کد خبر: ۸۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 03
شفا آنلاین>اجتماعی>دور آخرش را زد: دوراستاديوم آزادي. همان‌جايي که بارها خاکش را بوسيده بود. جايي که بارها نامش را فرياد زده بودند و با گل‌هايش شادي کرده بودند و به احترامش ايستاده بودند. ديروز باز هم آنجا بود.
به گزارش شفا آنلاین،وسط چمن سبز آزادي. اين بازي يک نفره بود. همه تماشاگر او بودند؛ چه 10 بازيکن هم تيمي‌اش و چه بازيکنان حريف. همه نام او را فرياد مي‌زدند اما نه به شادي. شيون بود و فغان. اين بار هم همه به احترامش ايستادند. اما توان ايستادني نبود. همه رخت عزاي او بر تن داشتند، رخت عزاي هادي نوروزي، کاپيتان تيم پرسپوليس را.

صبح پنج‌شنبه بود که خبر رسيد. بيشتر شبيه شوخي بود. مگر مي‌شود ورزشکار باشي، کاپيتان تيم محبوب خيلي‌ها باشي و سي سالگي همسر و دو فرزندت را بگذاري و بروي. خبر تکرار شد و اشک‌ها سرازير. همه طرفدارانش به بيمارستان آتيه هجوم بردند تا شايد خبر بهتري بشنوند. اما قبل از رسيدن آنها رييس بيمارستان (جواد کاکويي) گفته بود که هادي حتي به بيمارستان هم نرسيده بود و قبل از آن فوت کرده بود.

همسرش متوجه نفس‌هاي سنگينش شده بود. ساعت پنج و يک دقيقه با اورژانس تماس گرفته بود. سي دقيقه بود او در بيمارستان بود اما کاري از دست کسي برنمي‌آمد. او براي هميشه رفته بود. پزشکان علت مرگ را ايست قبلي اعلام کرده بودند. اما براي پسر 30 ساله که 59 گل در ليگ برتر زده و به جز فوتبال و خانواده به چيزي فکر نکرده، مرگ واژه ناباوري بود.

هادي ديروز در حضور تماشاگران وارد ورزشگاه آزادي شد و براي هميشه با آنها خداحافظي کرد. او را به زادگاهش در بابل بردند و مراسم خاکسپاري هم امروز برگزار مي‌شود. اما هنوز يک سوال باقي است اين که چرا او سکته کرد. روزهاي گذشته پزشکان زيادي در اين باره اظهار نظر کردند. اما همه منتظر جواب پزشک قانوني هستند. جواد کاکويي،رييس بيمارستان آتيه همان روز اول اعلام کرد: «مهم ترين علت اين گونه مرگ‌ها مسايل قلبي و عروقي است که البته بايد دليل کامل آن توسط پزشکي قانوني بررسي و اعلام شود.»

بيشتر پزشکاني که درباره مرگ نوروزي صحبت‌ کرده‌اند، هم نظر بوده‌اند. اين که شايد ماهيچه‌هاي قلب او حجيم و ضخيم شده بود. احمد باقري مقدم، متخصص طب ورزشي  گفته بود:‌ «بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد شايع‌ترين علت مرگ ناگهاني در ورزشکاران مرگ بر اثر بيماري‌هاي قلبي است.

مشکلاتي از قبيل کارديوميوپاتي عضلاني قلب(ناشي از افزايش حجم عضلات قلب)، تنگي عروق کرونر، ضربات مستقيم به قفسه سينه و ناهنجاري‌هاي عروقي از جمله مهم ترين دلايل مرگ ناگهاني در ورزشکاران است.

کارديوميوپاتي مشکل ژنتيکي و مادرزادي است. به اين معني که فرد به طور ژنتيکي مستعد اين بيماري است و در طول زمان عضلات قلب افزايش حجم پيدا مي‌کند اما هيچ علايمي از خود بروز نمي‌دهد و به يک باره به صورت مرگ ناگهاني ظاهر مي‌شود.»

از نظر هدايت داريوش، متخصص قلب و عروق نيزبيشترين علت ايست قلبي، ضخامت ديواره عضله قلب در ورزشکاران است. او گفته است:‌ «در مورد هادي نوروزي هنوز علت اصلي مشخص نشده است. اما ضخيم شدن ديواره قلب اصلي‌ترين علت است که مي‌تواند يا مادرزادي باشد، يا براثر ورزش و تمرينات اين ديواره ضخيم شده باشد که البته با انجام اکو مشخص مي‌شود که اين مشکل مادرزادي است يا ناشي از عوامل ديگر مثل تمرينات ورزشي است.

گاهي اوقات استرس زمينه ساز ايست قلبي است. البته علت نيست، بلکه زمينه را براي ايست قلبي آماده‌سازي مي‌کند.»مساله مهمي که در اين چند روز مطرح شده اين است که اگر هادي مشکل قلبي داشت، چرا در تست‌هاي پزشکي تيم ملي، پرسپوليس و باشگاه‌هاي ديگري که بود، متوجه اين موضوع نشده‌اند. عليپور، پزشک تيم پرسپوليس هم در اين باره گفته بود: «هادي نوروزي در هيچ يک از تست‌هاي پزشکي علائمي از عوارض و مشکلات قلبي نداشت.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: