کد خبر: ۸۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 05
شفا آنلاین>تغذیه>يک بررسي جديد نشان مي‌دهد گرچه رژيم غذايي گياه‌خواري سودمندي‌هاي بهداشتي زيادي دارد، اما خوردن گوشت ممکن است آن‌قدرها هم زيان‌بار نباشد، مادامي‌که همراه آن مقداري زيادي از سبزي‌ها هم مصرف کنيد.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران در اين بررسي به تاثير رژيم‌هاي غذايي متفاوت بر انواع باکتري‌ها در روده افراد و ميزان برخي از ترکيبات که باکتري‌هاي روده توليد ي‌کنند، ‍پرداختند. آنان دريافتند که افرادي که رژيم‌هاي غذايي مملو از سبزي مي‌خورند، نه‌تنها داراي باکتري‌هاي روده‌اي هستند که ‍پژوهش‌هاي پيشين آنها را با رژيم‌هاي غذايي بر اساس گياهان مربوط کرده بودند، بلکه روده اين افراد داراي ميزان‌هاي بالاتري از مولکول‌هايي است که اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره خوانده مي‌شود.

اين اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره را که باکتري‌ها توليد مي‌کنند، براي سلامت مفيد هستند. اما رژيم‌هاي غذايي که شامل گوشت هستند- مانند رژيم غذايي مديترانه‌اي- لزوما به معناي مصيبتي براي سلامت ما نيستند. افرادي که در اين بررسي به‌طور دقيق از رژيم غذايي مديترانه‌اي پيروي مي‌کردند (و مقدار بسيار اندکي گوشت مي‌خوردند)، نسبت به افرادي که با دقت کمتري از اين رژيم پيروي مي‌کردند، ميزان‌هاي بالاتري از اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره داشتند.

نويسندگان اين مقاله پژوهشي که در ژورنال Gut منتشر شده است، در بخش نتيجه‌گيري مي‌نويسند: «در رژيم همه‌چيزخوار غربي اگر مصرف مقدار معيني غذاهاي گياهي هم در آن گنجانده شده باشد، لزوما بد نيست.»

دانيلو ارکوليني، استاديار ميکروبيولوژي در دانشگاه فردريک دوم نا‍پل در ايتاليا و سرپرست اين بررسي گفت:
«در واقع، شواهد نشان مي‌دهند، افرادي که بيش‌ازحد گوشت نمي‌خورند و ميزان مصرف ميوه، سبزي و حبوبات را در رژيم غذايي‌شان مي‌افزايند، با احتمال بيشتري ممکن است مجموعه‌اي سالم از باکتري‌هاي روده‌اي داشته باشند.»

پژوهشگران در اين بررسي افراد سالم گياه‌خوار مطلق، گياه‌خوار و همه‌چيزخوار را از شهرهايي متفاوت ايتاليا شرکت دادند و اطلاعات درباره رژيم غذايي روزانه‌شان، به همراه نمونه‌هاي ادرار و مدفوع را گردآوري کردند. اين پژوهشگران از اطلاعات رژيم غذايي براي گروه‌بندي آنان بر اساس اينکه با چه ميزاني از دقت، از رژيم غذايي مديترانه‌اي پيروي مي‌کنند، استفاده کردند.

اين پژوهشگران همچنين از شيوه توالي‌يابي DNA براي تعيين انواع باکتري‌هاي روده‌اي و از آناليز شيميايي براي تعيين ميزان متابوليت‌هاي مهم، ازجمله ترکيباتي به نام اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره و تري‌متيلن‌آمين اکسايد استفاده کردند.

ارکوليني گفت:« اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره به‌وسيله انواع خاصي از باکتري‌هاي روده هنگام متلاشي شدن فيبرهاي نامحلول غذايي (که به فراواني در سبزي‌ها و ميوه‌ها وجود دارند) توليد مي‌شوند. به گفته او، پژوهشگران دريافته‌اند که اين مولکول‌ها نقش مهمي در حفاظت در برابر بيماري‌هاي متفاوت ايفا مي‌کنند.»

پژوهشگران در اين بررسي دريافتند که ميزان‌ اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره در افراد گياه‌خوار مطلق و گياهخوار و نيز همه شرکت‌کنندگاني در اين بررسي که عموما از رژيم غذايي مديترانه‌اي پيروي مي‌کردند، بالاتر است. به‌علاوه افرادي که ميوه، سبزي و حبوبات بيشتر مصرف مي‌کردند- بدون توجه به اين‌که نوع رژيم غذايي کلي آنان چه باشد- ميزان بالاتري از اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره داشتند. از طرف ديگر، بر اساس اين بررسي، تري‌متيلن‌اکسايد درنتيجه متلاشي شدن پروتئين‌هاي حيواني و چربي به‌وسيله باکتري‌هاي معيني در روده به وجود مي‌آيند. به گفته اين پژوهشگران اين ترکيب با افزايش خطر بيماري قلبي ارتباط دارد.

پژوهشگران در اين بررسي دريافتند، افرادي که با دقت کمتري از رژيم غذايي مديترانه‌اي پيروي مي‌کنند- براي مثال مقدار بيشتري گوشت قرمز يا مقدار کمتري سبزي مي‌خورند، نسبت به افرادي که با دقت بيشتري از اين نوع رژيم پيروي مي‌کنند، داراي ميزان‌هاي بالاتري از اين ترکيب در روده‌شان هستند.


ماشين‌آلاتي در روده ما

مولکول‌هايي که به‌وسيله باکتري‌هاي درون روده ما توليد مي‌شوند، درمجموع سازنده چيزي هستند که دانشمندان «متابولوم» (metabolome) مي‌نامند.

دکتر جيمز لوئيس، متخصص بيماري‌هاي گوارشي و استاد پزشکي در دانشگاه پنسيلوانيا که در اين تحقيق شرکت نداشت، دراين‌باره گفت: «شما مي‌توانيد باکتري‌ها و ساير ارگانيسم‌هايي را که درون روده‌هاي ما هستند، به‌صورت ماشين‌آلات يک کارخانه به تصور درآوريد و غذايي را که مي‌خوريد، به‌عنوان مواد خامي که در اين ماشين‌ها فرآوري مي‌شوند، در نظر بگيريد.»

لوئيس گفت: «متابولوم نمونه‌اي از محصول نهايي اين کارخانه است.» معلوم شده است که باکتري‌هاي روده از راه‌هاي متعددي بر سلامت تاثير مي‌گذارند؛ اما به گفته لوئيس با احتمال بيشتر ترکيبات توليدشده به‌وسيله باکتري‌ها و نه خود باکتري‌ها هستند که بر سلامت ما تاثير مي‌گذارند. اين ترکيبات مي‌توانند سودمند (مانند اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره) يا زيان‌بار (مانند تري‌متيلن اکسايد) باشند. لوئيس گفت: «ماشين‌هايي که شما در موارد بيشتري روشنشان مي‌کنيد و مواد خامي که به درون آنها وارد مي‌کنيد، تعيين‌کننده آن خواهد بود که مواد توليدشده سودمند يا زيان‌بار باشند.»

لوئيس گفت: «پژوهش‌هاي پيشين بر تعيين اين موضوع متمرکز بوده‌اند که کدام باکتري‌ها در روده‌ها حضور دارند و بررسي فرآورده‌هاي اين باکتري‌ها قدم منطقي بعدي در پژوهش‌ها خواهد بود.»

او گفت: «براي رسيدن به اين هدف، نخست مجبور بوديم باکتري‌هاي درون روده را شناسايي کنيم، اکنون مي‌توانيم شروع به بررسي موادي کنيم که آنها توليد مي‌کنند.» البته اکوليني هشدار داد که اين بررسي فقط يک ارتباط را پيدا کرده است و آن نشان‌دهنده يک رابطه از نوع سببي يا علت و معلولي ميان رژيم غذايي و ميزان‌هاي بالاتر اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره نيست. ميزان‌هاي اسيدهاي چرب کوتاه‌زنجيره ممکن است به‌طور طبيعي درنتيجه عواملي مانند سن و جنسيت تغيير کنند. به گفته او، پژوهش بيشتري لازم است تا معين کند چگونه رژيم غذايي را مي‌توان براي هدف قرار دادن باکتري‌هاي روده‌اي خاص به کار برد و «آنها را واداشت، کارهاي مفيدي براي ما انجام دهند.»

منبع: LiveScience

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: