کد خبر: ۸۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>زماني که به داروخانه‌هاي مختلف به ويژه داروخانه‌هايي که توزيع داروهاي تخصصي، فوق تخصصي و بيماران خاص را انجام مي‌دادند، مراجعه مي‌کرديم شاهد صف‌هاي طولاني مردم در تائيد نسخه‌هاي بيمه سلامت بوديم که همين شلوغي باعث کلافه شدن بسياري از افراد شده بود.
 به گزارش شفا آنلاین،صف‌هايي که گاهي به علت قطع شدن سيستم، ساعت‌ها انتظار را براي بيماران و همراهانشان را در پي داشت. حال مسئولان بيمه سلامت از رفع اين مشکلات و سامانه جديد تائيد نسخ خبر داده‌اند.
 به منظور آشنايي هر چه بيشتر با اين برنامه و نحوه اجرايي شدن آن با کيوان تاج بخش، مديرکل دفترامور بيمه‌هاي تکميلي، دارو و تجهيزات پزشکي سازمان بيمه سلامت ايران که مسئول مستقيم اين برنامه است به گفت‌وگو پرداختيم که در ادامه مي‌خوانيد.

چه عاملي باعث تغيير رويکرد شما به سيستم جديد تائيد نسخ در داروخانه‌ها شد؟

قبل از اين سيستم تائيد نسخ به شکل غيرمتمرکز بود. يعني در استان تهران يک سيستم و در بقيه استان‌هاي کشور سيستم ديگري وجود داشت. در کل، سيستم قبلي کامل نبود و بيشتر احتياجات اوليه ما را رفع مي‌کرد. يعني در حد ثبت اسم دارو و براساس شماره بيمه شده دفترچه بيمار کار مي‌کرد، به نحوي که گزارش‌دهي در آن وجود نداشت و ممکن بود بيمه شده تکراري در آن پيدا شود و در نهايت قبل از اتمام دارو براساس تجويز پزشک نسخه ديگري قابل دريافت بود.

نزديک به 26 درصد هزينه‌هاي سازمان مربوط به دارو است و در اين شرايط هزينه‌هاي دارويي سازمان در حال افزايش است. از طرفي براساس تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و وزارت تعاون با موضوع پرداخت ما به التفاوت پوشش داروهاي بيماران خاص، صعب العلاج ومزمن ،سازمان غذا و دارو قسمتي از يارانه دارو را به سازمان‌هاي بيمه‌گر پايه از جمله اين سازمان منتقل کرده است.

به همين دليل براي اينکه بر تجويز و مصرف داروهاي اين تفاهم‌نامه که داروهاي بسيار گران‌قيمتي است، نظارت کافي داشته باشيم، تا در نهايت متوجه شويم که چه دارويي، براي چه شخصي، توسط چه پزشکي و در کدام داروخانه تجويز شده ،سيستم جديدي را راه اندازي کرديم که براساس کد ملي عمل مي‌کند.

نحوه اجرا شدن اين سيستم به چه صورت بود؟

پس از طراحي يک‌ساله سامانه، فاز اول از اول مردادسال جاري بود که سيستم جديد جايگزين شد. فاز دوم مربوط به انتقال اطلاعات پرونده‌اي بيماران خاص، صعب العلاج و شيمي درماني بود.

چون براي برخي از داروهاي گران قيمت و داراي شرط انديکاسيون قبل از دريافت در داروخانه بايد پرونده‌ تشکيل مي‌شد. فاز سوم حذف کارت هوشمند بيماران خاص و منتقل شدن آن به سيستم جديد بود. فاز بعدي نيز مربوط به پرداخت است که نسخه اگر در داخل اين سيستم تائيد شود هزينه آن مستقيم به داروخانه پرداخت مي‌شود و ديگر احتياج به ورود اطلاعات مجدد توسط داروخانه نيست. فاز آخر اين برنامه نسخه الکترونيکي البته به شکل محدود جهت بيماران خاص در سطح کشور است.

نسخه الکترونيکي که به آن اشاره کرديد براي کدام گروه از بيماران در نظر گرفته شده است؟

تصميم گرفتيم که براي بيماران خاص، هموفيلي، دياليز، تالاسمي، پيوند کليه و ام اس نسخه الکترونيکي راه‌اندازي کنيم. براين اساس پزشکاني را که در درمان اينگونه بيماران فعال هستند و تجويز دارو‌هاي تخصصي براي آنها مي‌کنند شناسايي کرديم، در صورتي که مطب پزشکان مجهز به کامپيوتر شود، نسخه تخصصي اين بيماران را ثبت مي‌کنند.

در اين شرايط بيمار مي‌تواند با شماره ملي به هر داروخانه‌اي که اين داروها را توزيع مي‌کند مراجعه و دارو را دريافت کند و نياز به نسخه کاغذي نيست.

از آغاز اين طرح و مشکلاتي که در ابتداي کار با آن روبرو بوديد، برايمان بگوييد؟

آغاز به کار اين طرح با مشکلاتي مواجه بود.کليه پرونده‌ها منتقل نشده بود و تعداد زيادي از شماره‌هاي ملي نامعتبر بود. داروخانه‌ها آشنايي با طرح نداشتند و با مشکلات بسياري در اجرا روبرو بوديم. خوشبختانه در حال حاضر مشکلات تا حدود زيادي حل شده و مشکل خاصي وجود ندارد مگر اينکه کد ملي شخصي تغيير نام داده و يا اشتباه در دفترچه ثبت شده باشد. کارت هوشمند نيز به اين سيستم منتقل شده و مشکل خاصي نداريم.

در ماه چند نسخه در اين سيستم تائيد مي‌شود؟

از زمان آغاز اين طرح تقريبا ماهي 200 هزار نسخه در اين سيستم تائيد شده که سهم سازماني آن 100 ميليارد تومان است.براساس آمار تقريبا 85 درصد مبلغ ريالي نسخه‌هاي تائيد شده را سازمان بيمه سلامت پرداخت کرده و بيمار به طور ميانگين 15 درصد مبلغ را پرداخت کرده است. ميانگين هر نسخه در اين سيستم حدود 280 هزار تومان بوده است.

به‌عنوان مثال طي بررسي‌هاي انجام شده هزينه يک قلم داروي يک بيمار طي مدت يک سال يک ميليارد و 350ميليون تومان بوده که هزينه آن را سازمان بيمه سلامت پرداخت کرده و مبلغي که بيمار پرداخت کرده معادل 7 ميليون و 400 هزار تومان است.

اين نکته را نيز بايد يادآور شوم در صورتي که نسخه پزشکان عمومي بالاي 50 هزار تومان و پزشک متخصص و فوق تخصص بالاي 80 هزار تومان باشد يا دارو، پرونده‌ و شرط انديکاسيون داشته باشد و همچنين داروهاي تخصصي بيماران خاص بايد براساس اين سيستم تائيد شود.

آيا تمامي داروخانه‌ها به سيستم جديد تائيد نسخ دسترسي دارند؟

تمامي داروخانه‌هاي سطح کشورکاربري و نام کاربري اين سيستم را دارند ومي توانند نسخه را تائيد کنند، ولي ممکن است برخي داروخانه‌ها مجوز داروهاي تخصصي و فوق تخصصي را نداشته باشند.

آيا برنامه ديگري در اين خصوص داريد ؟
قصد ما اين است که در آينده تشکيل پرونده چند قلم داروي پرونده‌اي را به داروخانه‌ها واگذار کنيم. يعني اينکه داروخانه‌ها مستقيما تشکيل پرونده دهند و ديگر احتياجي نباشد که بيمار به ادارات کل بيمه سلامت مراجعه کند.در حال حاضر نسخ داروهاي پرونده‌اي براي بار اول جهت تاييد بايد به ادارات کل بيمه سلامت استاني ارسال شود. مسلما اين اقدامات تا زماني که به طور کامل اجرا شود به زمان نياز دارد که اميدواريم موفقيت آميز باشد. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: