کد خبر: ۷۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 03
شفا آنلاین>سلامت>علي‌رغم انتشار خبر ارسال قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري به شوراي عالي بيمه، گويا اين طرح هنوز به دست آن‌ها نرسيده است.
به گزارش شفا آنلاین،بعد از انتشار اين خبر اعضاي سازمان نظام پرستاري در نشستي با اعضاي شوراي عالي بيمه گفت‌وگو کردند. جلسه‌اي که قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري به آن اشاره مي‌کند و مي‌گويد اظهارنظر اعضاي شوراي عالي بيمه نشان داد که با اجراي بخش مهمي از طرح موافق هستند.

 اين در حالي است که معاون رفاه اجتماعي وزير تعاون انتقادات زيادي به اين طرح وارد کرد. تلاش دولت دهم براي اجراي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري با پايان عمر دولت نيمه‌کاره ماند. بعد از تشکيل دولت جديد مسئولان وزارت بهداشت يکي از مهم‌ترين دلايل اجرايي نشدن اين طرح‌ را ، کمبود بودجه عنوان کردند.

اما بعد از پيگيري‌هاي سازمان نظام پرستاري، خبر ارسال بسته‌هاي خدمتي به شوراي عالي بيمه منتشر شد درحالي‌که اعضاي اين سازمان گفتند هنوز طرحي به دست آن‌ها نرسيده است.

احمد نجاتيان قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري در پاسخ به اين سؤال که آخرين اخبار از روند بررسي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري چيست، گفت: «وزارت بهداشت طي نامه‌اي به شوراي عالي بيمه تعرفه خدمات پرستاري را اعلام کرده بود اما در جلساتي که با اعضاي شورا داشتيم آن‌ها اعلام مي‌کردند که بسته‌هاي خدمتي به ما نرسيده است، به همين دليل ما در هفته گذشته مجدد بسته‌هاي خدمتي را به وزارت بهداشت ارسال کرده و خواهش کرديم اين بسته را به شوراي عالي بيمه ارسال کنند.» وي بابيان اينکه ما نمي‌دانيم چه اتفاقي در ارسال اين بسته رخ‌داده است، اظهار کرد: «البته بعد از ارسال مجدد اين طرح به معاونت درمان وزارت بهداشت، هنوز نمي‌دانيم اين بسته به دست اعضاي شوراي عالي بيمه رسيده يا نه.» نجاتيان با اشاره به اينکه بنا شد شوراي عالي بيمه بعد از مطالعه اين بسته را بررسي کنند، ‌گفت: «ما اعلام کرديم آماده هستيم در جلساتي با حضور اعضاي شوراي عالي بيمه، تمام انتقادات و سوالات آن‌ها را پاسخ دهيم و اين طرح را بررسي کنيم.»


انتقادات شوراي‌عالي بيمه به طرح تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري در پاسخ به اينکه انتقادات اعضاي شوراي بيمه شامل چه مواردي مي‌شود، تصريح کرد: «اگر اعضاي شوراي عالي بيمه به اجراي شيوه پرداخت بر مبناي هر خدمت اعتراض دارند؛ ما هم با آن‌ها موافقيم و فکر مي‌کنيم اين نظام پرداخت معايب زيادي دارد و به ضرر بيمه‌ها، مردم و نظام سلامت است. ما هم‌بارها اعلام کرده‌ايم که اگر شوراي‌عالي بيمه بخواهد بر اساس قانون، نظام پرداخت را عوض کند از اين اقدام حمايت مي‌کنيم.»

وي بابيان اينکه تا زماني که نظام سلامت مبتني بر پرداخت است و پرستاران هم انتظار دارند که خدمات آن‌ها هم تعرفه گذاري شود، عنوان کرد: «اگر نظام پرداخت در کل نظام سلامت کشور از شيوه پرداخت بر مبناي هر خدمت جدا شود، پرستاران حاضرند از تعرفه گذاري کنار بکشند و نظام پرداخت گروه‌هاي وابسته تشخيصي يا DRG در کل نظام سلامت کشور اجرا شود.»
وي منحصربه‌فرد بودن طرح بسته‌هاي خدمت پرستاري را نه يک نقص که يکي از نقاط قوت نظام سلامت کشور دانست و گفت: «قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري که بر اساس بسته‌هاي خدمتي تدوين‌شده، در دنيا مشابه ندارد. با توجه به اينکه سال‌هاي سال پرستاري در منزل، در بسياري از کشورهاي دنيا تحت پوشش بيمه قرارگرفته، اين طرح با برخي از کشورهاي دنيا مشابه است اما در رابطه با خدمات بيمارستاني پرستاران طرح ما نوآورانه است و ما مي‌توانيم در اين راه پيشرو باشيم و تجارب خود را در اختيار ديگر کشورهاي دنيا بگذاريم. همچنين نهادهاي بين‌المللي پرستاري نيز از اين طرح حمايت کرده‌اند و منتظر هستند که اين طرح اجرا شود و نتايج آن را رصد کنيم.»

طبق اعلام محمد ميرزابيگي، معاون پرستاري وزارت بهداشت، در خردادماه بنا شد از ماه آينده اجراي پايلوت طرح قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري اجرا شود اما باگذشت چند ماه از اين خبر هنوز هيچ خبري از اجراي پايلوت آن نيست.

نجاتيان در اين خصوص نيز تصريح کرد: «‌معاونت پرستاري وزارت بهداشت براي اجراي پايلوت اين طرح کميته‌اي تشکيل داده، من فکر‌ مي‌کنم تا زماني که شوراي عالي بيمه همکاري نکند اجراي پايلوت تعرفه گذاري خدمات پرستاري کمکي به اجرايي شدن آن نمي‌کند.»

حالا که يک سال از اجراي طرح تحول سلامت مي‌گذرد، لزوم نقش‌آفريني و حضور پررنگ بيمه‌ها براي حمايت از کارکنان نظام سلامت بيشتر احساس مي‌شود. همان‌طور که پرداخت کارانه پزشکان در انتظار تصميم بيمه‌هاست، اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري، نه‌تنها به موافقت و تاييد شوراي عالي بيمه بلکه به خوش‌حسابي سازمان‌هاي بيمه‌گر براي پرداخت کارانه‌ها نياز دارد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: