کد خبر: ۷۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 06
شفا آنلاین>سلامت>وقتي براي اولين بار، چيني‌ها در سال 2003، سيگارهاي الکترونيکي (اي سيگار‌ها) را روانه بازار کردند، بسياري اميد داشتند که استفاده از آنها بتواند از شمار مصرف‌کنندگان سيگار واقعي کم کند.
به گزارش شفا آنلاین،اکنون، بعد از گذشت بيش از يک دهه، کارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند که اين سيگارها هرچند مي‌توانند به بزرگسالان براي ترک سيگار کمک کنند، اما براي افراد جوان‌تر چنين فايده‌اي ندارند.

 تحقيق جديدي که نتايج آن در بخش کودکان نشريه پزشکي آمريکا (جاما) منتشر شده است، مي‌گويد، نوجواناني که به اي سيگارها روي مي‌آورند بيشتر از همسالان ديگرشان احتمال دارد، در آينده سيگاري‌هاي واقعي شوند.

براي اين تحقيق، 694 جوان بين سنين 16- 24 همکاري کردند که بسياري از آنها علاقه‌اي به سيگاري شدن نداشتند.

از اين تعداد تنها 16 نفر به طور مداوم اي سيگارها را مصرف مي‌کردند. شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجي، به پرسش‌هايي در سال‌هاي 2012 و 2013 پاسخ دادند. آنها به 3 دسته تقسيم شدند: آنها که هرگز لب به سيگار نزده‌اند و سخت به اصل دوري از سيگار معتقد هستند، آنها که هرگز سيگار نکشيده‌اند اما گفته‌اند، اگر سيگاري به آنها پيشنهاد شود، رد نخواهند کرد و طبقه سوم، سيگاري‌ها.

نويسندگان گزارش مي‌گويند، طي يک سال تحقيق آنان، 11 نفر از 16 نفري که اي سيگار مصرف مي‌کردند و 128 نفر از 678 نفري که هرگز سيگار نکشيده بودند، سيگاري واقعي شدند. بررسي‌هاي بعدي نشان دادند، ارتباط محکمي بين استفاده از سيگار الکترونيک و سيگاري شدن واقعي وجود دارد.

هرچند، اين آمارها ممکن است در نگاه اول مهم به نظر نيايند، اما آمارهاي حاکي از افزايش مصرف سيگارهاي الکترونيکي در بين نوجوانان، نکته‌اي است که نظر محققان را به خود جلب کرده است. بر اساس اعلام نظر مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريکا، مصرف سيگارهاي الکترونيکي در بين دانش‌آموزان مدارس راهنمايي و دبيرستان در اين کشور، در فاصله سال‌هاي 2013- 2014، سه‌برابر شده است.

نويسندگان تحقيق مي‌گويند، «اگر فردي در ابتدا در معرض نيکوتين در اشکال ديگر، مانند توتون‌هاي بدون دود، قرار گيرد، احتمال آنکه بعدها واقعا سيگاري شود، زياد است. چون اي سيگارها بسيار آهسته‌تر از سيگارهاي متعارف نيکوتين را به بدن مصرف‌کننده مي‌رسانند، آنان مي‌توانند در حکم يک شروع‌کننده نيکوتين شوند و با افزايش سطح تحمل مصرف‌کننده نسبت به نيکوتين، راه را براي روي آوردن به سيگارهاي واقعي هموار کند.»

محققان درضمن پي بردند، براي قبول کشيدن يک سيگار، بين مصرف‌کنندگان سيگارهاي الکترونيک و سيگاري‌هاي عادي مشابهت‌هايي بيش از مردم عادي وجود دارد. مصرف يک سيگار الکترونيک و يک سيگار معمولي روش‌هاي مشابه دارند، در هر دو مورد بايد سيگار را با يک دست بگيريد و دم و بازدم را با روشي مشابه انجام دهيد.

دکتر جاناتان کلين از آکادمي طب کودکان آمريکا، در مطلب سردبيري همين شماره در تاييد محتواي تحقيق گفته است، استفاده از سيگارهاي الکترونيکي به يکي از دغدغه‌هاي جدي سلامت عمومي تبديل مي‌شود.

امروز که بسياري درباره فوايد و مضرات سيگارهاي الکترونيکي به اجماع نظر نرسيده‌اند و هنوز بايد روي اين موضوع مطالعه شود، داده‌هاي مطالعات آخري تاييد مي‌کنند که سيگارهاي الکترونيکي، احتمالا به دليل اعتياد به نيکوتين، زمينه‌ساز مصرف سيگارهاي واقعي مي‌شوند. آنچه نيازمند آن هستم، اراده قوي سياست‌گذاران بر اساس شواهد ارائه‌شده براي محافظت از جوانانمان است. اداره غذا و داروي آمريکا همواره هشدار داده‌اند که هنوز آزمايش‌هاي کامل براي ايمني اين سيگارها انجام نشده است. از 4هزار ماده شيميايي موجود در سيگارهاي معمولي اثري وجود ندارد، اما برخي از اين سيگارها حاوي موادي هستند که مي‌توانند به اندازه سيگارهاي معمولي مضر باشند.Newsweek


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: