کد خبر: ۸۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 08
شفا آنلاین>سلامت>جراحي فک و صورتي که با استفاده از پرينتر سه بعدي روي صورت بيمار انجام شد، يکي از نادرترين جراحي‌هاي دنيا بوده و به کمک دو تيم پزشکي بسيار بزرگ صورت گرفت.
به گزارش شفا آنلاین،در اين جراحي، بازسازي فک براي بيمار انجام شد. ما در اين جراحي از استخوان پاي بيمار استخوان را خارج و برش داديم و در قسمتي که فک دچار تحليل شده بود، استفاده کرديم.

 اين جراحي قبل از اينکه به مرحله اجرا برسد، يک‌بار به صورت کلي روي صفحه کامپيوتر و به کمک نرم افزار انجام شده و تمام پروسه به وسيله مدل‌سازي سه بعدي ساخته شده و محل‌هاي برش، اندازه برش و نحوه قرار دادن استخوان در محل براي پزشکان مشخص شده است و محدوديت‌هاي موجود را براي پزشکان مانيتور کرديم.

روش پرينتر سه بعدي در دنيا بسيار رايج شده و در جراحي‌هاي مختلف استفاده مي‌شود که خوشبختانه اين روش براي اولين بار در کشور در بيمارستان بوعلي بر روي بيمار انجام شده است. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق به توليد موادي با ساختار استخواني با استفاده از پرينترهاي سه‌بعدي شدند. كاربرد اصلي اين مواد كه كاملاً شبيه استخوان در ارتوپدي و دندانپزشكي است، پيش از اين براي ساخت مدل استخوان‌هاي صورت از استريوليتوگرافي استفاده مي‌شده است که به دليل هزينه بالاي خدمات و عدم امکان خريد و استفاده در مطب و يا کلينيک توسط لابراتوارهاي ساخت، مورد سفارش و ساخت قرار مي‌گرفته‌ است.

اين در حالي است که قيمت بسيار مناسب چاپگرهاي سه بعدي و خدمات مدل سازي، حتي‌ امکان خريداري و استفاده از آن را براي همکاران در مطب و کلينيک فراهم مي‌کند. استفاده از اين روش براي بيماراني که قرينگي در مفاصل صورت آنها وجود ندارد و يا به عبارتي بعضي از قسمتها دچار ناقرينگي مفصل هستند در اين عمل جراحي بسيار مفيد است. مواد استخواني توليدشده توسط اين پرينتر با استخوان‌هاي طبيعي پس از گذشت زمان كوتاهي كاملاً تركيب مي‌شود و تمام آثار بيماري از بين مي‌رود. به طور خلاصه مي‌توان گفت كه اين استخوان‌هاي مصنوعي به‌صورت يك داربست براي استخوان‌هاي طبيعي محسوب مي‌شود و نقش محافظتي دارد.

مراحل اوليه استفاده از اين استخوانها روي موش‌ و خرگوش با موفقيت انجام شده است. زماني كه استخوان فرد دچار شكستگي مي شود از آن استخوان سي تي اسكن تهيه و سپس آن تصوير را وارد برنامه اتوكد مي كنيم و استخوان جديد را طراحي مي‌كنيم، سپس به پرينتر سه‌بعدي دستور ساخت آن را مي‌دهيم، پس از آن استخوان توليد شده را در بدن بيمار قرار مي دهيم. پزشكان اميدوارند كه در آينده‌اي نزديك مي‌توان با استفاده از اين روش بيماران مبتلا به پوكي استخوان را به‌طور كامل درمان كرد.


پرهام پيرهادي

کارشناس ارشد مهندسي پزشکي
و عضو مرکز تحقيقات جمجمه، فک و صورت دانشگاه آزاد اسلامي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: