کد خبر: ۷۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>سلامت>روندي که امروزه، در روزهاي پس از برجام و پس از توافق هسته‌اي در همه زمينه‌هاي سياسي، بين‌المللي و اقتصادي و البته به طور مشخص در حوزه پزشکي دنبال مي‌شود، روندي مثبت و قابل قبول است.

 از آنجايي که در حوزه «بهداشت و سلامت» موانع متعدد برداشته شده و يا اينکه مشکلات و تحريم‌هاي دارويي، واردات مواد اوليه براي توليد دارو افزايش توليد راديوداروها در کشور و ورود به بازار رقابتي بين‌المللي مرتفع شده است؛ شرايط در اين حوزه بهبود پيدا کرده است. البته توافق هسته‌اي و برجام هم در اين حوزه پزشکي بسيار تاثيرگذار بوده است.

به اين صورت که وقتي قرار است مرکز آب سنگين اراک و مرکز تحقيقاتي اراک پيشرفته و به‌روز شود؛ طبعا باعث خواهد شد که راديوايزوتوپ‌ها و ديگر فناوري‌هايي که به برنامه علمي و تحقيقاتي هسته‌اي مربوط است، پيشرفت کند و اين تکنولوژي و اين امکان مي‌تواند در حوزه سلامت و پزشکي هم به طور مستقيم و غيرمستقيم تاثيرگذار باشد.

البته من اطلاع دقيقي از اينکه بيمارستان جامع هسته‌اي در چه مرحله‌ اجرايي و برنامه‌ريزي است و اين طرح به کجا خواهد رسيد، ندارم؛ اما اينکه کشور در حوزه پزشکي و نظامي توانمند خواهد شد، مورد تاييد و تاکيد است و اين فرصت بزرگي براي کشور خواهد بود که هم توان علمي و هم توان ارتباطي کشور را بيشتر کرده و ارتقا دهيم.

ارتقاي نيروگاه آب سنگين باعث مي‌شود راديوايزوتوپ‌ها توليدي در کشور هم به لحاظ کيفيت و هم به لحاظ کميت بهتر شود و اين موارد در پزشکي هسته‌اي و در نهايت در بيمارستان‌هاي هسته‌اي مورد استفاده قرارخواهد گرفت.

خوشبختانه، در اين ايام که مرحله نهايي بررسي توافق هسته‌اي در مجلس در حال انجام است، اکثريت مجلس با توافق هسته‌اي موافقند. البته در اين موضوع مجلس تنها نيست و شوراي‌عالي امنيت ملي نيز هست و مقام معظم رهبري نيز در راس اين مباحث حضور دارند، دولت نيز موضع دارد. موضوع هسته‌اي، ملي است و همه بايد منافع کشور را مدنظر قرار دهند که يکي از حوزه‌هاي بسيار مهم و کليدي، بحث سلامت است که اميدواريم اين بخش هم از دستاوردهاي توافق هسته‌اي بهره‌مند شود. ‌توافق هسته‌اي نشان داد که اگر نوع گفت‌و‌گو با دنيا بر مبناي روابط ديپلماسي باشد، مي‌توانيم حق و حقوق خود را در بسياري از موارد ايفا کنيم.

در حاليکه ما در دولت گذشته با ادبياتي صحبت مي‌کرديم که کشورهاي بي‌طرف را با دشمنانمان هماهنگ مي‌کرد، ولي هم‌اکنون از مجاري حقوقي که در دنيا وجود دارد، مي‌توانيم برخي حقوق خود را پيگيري کنيم. البته، برخي کشور‌ها احقاق‌حق مردم ايران را نخواهند پذيرفت، اما ما مي‌توانيم با تعامل مثبت با جامعه بين‌الملل اين کشور‌ها را در انزوا قرار دهيم و در مجامعي چون مجمع عمومي سازمان ملل، اجماعي را براي رسيدن به حقوق ملت ايران شکل دهيم.


دکتر مسعود پزشکيان

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: