کد خبر: ۸۰۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 07
شفاآنلاین:جامعه> در آخرین روز‌های فروردین ماه سال 91 بود که خبر آبگرفتگی بعضی از ایستگا‌ه‌های خط 4 مترو به گوش رسید.از دلایل آبگرفتگی خط 4 مترو، خاکبرداری برای ایجاد مجتمع ایستگاهی در حاشیه خط 4 و بارندگی‌های شدید آن روزها گزارش شد. در ارتباط با مدیریت ریسک در سیستم راه‌آهن شهری (مترو) نوشته عباس نظری، پیامدهای مخاطره آمیز مترو در زمان وقوع زلزله اینگونه عنوان شده است، مرگ، مصدومیت، اختلال درجابجایی جمعیت، تخریب تونل، ایستگاه و تجهیزات، از فرم طبیعی خارج شدن مسیر ریلی و اختلال امنیت، سرقت و ...
به گزارش شفا آنلاین :  مترو و زلزله دو موضوعی است که نقل هر محفل و مجلسی است. از فراز و فرودهای ایستگاه‌های قطارهای زیرزمینی گرفته تا لرزش گاه به گاه زمین، مقوله‌ای است که بسیار ذهن مان را به خود درگیر کرده است. مرداد ماه امسال، پدرعلم زلزله‌شناسی در گفتگویی که داشت، تاکید کرده بود که تهران با زلزله بالاتر از 5.6 ریشتری تعطیل می‌شود. مهر ماه امسال، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) بیان کرده بود: ایستگاه‌ها و شبکه تونل مترو تهران با توان مقاومت در برابر زلزله 8.5 ریشتری، امن‌ترین نقاط شهر در هنگام وقوع زلزله است. با توجه به دو جمله بالا، اگر در تهران زلزله بیاید به جای رفتن زیر میز یا چارچوب در و در خیابان‌ها، فاصله گرفتن از درختان و کابل‌های برق، بهتر است سریعا به یکی از ایستگاه‌های مترو برویم و در این دالان‌های تعبیه شده جان خود را نجات دهیم. روزانه بالغ بر 4 میلیون نفر از مترو شهر تهران استفاده می‌کنند. حال این سئوال مطرح می‌شود که چقدر ایمنی در مترو‌های شهر تهران در نظر گرفته شده است؟ چه حوادثی ممکن است رخ دهد؟ زلزله و سایر حوادث طبیعی چه تاثیری بر‌ای این شهر زیرزمینی دارد؟


خطوطی از این سو به آن سو
در اولین روز مهر ماه امسال، بلندترین خط مترو خاورمیانه با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد. خط سه مترو تهران از ایستگاه آزادگان تا قائم به طول 39 کیلومتر به بهره‌برداری رسید، که به گفته قالیباف، شهردار تهران امید است در 6 ماهه اول سال 96 ظرفیت حمل و نقل مترو را از 4 میلیون نفر فعلی به 10میلیون نفر در روز برساند. مردم تهران از 16 اسفند ماه 1377 اولین سفر با مترو را تجربه کردند. در طول 18 سال فعالیت راه آهن شهری تهران، تعداد خطوط مترو در حال استفاده به 5 خط رسیده است. طبق آخرین آمار قریب به 170کیلومتر مسافت کل خط ریلی تهران است. شهری که با 18 سال قدمت در زیر شهر تهران قرار دارد. زلزله اخیر در فیروزکوه با قدرت 4.6 ریشتر در 110 کیلومتری شهر تهران و سایر زلزله‌های نزدیک به استان تهران باعث شده است، نگرانی هایی هم در افکار مردم و هم روی میز مسئولان شکل بگیرد. زلزله‌ای که می‌تواند تهران را به آتش بکشد ولی ظاهرا مترو تهران در این وادی بی آسیب باقی می‌ماند!


زلزله و بلایای طبیعی روز خاصی ندارد
روز ایمنی، تاریخ خاصی در تقویم ندارد. هر روز ممکن است در برابر زلزله و بلایای طبیعی قرار بگیریم. بلایای طبیعی در موقعیتی منجر به ایجاد بحران می‌شود. سیستم مترو به دلیل وجود فاصله از سطح زمین، قابلیت مشکلات فراوانی را داراست. همچنان که دست اندرکاران مدیریت مترو از کنترل شرایط در تمام موارد صحبت می‌کنند، نمی‌شود عوامل متاثر از بلایای طبیعی را در نظر نگرفت. زمین لرزه علاوه بر خرابی‌های ساختمان‌ها در سطح شهر می‌تواند به زیر ساخت‌ها نیز آسیب جدی برساند. آتش سوزی در لوله‌های گاز، ورود گازهای خطرناک، ورود پسماند‌های فاضلاب شهری در داخل خطوط، شکستگی در آب راه‌های زیرزمینی و بروز سیلاب‌ها در مسیر ریلی و حتی خروج قطار‌ها از ریل از عواملی از این دست خواهد بود. در آخرین روز‌های فروردین ماه سال 91 بود که خبر آبگرفتگی بعضی از ایستگا‌ه‌های خط 4 مترو به گوش رسید. به گزارش مهر، از دلایل آبگرفتگی خط 4 مترو، خاکبرداری برای ایجاد مجتمع ایستگاهی در حاشیه خط 4 و بارندگی‌های شدید آن روزها گزارش شد. در ارتباط با مدیریت ریسک در سیستم راه‌آهن شهری (مترو) نوشته عباس نظری، پیامدهای مخاطره آمیز مترو در زمان وقوع زلزله اینگونه عنوان شده است، مرگ، مصدومیت، اختلال درجابجایی جمعیت، تخریب تونل، ایستگاه و تجهیزات، از فرم طبیعی خارج شدن مسیر ریلی و اختلال امنیت، سرقت و ...


صادقی: وضعیت متروی پایتخت مناسب است
احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در ارتباط با وضعیت ایمنی کلی مترو شهر تهرن می‌گوید: برای چنین طرحی که میلیاردها خرج می‌شود و سال‌ها طول می‌کشد مسئولان امر حتما مشاوران مختلفی را داشته و این طرح‌ها اصولی انجام می‌شود. وی در ارتباط با وقوع زلزله شدید در تهران، وضعیت مترو پایتخت را مناسب دانسته و می‌افزاید: مجموعه مترو تهران، اهم از ایستگاه ها، خطوط ریلی و قطارها مقاومت کافی در برابر زلزله را دارد. وی می‌افزاید: هر مجموعه در زمان وقوع بحران، مخاطرات خاص خود را دارد و مترو تهران از این قاعده مستثنا نیست. فعالیت‌های زیادی در راستای کاهش این مخاطرات صورت گرفته، آتش نشانان و سازمان هلال احمر و دیگر ارگان‌ها آمادگی‌های کافی را کسب می‌کنند و این آموزش‌ها در حال فراگیر شدن است. همچنین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره طرح‌های در دست تصویب این سازمان می‌گوید: طرحی در ارتباط با فضای زیرسطحی مترو تهران و همچنین کاهش خطرپذیری آن انجام شده است و در آستانه ارسال به شهرداری است. این طرح اگر در شورای شهر به تصویب برسد و بودجه کافی نیز به آن اختصاص داده شود، شاهد کاهش خطرپذیری د زمان وقوع بحران خوهیم بود. حال مهم این است که در کنار گسترش روز به روز خطوط مترو از شمال به جنوب و از شرق به غرب پایتخت، تلاش هرچه بیشتری در بالا بردن کیفیت ایمنی آن نیز داشته باشیم. روزنامه ابتکار


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: