کد خبر: ۷۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>سلامت>اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد که از لنز استفاده مي‌کنند، فرايند برداشتن و گذاشتن آنها ممکن است مانند مسواک کردن دندان، به کاري روزمره برايتان بدل شده باشد.
به گزارش شفا آنلاین،اما بي‌دقتي در بهداشت لنزهاي طبي مي‌تواند عوارضي به دنبال داشته باشد و مراکز بهداشت هشدار داده‌اند که عادت‌هاي ناسالم مي‌تواند چشم‌هاي شما را در معرض خطر قرار دهد.

مطالعه‌اي که اخيراً از سوي مرکز پيشگيري و کنترل بيماري‌ها در آمريکا منتشر شده، اعلام کرده است که تقريباً همه کساني که از لنز استفاده مي‌کنند، حداقل يک بار خطا در رعايت بهداشت داشته‌اند که اين موضوع مي‌تواند خطر عفونت چشم را افزايش دهد.

نزديک يک‌سوم که احتمالاً هنگام تعويض لنز در تماس با سرويس بهداشتي بوده‌اند، درمان پزشکي براي قرمزي و دردناکي چشم داشتند.

اين گزارش بر اساس تحقيقي در سرتاسر کشور آمريکا صورت گرفت که حدود هزار نفر 18 ساله و بالاتر که از لنز استفاده مي‌کنند، مورد پرسش قرار گرفتند. حدود 93 درصد گزارش داده‌اند که از انواع لنز نرم استفاده مي‌کنند که از پلاستيک‌هاي قابل‌انعطاف ساخته‌شده و اجازه عبور اکسيژن به قرنيه چشم را مي‌دهد.

99 درصد از کساني که لنز مي‌گذارند تصديق کرده‌اند که دست‌کم يک بار اصول بهداشتي استفاده از لنز را رعايت نکرده‌اند و اين موضوع مي‌تواند خطر عفونت يا التهاب چشم را افزايش دهد.

شايع‌ترين خطاها: خوابيدن با لنزهاي طبي. بيش از 87 درصد اين موضوع را تصديق کرده‌اند که بعضي‌اوقات درحالي‌که لنز در چشمشان بوده به خواب‌رفته‌اند. بيش از نيمي از آنها گفته‌اند که کل شب را با لنز داخل چشمشان به صبح رسانده‌اند.

درحالي‌که سازمان غذا و داروي آمريکا برخي از لنزها را تأييد کرده است که مي‌توان در طول شب، آن‌ها را بر روي چشم باقي گذاشت. اما با اين حال مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي چشمي مي‌گويد که خوابيدن با هر نوع لنزي مي‌تواند خطر عفونت چشمي را افزايش دهد.

گرچه مقامات بهداشتي مي‌گويند که لنزها نبايد با آب در تماس باشند، تقريباً 85 درصد افراد مي‌گويند با لنز درون چشمشان دوش گرفته‌اند و 61 درصدشان مي‌گويند با آنها به شنا رفته‌اند.

عادت‌هاي تميزکردن لنز امري مطلوب است، 55 درصد از استفاده‌کنندگان گاهي ترجيح مي‌دهند به‌جاي خالي و تميز کردن و محلول تازه ريختن در جاي لنزشان که هميشه به آن توصيه مي‌شود، جاي لنزي‌شان را با محلول ضدعفوني بيشتر پر کنند.

بيش از يک‌سوم از کساني که در اين پژوهش شرکت داشتند، در اقدامي خطرناک عدسي‌هايش را با آب‌لوله‌کشي به‌جاي محلول‌هاي ضدعفوني‌کننده استريل شسته‌اند.

گرچه آب ‌لوله‌کشي منازل به‌گونه‌اي است که براي خوردن سالم و بهداشتي است اما اين آب استريل نيست و حاوي ميکروارگانيسم‌هايي است که مي‌تواند جاي لنز و لنزهاي طبي را آلوده کنند و باعث عفونت چشمي شود.

به گفته جنيفر کوپ، سرپرست پژوهشگران اين مطالعه، پژوهشگران اين موضوع را دريافته‌اند که بسياري از کساني که از لنز استفاده مي‌کنند درباره چگونگي استفاده مناسب و مراقبت از لنزهاي طبي اطلاعات کافي و مناسب را ندارند.

مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريکا براي جلوگيري از خطرات سوزش و عفونت‌هاي چشمي اين موارد را به استفاده‌کنندگان لنز توصيه مي‌کند:

v هرگز با لنز در چشم‌هايتان نخوابيد، مگر اينکه چشم‌پزشکتان به شما اجازه داده باشد.

v آب را از لنزهاي طبي دور نگه‌داريد. از دوش گرفتن زماني که لنز در چشمتان هست پرهيز کنيد و قبل از استفاده از دوش يا شنا کردن آنها را خارج کنيد و هرگز آنها را با آب نشوييد يا در آب نگه نداريد.

v لنزهاي طبي را با توجه به آنچه چشم‌پزشکتان توصيه کرده است، هرچندوقت يک بار عوض کنيد.

v هر روز محلول استفاده‌شده در جاي لنزي را دور ريخته و آن را نه با آب، بلکه با محلول تازه بشوييد.

v بعد از هر استفاده از لنزها، جاي لنز را درحالي‌که درپوشش آن را برداشته‌ايد، به‌صورت وارونه قرار دهيد.

v هر جاي لنزي را حداقل سه ماه يک بار عوض کنيد.

v اگر احساس درد، ناراحتي، قرمزي و تاري ديد در چشمتان داشتيد بلافاصله لنزها را از چشمتان خارج کنيد و با چشم‌پزشک تماس بگيريد.منبع: CBS





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: