فقر در مادران تاثیرات زیادی روی سلول‌های عصبی کودکان خواهد داشت.»

او در ادامه از تلاش برای بازگرداندن ٧٥‌هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس گفت: «در‌ سال گذشته ١٧٥‌هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که امسال ١٠٠‌هزار نفر آنها به مدارس و محیط‌های آموزشی ورود یافته و برای ٧٥‌هزار نفر باقیمانده نیز در حال رایزنی و برنامه‌ریزی جهت ورود آنها به مدارس هستیم.»

وزیر کار در ادامه از شناسایی ٣‌هزار کودک کار در ایران خبر داد: «این کودکان سه گروه هستند؛ گروه اول، کودکانی هستند که پدر و مادر دارند و نمی‌توانیم آنان را نگه داریم و تحت نظر مددکار تحویل خانواده‌ها می‌شوند. گروه دوم کودکان کاری هستند که از شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند که نگهداری شده و سپس به خانواده‌های خود تحویل می‌شوند.


گروه سوم کودکان کار مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند؛ این کودکان یا نامشروع بوده یا حاصل بارداری‌های مالی برای مقاصد خاص یا این‌که دارای والدین معتاد هستند. این گروه سوم کودکان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و حمایت‌های قضایی برای آنان صورت می‌گیرد.» 


او در ادامه گفت وزارت کار قصد دارد در شورایعالی رفاه نام شورای «ساماندهی کودکان کار» را به شورای «حمایت اجتماعی از کودک» تغییر دهد.


وزیر تعاون با اشاره به اهمیت‌ هزار روز اول زندگی برای برنامه‌ریزی جهت دوران کودکی ابراز نگرانی کرد:  «در صورت بی‌توجهی به این دوران، شرایط بحرانی، پیش رو خواهیم داشت؛ بنابراین وجدان جمعی خانواده، دولت و نهادهای اجتماعی در این زمینه مسئولیت دارند.

رشد نسبی کودکان از نطفه دچار مشکل است؛ بررسی وضع اقتصادی جامعه نشان می‌دهد که این وضع مانند حرف  U(یو) است که سمت راست آن ٦ تا ٧میلیون هستند که رفتار اقتصادی و سبک زندگی آنان مانند ثروتمندان آمریکایی است اما نگرانی من به‌عنوان وزیر رفاه متوجه سمت چپ U است و باید کاملا به مسأله سوء‌تغذیه آنان توجه کنیم.»


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «متاسفانه نبود فضاهای شهری مناسب برای رشد همه‌جانبه کودکان کاملا مشهود است؛ حتی در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، تبریز و اصفهان که توانایی درآمد دارند، کمبود سرانه پارک و فضاهای ورزشی دیده می‌شود. سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و فقدان فضای مناسب در معماری‌ها، جایی برای مراودات کودکان باقی نگذاشته است و دچار کج‌کارکردی فضاهای شهری و زندگی هستیم.»  او در ادامه به گران‌بودن خدمات ورزشی کودکان اشاره کرد:  «ارايه خدمات ورزشی در یک مرکز در تهران حداقل (پایین‌ترین قیمت) برای کودک ٤ تا ٧ ساله، ماهانه ٢٠٠‌هزار تومان منهای مسأله دسترسی و هزینه تغذیه او است.


با این وجود دسترسی به این خدمات برای خانواده کارگری و حاشیه‌نشینان که درآمد ماهانه آنان حداقل دستمزد آنهاست، وجود ندارد.»  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تحقیق خود درباره برندهای شهری گفت: «در این تحقیق از شهروندان خواسته شد که بگویند تهران شبیه چه چیزی است و افراد خشن‌ترین شیءهای تصور شده را شبیه تهران دانستند. افراد در سنین پایین‌تر، تهران را شبیه فریاد می‌دانستند و هیچ‌کس تهران را مهربان ندانسته بود. امروز خانواده‌های نگران و نگرانی خانواده‌ها در رشد کودکان تاثیرگذار است و اثر مخربی روی سیناپس‌های (سلول‌های عصبی) کودکان دارد.»

ربیعی ادامه داد: «خانواده با جیغ، خانواده پرفریاد و نگرانی از طلاق در خانواده از خصوصیات غالب خانواده‌های شهری امروز البته با طیفی از کم تا زیاد به شمار می‌رود؛ به‌طور مثال بیدار شدن کودکان امروز با بوسه مهربانانه مادران نیست بلکه با نگرانی و بگو و مگو بیدار می‌شوند.

پدیده «خانواده نگران» خیلی قابل بحث است، باید یاد بگیریم که نگرانی را به کودکان منتقل نکنیم». وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «کودکان با «شهر خشمگین» روبه‌رو می‌شوند؛ به‌طور مثال صدای داد پدر در ماشین یا ناسزاهای خیابان را می‌شنوند؛ دیگر، کودکان خانه‌های «گفت - گفت» را تجربه نمی‌کنند. محیط‌های شهری برای کودکان تبدیل به شهر یک و دو، شهر منازعه، شهر جدال در صف و شهر مسابقه برای عقب نماندن تبدیل شده است؛ از پنجره ماشین ٥٠٠‌میلیون تومانی، پوشک و پوست پسته به بیرون پرت می‌شود.» 


او در ادامه گفت، بچه‌های ایران، راحت درس نمی‌خوانند، از درس خواندن لذت نمی‌برند و مدرسه برای آنان استرس‌زا است: «به طور مثال سه برابر کتاب‌های درسی برای کودکان، کتاب‌های کمک‌آموزشی خریده می‌شود؛ کودکان برای رفتن به مدارس شناخته شده خوب، استرس مصاحبه دارند؛ نوع درس دادن تا نوع تکلیف، استرس‌زاست.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت اکنون با پدیده «کودک و تنهایی» در جامعه روبه‌رو هستیم، درحالی که بخشی از شکل‌گیری شخصیت کودک در همین شب‌نشینی‌ها اتفاق می‌افتد: «امروز کودک بدون پدر و مادر و بدون درک گفت‌و‌گو بزرگ می‌شود. مادر، حاضر است پول بیشتری به پرستار بپردازد اما خودش بیرون خانه باشد.» 


«انوشیروان محسنی‌بندپی»، رئیس سازمان بهزیستی کشور یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او گفت که ٢٠٠ هزار کودک تحت پوشش طرح «یک وعده غذای گرم» هستند:  «نخستین کار بهزیستی در حوزه کودک در مناطق محروم صورت گرفته است، به‌طوری که از کودکان بی‌بضاعت مناطق محروم در مهدها ثبت‌نام به عمل آمده و شرایطی را فراهم کرده‌ایم که آنها نیز در روستامهدها حضور پیدا کرده و از یک وعده غذای گرم استفاده کنند.


هم‌اکنون ١٨٠ تا ٢٠٠‌هزار کودک از طرح یک وعده غذای گرم ارایه شده توسط سازمان بهزیستی کشور استفاده می‌کنند.»  در ادامه این نشست «حبیب‌الله مسعودی فرید»، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت که ٥٠‌درصد اختلالات روانی پیش از ١٤ سالگی آغاز می‌شود:  «٧٥‌درصد این اختلالات هم در سنین کمتر از٢٤ سالگی شروع می‌شود.

بنابراین باید توجه ویژه‌ای به رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی کودکان در بخش سلامت داشته باشیم. تکامل ناحیه تصمیم‌گیری انتزاعی و منطقی مغز تا سن ٢٤ سالگی طول می‌کشد؛ هر چه سن کمتر باشد، اهمیت دوران زندگی بیشتر می‌شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: