کد خبر: ۸۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 16
شفا آنلاین>سلامت>پفک، چيپس، انواع تنقلات و ساندويچ‌هاي سرد از ميان وعده‌هايي پرطرفدار ميان دانش آموزان است؛ درحالي‌که امروزه مصرف اين مواد خوراکي مضر، بيانگر افزايش آمار بالاي بيماري‌هاي غير واگير مانند ديابت، چاقي، فشارخون بالا و بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.
به گزارش شفا آنلاین، اگر بوفه مدرسه ميان وعده‌هايي باارزش غذايي بالا در اختيار دانش آموزان قرار دهد، نه‌تنها آنان مواد مغذي موردنياز خود را دريافت خواهند کرد، بلکه ياد خواهند گرفت که در آينده مواد غذايي مناسبي را براي خود و خانواده‌هايشان انتخاب کنند. بر همين اساس فهرست مواد غذايي قابل‌عرضه و غير قابل‌عرضه در بوفه‌هاي مدارس در دستور عمل پايگاه تغذيه سالم نوشته‌شده است.

هرچند رسيدگي به وضعيت بهداشتي بوفه‌هاي مدارس طي مهروموم‌هاي گذشته از اولويت‌هاي اصلي وزارتخانه‌هاي بهداشت و آموزش‌وپرورش بوده است اما هنوز هم گاهي ديده مي‌شود که وضعيت بهداشتي بوفه‌ها و مواد خوراکي که در اين مراکز به فروش مي‌رسد، استانداردهاي لازم بهداشتي را ندارند.

 درحال‌حاضر، 7 اولويت اساسي براي کنترل بهداشت مدارس بر اساس آيين‌نامه قديم پيگيري مي‌شود که دسترسي به آب آشاميدني سالم و سرويس‌هاي بهداشتي در مدارس، بوفه و مواد غذايي عرضه‌شده، وضعيت بهداشت کلاس‌هاي درس و وضعيت ايمني ساختمان مدارس، مهم‌ترين آن‌هاست.

با توجه به اين‌که آموزش تغذيه سالم و ارائه الگوهاي تغذيه‌اي مناسب براي پيشگيري از سوءتغذيه و چاقي در دانش آموزان از برنامه‌هاي حوزه معاونت سلامت وزارت آموزش‌وپرورش به شمار مي‌رود، برنامه نظارت بر پايگاه‌هاي تغذيه سالم بر اساس آيين‌نامه سالم ابلاغ و برنامه‌ريزي‌شده است.

اين غذاهاي ناسالم و تنقلات چون ازنظر اقتصادي و تجاري سودآور هستند، مصرف‌کننده هم باوجود تبليغات تجاري به خوردن اين غذاهاي ناسالم گرايش پيدا مي‌کند. لذا مي‌بايست به مصرف‌کنندگان اين غذاها که عمده آن‌ها کودکان، نوجوانان و جوانان هستند، آموزش داده شود.

يادمان باشد که مدارس براي داشتن بوفه‌اي سالم، بايد مکان فيزيکي بوفه از سرويس بهداشتي فاصله داشته باشد. البته نور کافي و مناسب، ديوار بدون درز و شکاف، کاشي‌کاري‌هاي قابل‌شست‌وشو و به رنگ روشن و کف محيطي داراي شيب به سمت آبراهه نيز از ضروريات مکاني است که بوفه در آن تعبيه مي‌شود.

رحمت‌الله حافظي

رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: