کد خبر: ۸۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 11
شفا آنلاین>سلامت>يک پژوهش منتشرشده در ژورنال پزشکي لنست مي‌گويد از هر سه مرد جوان در چين يک نفر احتمالاً در نتيجه سيگار کشيدن مي‌ميرد، اما در صورت ترک سيگار، اين مقدار مي‌تواند کاهش يابد.

به گزارش شفا آنلاین، اين بررسي‌ها که به‌وسيله پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، آکادمي علوم پزشکي چين و مرکز کنترل بيماري‌هاي چين انجام شده‌اند، نشان مي‌دهند که دوسوم مردان جوان در چين سيگار کشيدن را عمدتاً پيش از20سالگي شروع مي‌کنند، و سيگار کشيدن در نهايت نيمي از آنها را خواهد کشت، مگر اينکه سيگار کشيدن را به‌طور دائم ترک کنند.

اين پژوهش که شامل دو بررسي با فاصله 15 سال و شامل صدها هزار نفر است، بيان مي‌دارد شمار مرگ‌هاي ناشي از سيگار کشيدن، عمدتاً در ميان مردان، تا سال 2010 به يک ميليون نفر رسيد و در صورت تداوم روند فعلي، اين رقم مرگ‌ومير به دو ميليون نفر بالغ خواهد شد.

البته پژوهشگران مي‌گويند اين روندها درصورتي‌که سيگاري‌ها عادتشان را ترک کنند، قابل جلوگيري هستند. ريچارد پتو، يکي از نويسندگان اين مقاله پژوهشي از دانشگاه آکسفورد گفت: «کليد جلوگيري از اين موج عظيم مرگ‌ومير، ترک سيگار و اگر جوان باشيد، شروع نکردن به سيگار کشيدن است.»

ميزان‌هاي سيگار کشيدن در ميان مردان در کشورهاي توسعه‌يافته به‌طور عمده‌اي کاهش يافته است. بر اساس گزارش مراکز کنترل و پيشگيري بيماري‌ها در آمريکا، حدود 20 درصد مردان بزرگسال و 15 درصد زنان سيگار مي‌کشند، و از هر پنج مورد مرگ مير يکي ناشي از سيگار کشيدن است.

در چين، درصد سيگاري‌ها در ميان مردان چيني در دهه‌هاي اخير با آسان شدن دسترسي به سيگار در حال افزايش بوده است. و درحالي‌که افراد بيشتري در چين سيگار کشيدن را در سنين پايين‌تري شروع مي‌کنند، پژوهشگران انتظار دارند که مرگ‌وميرهاي مردان که مربوط به سيگار کشيدن هستند، افزايش يابند. بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، دخانيات تا نيمي از مصرف‌کنندگانش را مي‌کشد و بيش از 5ميليون مرگ ناشي از مصرف مستقيم دخانيات است.

اما ازآنجايي‌که دخانيات منبع مهمي درآمد براي دولت چين است، تلاش‌هاي پکن براي کنترل مصرف دخانيات در گذشته به جايي نرسيده است. همچنين براي بسياري از افراد در چين ترک کردن اين عادت در فرهنگي که سيگار کشيدن کاملاً در آن عجين شده است، کار سختي است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: