کد خبر: ۸۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 08
شفا آنلاین>سلامت>خوردن یک نان سالم و خوب موجب تضمین سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها می گردد
به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسن‌ اکبری متخصص طب سنتی – اسلامی  در خصوص ویژگی‌های نان مناسب گفت: تقریبا در اکثر دنیا نان غذای اصلی مردم است بنابراین اصلاح نان در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها موثر است. در درجه اول نان مصرفی باید عاری از هرگونه آلودگی و مواد نگهدارنده باشد. یکی از مشکلات اساسی در تهیه نان نبود امکان ذخیره‌سازی گندم و آرد به شکل صنعتی و بدون مواد نگهدارنده است که مخلوط شدن مواد نگهدارنده با آرد موجب کاهش کیفیت نان می گردد.

وی با اشاره به میزان سبوس در نان گفت: نان مناسب باید دارای سبوس باشد. متاسفانه در میان نان‌ها سنگک بیشترین میزان سبوس و حدود 18 درصد سبوس‌ دارد، آن هم سنگک‌هایی که رنگ‌ آنها تیره‌تر است،‌ همه آردها باید تا حد معینی سبوس داشته باشند تا بدن بتواند از خواص سبوس بهره‌مند شود.
 
این آسیب‌شناس در خصوص خواص سبوس عنوان کرد: سبوس‌ حاوی ویتامین‌های گروه B‌ است که تاثیر قابل توجهی بر رشد سلولی و بهبود عملکرد آنها دارد. همچنین سبوس حاوی بسیاری از مواد کمیاب غذایی است از جمله فلز روی که در رشد مو و قد کودکان موثر است. سبوس از یبوست جلوگیری می کند،‌ یبوست در فرهنگ طب سنتی بعنوان مادر همه بیماریها شناخته شده است.

وی در ادامه گفت: نا‌ن‌های سبوس‌دار در بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی موثر است که همین امر موجب جلوگیری از بیماریهایی مثل سرماخوردگی،‌ آلرژی و بیماری‌های پوستی مثل اگزما می گردد. 

دکتر اکبری در خصوص نحوه آماده‌سازی نان مناسب تصریح کرد: خمیر مایع یک نان خوب باید زمان کافی را سپری کند تا کاملا ور بیاید و به اصطلاح خمیر ترش شود که متاسفانه امروزه در بسیاری از نانوایی‌های برای تسریع این فرآیند از جوش شیرین استفاده می‌کنند که موجب آسیب به معده می‌گردد.

این استاد دانشگاه در خصوص نان‌های صنعتی تاکید کرد: نان‌های صنعتی مثل ساندویچی مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می کند و هیچگونه سبوسی در آن وجود ندارد..

وی در ادامه گفت: نمک مورد استفاده در نان هم بسیار حائز اهمیت است. نمک‌های تصفیه شده که همان سدیم کلرید خالص است همانند سم در بدن عمل می‌کند، بنابراین استفاده از نمک‌های معدنی بهترین گزینه ممکن است.

این متخصص تغذیه در خصوص حرارت پخت نان بیان کرد: نان باید به آرامی و نه با حرارت زیاد پخته شود. بنابراین باید در مورد تنورهای صنعتی که در زمان کمتر از 3 ثانیه نان را می‌پزد یک بازنگری صورت گیرد. چرا که آرد خمیر شده پروسه لازم برای پخته شدن را طی نمی‌کند و این سبک کارشناسی نشده است.

وی در پایان در خصوص مشکلات نان داغ در پلاستیک گفت: قرار گرفتن نان داغ در پلاستیک موجب انتقال خواص سرطان‌زا از پلاستیک به نان می گردد. در زمان گذشته از سفره‌های پارچه‌ای برای انتقال نان استفاده می‌کردند. اگر هر ایرانی یک گندم در روز اسراف کند در روز 70 میلیون گندم هدر می رود پس باید سعی شود هم در مرحله تهیه نان و هم نگهداری و مصرف نان صرفه جویی نمائیم.yjc
برچسب ها: متخصص ، طب سنتی ، سبوس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: