کد خبر: ۷۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 07
شفا آنلاین>سلامت>دکتر محرز سال هاست که تلاش مي کند تا تابوي ايدز در جامعه را تغيير دهد. تابو و انگ اجتماعي دردناکي که روح و روان مبتلايان را قبل از خود بيماري به ورطه نابودي مي کشاند.
 به گزارش شفا آنلاین،حالا چند سالي است که به همت او و تيم همراهش باشگاهي تاسيس شده تا مبتلايان به اچ آي وي کنار هم جمع شوند و ياد بگيرند که مي توان با اين بيماري سال‌ها زندگي کرد و از همه مهم تر اينکه مي توان با آگاهي بخشي به راحتي از اين بيماري پيشگيري کرد.در حال حاضر بيش از 600 نفر عضو اين باشگاه اند.

اعضاي باشگاه، اطلاعات، منابع و مهارت هاي كسب شده از طريق برنامه هاي پيشگيري را در جهت ايمن سازي محلات و اطرافيان خويش به كار مي گيرند.

اعضاي باشگاه مبنايي براي گسترش فعاليت هاي ترويجي و حمايت طلبانه در جامعه و نزد تصميم سازان و برنامه ريزان در سطوح مختلف خواهند بود.

اعضاي باشگاه در محيطي توانمندساز، دوستانه، درد آشنا و صميمي، براي كاهش مشكلات و كسب آرامش معنوي و جسماني به يكديگر كمك مي كنند.

اعضاي باشگاه از طريق جلسات مشاوره، فعاليت هاي گروهي و ارتباطات فردي، مهارت‌هاي ضروريي براي كسب آرامش روحي، زندگي طبيعي و كنترل عوارض وجود ويروس در بدن را در خود تقويت مي‌كنند.

اعضاي باشگاه در قالب فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي و بسيج و تجهيز منابع، به تقويت برنامه هاي مقابله با آسيب هاي اجتماعي و كنترل اچ آي وي/ايدز اقدام مي‌نمايند.

حقوق اعضاي باشگاه و افراد مبتلا به ايدز شامل موارد زير مي باشد.

هر شخصي آلوده به ايدز يا بدون آن حق دارد كه وضعيت ايدز خودش را محرمانه نگه دارد.

پزشكان نمي‌توانند وضعيت شخص مبتلا به اچ آي وي را به جامعه، ديگرمبتلايان يا هر كس ديگري آشكار كنند. يك پزشك تنها در صورت ضرورت جهت بهره مندي بيمار از تسهيلات پزشكي مي‌تواند وضعيت ايدز را فاش كند و بايد محرمانه بودن اطلاعات رعايت شود.

در محيط كار هيچ مانعي براي شخص آلوده به ايدز براي بازگويي موقعيتش به همكاران يا كارفرما نيست.

در زندگي خصوصي، يك شخص حق دارد انتخاب كند كه آيا وضعيت ايدز خود را با والدين، خواهران و برادران دوستان، همسر و غيره در ميان بگذارد يانه. اين يك انتخاب شخصي درد مورد اين مسئله است و هيج اجبار قانوني براي آشكار كردن آن نيست، ولي بايد فرد اطلاعات دقيقي از راه‌هاي انتقال و پيشگيري داشته و طبق اصول اخلاقي در پيشگيري از انتقال آن به ديگران به ويژه همسر خود كوشا باشد. از اين رو هميشه توصيه مي شود كه رابطه جنسي محافظت شده داشته باشيد. تنها خود شخص (مرد يا زن) حق انتخاب دارد كه وضعيت ايدز خود را فاش كند يا نه. شما، من، كارفرما، پزشك، كاركنان، هيچ كس حق بر ملا كردن وضعيت ايدز كس ديگر را ندارد.

فعاليت هايي از جمله كلاس هاي آموزشي زبان انگليسي، كامپيوتر و موسيقي به صورت رايگان برگزار مي شود آموزش يوگا و كاهش استرس و مهارت هاي زندگي نيز از جمله کلاس‌هاي اين مرکز است. همچنين اين باشگاه پذيراي بيماران مبتلا مي باشد و مي توانند در ايام هفته از ساعت 8 صبح تا 14 در اين باشگاه به ورزش و تفريح بپردازند و از كلاس ها استفاده نمايند.

در حال حاضر تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور موظف شده اند كه كلينيك‌هايي داير كرده و به اين گونه بيماران خدمات‌رساني كنند. درتهران 3 مركز وجود دارد كه هر كدام وابسته به يكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي است.

كلينيك والفجر: مركز مشاوره غرب تهران كه در بلوار استاد معين، خيابان دستغيب قرار داشته و وابسته به دانشگاه علوم پزشكي ايران است. مركز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري شمال تهران واقع در مركز بهداشت شميرانات ميدان قدس كه وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است. درمانگاه خون بيمارستان امام خميني واقع در خيابان باقر خان كه وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران است.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: