کد خبر: ۷۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مسئولان دومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی با بیان اینکه پزشکی قرن ۲۱ به بن‌بست رسیده است، گفت: شیمی‌درمانی فقط ۳۰ درصد مؤثر است و داروهای روان‌درمان نیز تنها ۶۰ درصد اثر مثبت دارند و لذا باید به سمت پزشکی فردمحور رفت.

به گزارش شفا آنلاین،  فریدالدین آرایی‌نژاد در نشست خبری دومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی با اشاره به اینکه پزشکی مدرن فردمحور نیست، اظهار داشت: از سال 2010 براساس اسناد و آمارهایی که اعلام شد، به نوعی پزشکی قرن 21 به بن‌بست رسید؛ زیرا پزشکی فردمحور را فراموش کرده است.

وی ادامه داد: مثلا در پزشکی نوین در حوزه‌هایی مانند شیمی‌درمانی شاهد آن هستیم که فقط 30 درصد شیمی‌درمانی فایده دارد و مؤثر است و یا در داروهای روان‌درمانی نیز تنها 60 درصد اثر مفید را مشاهده می‌کنیم.

آرایی‌نژاد تصریح کرد: پزشکی امروز به سمتی می‌رود تا براساس ژنتیک افراد دارو تجویز شود؛ براین اساس در ایالات متحده آمریکا نیز باراک اوباما رئیس‌ جمهور این کشور یک طرح 4 ساله پزشکی فردمحور برای یک میلیون نفر آمریکایی را به اجرا گذاشته است. 

وی خاطرنشان کرد: در پزشکی فردمحور قبل از بیماری تشخیص‌های بروز بیماری صورت می‌پذیرد و براساس همین دانش سبک زندگی افراد نیز اصلاح خواهد شد و در نهایت در صورت بیماری افراد، درمان آنها هم براساس ژنتیک‌شان صورت می‌پذیرد. 

* آزمایشگاه‌های خصوصی پیشرو‌تر از آزمایشگاه‌های دولتی

در ادامه این نشست خبری سیدحسین فاطمی با اشاره به اینکه امروزه در حوزه بالین علی‌الخصوص جراحی‌هایی مانند قلب، دیگر بیمار ایرانی به خارج اعزام نمی‌شود و به نوعی این اعزام‌ها به صفر رسیده است، گفت: باید تکنولوژی‌های آزمایشگاهی نیز با همین منوال به روز شود. 

فاطمی تصریح کرد: یک بیمار دیگر نباید مانند گذشته یک هفته منتظر یک آزمایش شود بلکه باید در حدود یک یا 2 ساعت پاسخ آزمایش خود را دریافت کند تا جراحی‌های لازم روی وی صورت پذیرد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا برخی آزمایشات در مراکز بیمارستان دولتی انجام نمی‌شود و مردم مجبورند با هزینه بسیار بالا به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند؟، توضیح داد: آزمایشگاه‌های بخش خصوصی از نظر تجهیزات جلوتر از آزمایشگاه دولتی هستند و دلیل آن هم این است که درآمد سرانه درمان در ایران به خوبی دیده نشده و از خیلی از کشورها عقب‌تر هستیم و هم‌اکنون نیز در طرح تحول سلامت از منابع ناپایدار استفاده می‌شود که مشکلات مالی اجرای آن نیز اخیرا خود را نشان داده است. 

فاطمی با گریزی به مشکلات تحریم‌ها در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی افزود: از طرفی دیگر بودجه‌ای که به سازمان ‌های دولتی تزریق می‌شود مناسب نیست و پس از تصویب اعتبارات از طرف مجلس نیز نیمی از این اعتبارات اختصاص می‌یابد. بنابراین برای توسعه اعتباری باقی نمی‌ماند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: بخش‌های خصوصی در حوزه آزمایشگاهی از بخش‌های دولتی بسیار جلوتر هستند؛ بنابراین مراکز دولتی مجبور هستند در حوزه آزمایشگاهی خود را به سطح آزمایشگاه خصوصی ارتقاء دهند.تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: