کد خبر: ۸۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 11
شفا آنلاین>سلامت>خدمات آزمايشگاهي در کنار ديگر خدمات درماني، يکي از مباحث مهم و قابل توجه حيطه سلامت است. در کنگره اخير فناوري‌هاي نوين آزمايشگاهي و به واسطه صحبت‌هاي بسياري از مسئولين و دست‌اندرکاران آزمايشگاه اين موضوع مطرح شد.
به گزارش شفا آنلاین،خدماتي که تامين بخشي از آن به دليل وجود تحريم‌ها همچنان مشکلاتي را در پي دارد و به دليل وابسته بودن به واردات هزينه‌هاي گزافي را به مردم تحميل مي‌کند. به نظر مي‌رسد آزمايشگاه‌هاي کشور فقط به بحث گرفتن نمونه و انجام تست و ارائه پاسخ به بيماران کفايت کرده‌اند و در بحث چرخه آزمايشگاهي ورود نمي‌کنند.

 موضوعي که شايد به طور کامل بر دوش دولت گذاشته شده است. از طرف ديگر شرکت‌هاي توليد تجهيزات و ملزومات آزمايشگاهي به طور عجيبي به سمت واردات گرايش پيدا کرده‌اند و از توليد غافل شده‌اند. هرچند ارائه خدمات آزمايشگاهي در سطحي قابل قبول در کشور انجام مي‌شود، اما گويا چرخه توليد محصولات و لوازم مورد نياز آزمايشگاه بدون واردات و شرکت‌هاي خارجي نمي‌چرخد.



مدير عامل سازمان انتقال خون کشور در همين زمينه  گفت: «ما در زمينه ارائه خدمات آزمايشگاهي و انجام تست‌هاي مختلف، بسيار موفق عمل کرده‌ايم. تقريبا هر کاري را که در کشورهاي اروپايي انجام مي‌شود به سرعت مي‌توانيم در کشور خودمان انجام دهيم، اما در زمينه چرخه آزمايشگاه وضعيت خوبي نداريم و فقط به خدمات آزمايشگاهي بسنده کرده‌ايم.» علي اکبر پور فتح اله به توليد محصولات در ايران اشاره کرد و اظهار کرد: «اين در حالي است که مي‌توانيم توليد بسياري از اين محصولات را در کشور خودمان داشته باشيم و در بخشي از آنها بي‌نياز از واردات شويم.» وي افزود: «بايد به توليد تجهيزات و ملزومات آزمايشگاهي و رسيدن به خودکفايي و سپس صادرات اين محصولات به منطقه و دنيا فکر کنيم.»


واردات پرهزينه تست‌هاي الايزا

پور فتح اله با اشاره به فناوري الايزا و هزينه‌هاي گزاف آن اظهار کرد: «به طور مثال فناوري الايزا که يک فناوري قديمي محسوب مي‌شود و دانش پيچيده‌اي هم ندارد، در نظر بگيريد؛ ما تقريبا تمام کيت‌هاي الايزاي مصرفي را از خارج کشور وارد مي‌کنيم و اين طبيعتا ارزبري بالايي دارد و علاوه بر آن استانداردهاي اوليه و لازم هم به دليل رقابت‌هايي که در بازار وجود دارد، رعايت نمي‌شود. به همين دليل در اين زمينه مشکلات زيادي داريم.»

الـايـزا مـخـفــف عـــبــارت Enzyme Linked Immunosorbent Assay يک روش آزمايشگاهي بيوشيميايي ساده با حساسيت بسيار بالا است كه امكان آناليز تعداد زيادي نمونه را به صورت همزمان فراهم مي‌كند. اين روش در ايمونولوژي (ايمني‌شناسي) براي تشخيص وجود يک آنتي‌بادي يا آنتي‌ژن در نمونه مورد آزمايش استفاده مي‌شود كه عموما به عنوان ابزاري تشخيصي در پزشكي و پاتولوژي و همچنين تست كنترل كيفيت در بسياري از صنايع كاربرد دارد. علي اکبر پور فتح اله با اشاره به ميزان مصرف سالانه تست‌هاي الايزا در کشور گفت: «به طور مثال در خصوص تست‌هاي الايزا ما چيزي حدود 8 ميليون تست سالانه فقط در سازمان انتقال خون استفاده مي‌کنيم و البته رقمي چندين برابر اين را در آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي استفاده مي‌کنيم.»

وي با جذاب دانستن اين بازار براي شرکت‌هاي توليد کننده اظهار کرد: «اين جاذبه بزرگي براي شرکت‌هاي فروشنده کالاست که براي سرمايه‌گذاري به کشور ما بيايند و محصولات‌شان با برندهاي معتبر را در ايران توليد کنند.»

مدير عامل سازمان انتقال خون افزود: «اين چند جنبه دارد. هم تضميني براي مصرف کننده است که محصولي با کيفيت مناسب تهيه کند، هم کارآفريني در کشور ايجاد مي‌شود. هم بخشي از اقتصاد مقاومتي است که در شرايط تحريم يا شرايط سخت ديگر باز مي‌توانيم نيازهاي خودمان را تامين کنيم و البته سبب ارتقا و دانش هم مي‌شود و از هزينه‌ها نيز خواهد کاست.»


مدل جهاني توليد تجهيزات آزمايشگاهي در کشور

نايب رئيس شوراي ملي توسعه و نظارت بر مراکز پذيره‌نويسي اهداي سلول‌هاي بنيادي با ارائه پيشنهادي مبني بر وادار کردن شرکت‌هاي معتبر خارجي براي توليد تجهيزات آزمايشگاهي در کشور اظهار کرد: «من پيشنهاد مي‌دهم با توجه به فضايي که پس از مذاکرات در ايران ايجاد شده،‌ کشورهايي را که ملزومات آزمايشگاهي به ما مي‌فروشند وادار کنيم با برند همان کشور خارجي در ايران توليد کنند.»

پور فتح اله با موفق دانستن اين مدل در کشورهاي ديگر افزود: «اين مدلي است که در بسياري از کشورهاي دنيا انجام مي‌شود و با توجه به موقعيت کشور ما، ايران مي‌تواند بازار منطقه‌اي ملزومات آزمايشگاهي براي کشورهاي همسايه باشد.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: