کد خبر: ۷۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>سلامت>دو کودک طي شيوع پنج ساله بيماري فلج اطفال در اروپا، فلج شدند. زماني که علائم فلج ظاهر شد، يکي از کودکان 4 ساله و ديگري 10 ماهه بود.
به گزارش شفا آنلاین،هر دو مورد فلج در کشور اوکراين مشاهده شده است. در اين کشور به علت محدود کردن واکسيناسيون، ميزان شيوع اين بيماري بالاست.

خانم اوليويا روزنبر از سازمان بهداشت جهاني مي‌گويد: «50درصد کودکان به طور ناکافي واکسينه شده‌اند و اکنون در خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند. به همين دليل است که نياز به يک پاسخ فوري و کامل به اين همه‌گيري کاملا احساس مي‌شود. پاسخ به همه گيري مستلزم واکسينه‌ کردن احتمالا ميليونها کودک در کوتاهترين زمان ممکنه است.»

بيماري فلج اطفال، هيچ درماني ندارد و بنابراين تنها راه پيشگيري از آن واکسيناسيون گسترده است. اين موارد جديد ابتلا، به دليل واکسيناسيون ناکافي در جنوب غربي اوکراين روي داده است. اما گاهي خود واکسيناسيون هم مي‌تواند منجر به شيوع بيماري شود.

يک نوع واکسن فلج اطفال، نوع خوراکي آن است که حاوي ويروس ضعيف شده است. چهار تا شش هفته پس از واکسيناسيون با اين نوع واکسن، واکسن از طريق آب دهان و يا مدفوع دفع مي‌شود اما نمي‌تواند افراد پيرامون را مبتلا کند.

با اين وجود در موارد بسيار نادر ويروس مي‌تواند براي مدت طولاني زنده بماند و گاهي موتاسيون کند و به نوع بيماري‌زا تبديل شود
(vaccine-derived poliovirus
).

خانم روزنبر مي‌گويد: «پاسخ سريع به همه‌گيري بايد بر اساس شرايط هر کشور طراحي شود اما به هر حال اساس کار يکسان است. در نهايت شما بايد تعداد بيشماري کودک را چندين بار و فوري واکسينه کنيد.»

پولي ويروس مي‌تواند به آساني توسط ناقلاني که هيچ علائمي ندارند در سطح وسيعي گسترده شود. واکسيناسيون در مناطق همجوار اهميت دارد اما کافي نيست. پاسخ به همه‌گيري بايد جامع و فراگير باشد.

گسترش ويروس به مرزهاي همجوار يکي از نگراني‌هاي عمده است. اما در کشورهاي همسايه، مثلا هلند، آنها در سطح گسترده واکسيناسيون را انجام مي‌شود و مرزهايشان را از اين لحاظ هشيارانه کنترل مي‌کنند.

خانم روزنبر مي‌گويد: «به نظر من شانس انتقال بيماري به کشورهاي همجوار پائين است و بنابراين بين‌المللي شدن بيماري غير محتمل است اما من نمي‌توانم به کلي آن را رد کنم. خطر بزرگي که وجود دارد اين است که بيماري در سطح اوکراين گسترده شود.»

آخرين مورد فلج اطفال در سال 2010 در کشور روسيه ديده شد، ويروس از تاجيکستان در آسياي مرکزي به آنجا منتقل شده بود. معهذا شيوع بيماري به سرعت با پاسخ به موقع متوقف شد. همين اتفاق مي‌تواند در اوکراين نيز بيفتد اگر يک اقدام مناسب و به موقع به سرعت انجام گيرد.

منبع: IFL Science

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: