کد خبر: ۷۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 28
در نشست خبری کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی مطرح شد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>متأسفانه مشکلات مالی با اجرای طرح تحول سلامت گریبان‌گیری بسیاری از حوزه‌های پزشکی شده که علوم آزمایشگاهی نیز از این آسیب بی‌بهره نبوده است.

به گزارش شفا آنلاین : محمدجواد غروی دبیر اجرایی کنگره در این نشست خبری ضمن اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در علوم آزمایشگاهی،‌ گفت: آنچه در علوم آزمایشگاهی حائز اهمیت است، تشخیص مولکولی و پزشکی مولکولی و درمان مولکولی است. در کنگره امسال بنا داریم مانند سال‌های گذشته و در تداوم برنامه‌های قبل به‌طور پیوسته به بررسی بحث پزشکی نوین و فناوری‌های نوین آزمایشگاهی در دنیا بپردازیم.

وی ادامه داد: در دنیای آینده نمی‌توان یک نسخه را برای همه مبتلایان به یک بیماری استفاده کرد و لازم است که با استفاده از علم تشخیص درمان، به‌صورت فردمحور انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا لازم است که تشخیص در پزشکی به تکنولوژی‌ها و علم روز دنیا مجهز و مسلّط شود.

غروی با اشاره به حجم بالای بیماران سرطانی و قلبی‌، عروقی گفت: لازم است برای کاهش مرگ و میر این بیماران و پایین آوردن هزینه‌های درمان به زوایای گوناگون مباحث پزشکی پرداخته شود؛ چراکه پیشرفت در امر تشخیص منجر به درمان به‌موقع و پیشگیری از عوارض بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک و با همت پزشکان و متخصصان در بحث تشخیص بیماری‌ها به استانداردهای لازم برسیم و خیال مردم از بابت تشخیص و پیشگیری به‌موقع راحت شود.

در ادامه نشست سیدحسین فاطمی رئیس کنگره فناوری‌های نوین علوم آزمایشگاهی، گفت: در حال حاضر اعزام بیماران نیازمند به انواع جراحی‌ها به خارج از کشور به صفر رسیده است و لازم است درباره علوم آزمایشگاهی نیز به همین شکل عمل شود و بتوانیم با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین این نیاز را نیز برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصی در بسیاری از موارد تشخیص از بخش دولتی جلوتر است؛ چراکه برای اجرای طرح تحول سلامت از منابع مختلف مالی موجود در سیستم استفاده شده است که این امر خساراتی به زیرساخت‌های درمان کشور وارد کرده است.

وی افزود: متأسفانه مشکلات مالی در سیستم درمانی نیز با اجرای طرح تحول سلامت، گریبان‌گیر بسیاری از حوزه‌ها شده که علوم آزمایشگاهی هم از این آسیب بی‌بهره نبوده است. در حال حاضر بخش دولتی توانایی انجام تقریباً یک سوم آزمایش‌های تشخیصی، درمانی و طبی را ندارد.

رئیس سومین کنگره علوم آزمایشگاهی افزود: درحال حاضر باید پزشکی فردمحور و اینکه برای هر بیمار نسخه خاص و روش درمانی براساس ژنتیک بیمار طراحی و انجام شود. لازمه پزشکی و درمان فردمحور انجام آزمایش‌های پیشرفته و علم تشخیصی به‌روز و مدرن است.

در ادامه حسین فاطمی رئیس کنگره در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر رفع تحریم‌ها و نقش آن در مباحث علوم آزمایشگاهی، گفت: در حال حاضر تأثیری در این زمینه دیده نشده است، ولی این امر نیازمند گذشت زمان بوده و باید منتظر بود تا نتایج رفع تحریم‌ها دیده شود، البته ما در گذشته نیز به امکانات روز دنیا دسترسی داشتیم و تحریم‌ها تنها تأثیری که داشتند در بحث مالی این تجهیزات بوده و ما مجبور بودیم محصولات را با چندین برابر قیمت از کشورهای مختلف خریداری کنیم.

سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی 12 تا 14 مهرماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: