کد خبر: ۸۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>سلامت>مديريت فرد مصدوم در حوادث متفاوت، کار يک نفر نيست و يک گروه کامل و مجرب بايد مراحل نجات بيمار را پيش ببرند.

به گزارش شفا آنلاین، در اين ميان، هر فرد متخصص بايد وظيفه و کار خود را بداند و به بهترين شکل آنچه بر دوش او است ا انجام دهد. چرا که کوتاهي يکي از اين افراد امکان دارد به از دست رفتن جان يک انسان بينجامد. بنابراين مديريت اين گروه اهميت بسيار بالايي دارد. اهميتي که شروين فرهمند، آن را به خوبي توضيح مي‌دهد.

تيم تروما از چه افرادي تشکيل مي‌شود؟

تيم تروما حلقه‌اي از مجموعه‌ حلقه‌هايي است که مي‌تواند به مصدوم ترومايي کمک کند. اگر ما مراقبت‌ها را از فاز پيش بيمارستاني شروع کنيم، بنابراين زماني که بيمار به بيمارستان رسيد، اولين جايي که با کادر درماني مواجه مي‌شود، بخش اورژانس است. مفهوم تيم تروما بيشتر يک رويکرد از پيش طراحي شده و سازمان يافته است تا گروه پزشکي. اين گروه اعم از پزشکان و کارکنان غير پزشک در کادر تروما بايد بتوانند در حداقل زمان بهترين کيفيت درماني را به بيمار ارائه دهند.

در مراکز مختلف با نوع خدمات‌دهي متفاوت، اندازه اين گروه متغير است. حداقل افرادي که بايد در اين گروه وجود داشته باشند، در کوچک ترين حالت ممکن، مثلاً در يک بيمارستان دورافتاده يک پزشک و يک پرستار و يک کمک بهيار است که مي‌تواند کافي باشد. اما در بيمارستان‌هاي تخصصي و در شهري بزرگ، اين گروه شامل رهبر تيم، متخصص طب اورژانس، جراح تروما، مسئول اداره راه هوايي و دستيارش، پزشک کمکي رهبر تيم، پرستار اول و دوم، که پرستار دوم تمام اطلاعات موجود در رابطه با بيمار را جمع و منتقل مي‌کند و حداقل يک تکنسين راديولوژي و تکنسين آزمايشگاه است.

مسئوليت تيم تروما کجا به پايان مي رسد؟

مسئوليت تيم تروما زماني به پايان مي‌رسد که تکليف بيمار مشخص شده باشد: يا فوت کند يا براي اقدامات جراحي به باقي بخش‌هاي بيمارستاني مانند ارتوپدي، مغز و اعصاب يا مراقبت‌هاي ويژه منتقل شود. گاهي هم خطر به صورت کامل برطرف شده و بيمار مي‌تواند تا زمان ترخيص در بخش بستري شود. هر زمان که شرايط بيمار به يکي از اين موارد رسيد وظايف تيم تروما هم پايان پيدا کرده است.

تا چه اندازه تيم تروما مي‌تواند روي بيمار جراحي انجام دهد؟

اعمالي وجود دارد که انجام آنها روي بيمار نجات‌بخش و گاه فوري است؛ مانند گذاشتن لوله در راه دستگاه تنفسي. اين اعمال کوچک بالاي سر مريض در اتاق تروما قابل انجام است. ولي در رابطه با اعمال جراحي پيشرفته بيمار حتماً بايد به بخش مربوط منتقل شود.

در زمينه ارتباط بين بخش تروما با باقي بخش‌هاي تخصصي بيمارستان چه مشکلاتي وجود دارد؟

هنوز نوع تفکري که بايد پشتيبان همکاري‌هاي مختلف بين بخش‌هاي يک سازمان باشد، در کارکنان جا نيفتاده است. آشنا نبودن با اين مفهوم همکاري، مهم‌ترين مانع براي انجام مسئوليت تيم تروما است. منظور از همکاري، سازمان‌دهي يک تيم است که خدمات آنها بايد به فردي ارائه شود. اين همکاري مي‌تواند هم بين اعضاي خود گروه تروما باشد و هم بين اين گروه با بخش‌هاي ديگر بيمارستاني. پروتکلي بايد مشخص باشد که در آن هر فرد وظيفه اصلي خودش را بشناسد.

همراهان بيمار چه مشکلاتي را امکان دارد براي تيم تروما به وجود بياورند؟

اتفاقاً يکي از وظايف تيم تروما اين است که از ورود افراد متفرقه به بخشي که کارهاي درماني در آن انجام مي‌شود، جلوگيري کند. از طرفي اطلاعات لازم در رابطه با بيمار بايد از همراهان اخذ شود. اين هم جزء بخشي از پروتکل است که بايد از پيش سازماندهي شده باشد. اين که اطلاعات مورد نياز از چه کسي و به چه نحوي بايد گرفته شود و همراه بيمار و خود بيمار در کجا بايد مستقر باشند، همگي از جمله مواردي است که در گروه تروما جاي مشخصي دارد و به صورت نظام‌مند فعاليت مي‌کنند. سپید


شروين فرهمند

طب اورژانس، هيئت علمي دانشگاه تهران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: