کد خبر: ۷۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 07
شفا آنلاین>اجتماعی> مدیریت شرایط محیطی برای افرادی که در شرایط ازدحام شدید جمعیت قرار گرفته و در آن خطر مرگ بر اثر خفگی یا افتادن زیر پای سایر افراد وجود دارد ، موضوعی بسیار مهم است .
 به گزارش شفا آنلاین،کارشناسان مواردی کلیدی را برای نجات از شرایط مشابه پیشنهاد می کنند .

متاسفانه طی روزهای گذشته در حین اجرای مناسک حج و بر اثر عدم مدیریت صحیح مسیرهای در نظر گرفته برای تردد حجاج ، ازدحام شدیدی در مسیرهای حرکتی مردم به وجود آمد که در نتیجه آن جمع کثیری از زائران کشته و مجروح شدند . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، بیش از 2 میلیون مسلمان از سراسر جهان در مراسم حج امسال شرکت کرده بودند .

موضوع دلایل پدید آمدن این حادثه ناخوشایند که منجر به عزادار شدن جمع کثیری از مسلمانان سراسر جهان شد ، بجثی مجزا بوده و در این مقال نمی گنجد . مبحث بسیار با اهمیتی که باید در این رابطه در نظر داشت ، این است که امکان تکرار این شرایط و ازدحام شدیدی جمعیت در بسیاری از شرایط مختلف و در طول زندگی روزمره مردم در شهرهای سراسر جهان .جود دارد .

این اتفاق می تواند بر اثر روی دادن یک حادثه غیر منتظره یا حتی  شایعه رخ دادن آن در محیط های پر تردد مانند خیابان های شلوغ یا ایستگاه های مترو رخ دهد که در نتیجه آن جمع کثیری از مردم وحشتزده ممکن است بدون داشتن هدف مشخصی و تنها به منظور فرار از شرایط مخاطره آمیز پیش آمده ، فرار کرده و در نتیجه عده ای از مردم که عموما از نظر جسمانی ضعیف تر هستند ، زیر دست و پا مانده و آسیب ببینند .

در اینجا به چند نکته  از دید کارشناسان درباره بهترین تصمیم که می تواند منجر به نجات جان شما در شرایط مشابه شود ؛ ارائه شده که با به کار بستن آن ها می توانید جان خود و اطرافیانتان را نجات دهید

  1. تحت هر شرایط سعی کنید روی پاهای خود باشید . در شرایط ازدحام شدید جمعیت ، امکان از دست دادن تعادل بسیار زیاد است . به یاد داشته باشید که کلیدی ترین موضوع در این شرایط باقی ماندن شما روی پاهایتان است . زمانی که فرد در شرایط ازدحام جمعیت به زمین می افتند ، شانس زنده ماندن وی به شدن کاهش خواهد یافت .
  2.    تلاش کنید تا انرژی خود را مدیریت کرده و آن آن را حفظ کنید . به هیچ وجه سعی نکنید افراد دور و برتان را هل داده و الز فریاد زدن بپرهیزید . در این شرایط خونسرد ماندن بهتیرین گزینه است . در عوض تلاش کنید با اطرافیانتان حرف زده و به یکدیگر کمک کنید .
  3. سعی کنید از بخش بالاتنه خود حفاظت کنید . بهترین حالت در این شرایط ، قرار دادن دست ها در برابر سینه است ، دقیقا مانند گارد دفعی بوکسورها . این حالت علاوه بر این که از سینه شما محافظت می کند ، به شما فضای بیشتری برای تحرک خواهد داد .
  4. در صورتی که در حال افتادن به زمین هستید ، به هیچ عنوان سعی نکنید دیگران را نیز با خود به زمین بیاندازید . در صورتی که از اطرافیانتان کسی در حال سقوط بود ، ضمن سعی بر حفظ تعادل خود تلاش کنید به وی کمک کرده و از سقوط آن فرد جلوگیری کنید .
  5. به فرار از موقعیت بحرانی فکر کنید . محیط اطراف خود را تجزیه و تحلیل کرده و به یاد داشته باشید در این شرایط معمولا شاهد موج های حرکتی جمعیت هستیم . به طور عادی در فاصله دو موج جمعیت ، یک وقفه وجود دارد که ثانیه های طلائی برای شما محسوب می شوند . تلاش کنید در حین حرکت موج های جمعیت خود را با ان تطبیق داده و در فواصل توقف موج به صورت مورب به مناطق حاشیه ای خیابان رفته و خود را به جاهای خلوت برسانید .


:

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: