کد خبر: ۷۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 25
شفاآنلاین:جامعه>مسلمانان جهان آماده بودند که عید قربان را به پایکوبی برخیزند اما به سوگ نشستند، حادثه روز گذشته منا بیش از 1500 جان باخته به دنبال داشته است و با وجود ناتوانی کشورعربستان برای امدادرسانی به حجاج، متأسفانه دست رد به کمک‌های هلال احمر ایران زدند و حتی اجازه شناسایی جان باختگان ایرانی هم نمی‌دادند.

به گزارش شفا آنلاین : البته حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر سرپرست حجاج ایرانی در آخرین اظهاراتش با اعلام آخرین آمار مفقود شدگان ایرانی در فاجعه مکه و با تاکید بر این‌که تعداد جان‌باختگان ایرانی در آن فاجعه 131 نفر مشخص شده است، گفته است که هم‌اکنون 365 نفر به کاروان‌های خود مراجعه نکرده‌اند که ممکن است برای بیتوته به مسجد‌الحرام رفته باشند و یا در حال تکمیل اعمال حج خود باشند.

  کمتر از 48 ساعت از فاجعه غم‌بار در مراسم رمی جمرات درمنا می‌گذرد و داغ‌های زیادی بر سینه مسلمانان جهان نشسته است. حادثه‌ای که گفته می‌شود به دلیل بی کفایتی و سوءمدیریت مسئولان کشور عربستان رخ داده است.

فاجعه منا صبح دیروز به دلیل بستن یکی از مسیرهای زائران توسط نیروهای امنیتی عربستان و به دلیل ازدحام و فشار جمعیت در رمی‌جمرات رخ داد و ننگ بزرگی را بر پیشانی آل سعود نشاند. عمق فاجعه تا جایی بود که در ساعات اولیه معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان از تشکیل ستاد ویژه‌ای در این وزارتخانه و رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داده و افزوده بود: بی‌تدبیری در تأمین امنیت حجاج از سوی مقامات ذی ربط سعودی غیرقابل اغماض است.

از ابتدای وقوع حادثه تحلیل‌ها و آمار و ارقام گوناگونی از علت حادثه و شمار کشته شدگان و مجروحین اعلام شد به طوریکه ابتدا خبرها حاکی از کشته شدن 100 حاجی و مجروحیت 390 نفر به دنبال وقوع این حادثه بود اما به تدریج آمارها سیر صعودی به خود گرفت و عمق فاجعه دردناک "منا" نمایان شد. با نزدیک شدن شمار تلفات فاجعه منا به 220 تن، سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه این فاجعه به دلیل سوءمدیریت در انتخاب مسیرها رخ داده است، می‌گوید: این فاجعه ناشی از سوءمدیریت دولت عربستان و عوامل امنیتی آن‌ها است.

وی می‌افزاید: آمار کشته‌ها و زخمی‌ها همچنان رو به افزایش است، اما با توجه به اینکه این اتفاق در سه نقطه افتاده، تاکنون بیش از 350 نفر از زائران کشورهای مختلف کشته شده و آمار مجروحان نیز بیش از 1500 نفر است که البته این آمارها همچنان افزایش خواهد یافت.

با وجود عمق حادثه اما نیروهای عربستان از همکاری با نیروها و تیم‌های پزشکی ایران سرباز زده و اجازه شناسایی مجروحین و اجساد را به تیم پزشکی ایران نمی‌دادند. در این راستا نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با انتقاد صریح از این شیوه عربستان گفت: مسئولان عربستانی نمی‌گذارند نیروهای امدادی و پزشکان ایرانی در محل حادثه و بیمارستان‌ها حاضر شده و به حادثه‌دیدگان کمک کنند، این چه شیوه برخوردی است که مقامات عربستان در دستور کار قرار داده‌اند؟ تعجب اینکه مسئولان عربستانی نمی‌گذارند نیروهای امدادی و پزشکان ایرانی در محل حادثه و بیمارستان‌ها حاضر شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر که سرپرستی حجاج ایرانی را بر عهده داشت این اتفاق را در تاریخ برگزاری حج بی‌سابقه خواند و از عدم رسیدگی عربستان به مجروحین و کشته شدگان انتقاد کرد.

در این میان اما شمار جان باختگان ایرانی که از 12 نفر آغاز شده بود، سیر صعودی به خود گرفت به طوریکه این تعداد تا کنون به 131 نفر رسیده است.

در این راستا مقام معظم رهبری در پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندوه‌بار و تسلیت به بازماندگان آنان، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند و فرمودند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده ی حق و انصاف عمل کند.

  بنا بر جدیدترین گزارش‌ها، تاکنون حداقل 1500 نفر در حادثه خونین منا جان باخته‌اند و به احتمال قوی این آمار تا 2000 نفر هم می‌رسد. که از این میان 131 حاجی ایرانی نیز جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به 60 زائر ایرانی نیز در میان مجروحان شناسایی شدند.

رییس سازمان حج و زیارت در آخرین اظهار نظر خود درباره فاجعه روز گذشته در منا با بیان این‌که آمار جان‌باختگان و مجروحان بیشتر از آنچه است که دولت عربستان اعلام کرده است، اظهار کرد: تعداد جان‌باختگان تا این لحظه به مرز 1500 نفر رسیده، در حالی که دولت عربستان تا 1000 نفر را اعلام کرده است، منابع موثق معتقدند که این تعداد به مرز 2000 نفر نیز خواهد رسید. بیمارستان‌های مکه در حال حاضر مملو از مجروح است و شرایط روز گذشته طبق آنچه عوامل ایرانی دیده‌اند نشان می‌داد مدیریت کار از اختیار سعودی‌ها خارج شده بود.

اوحدی سپس با اشاره به دلایل وقوع فاجعه روز گذشته یادآور می‌شود: بیش از 1.5 میلیون زائر همزمان در "جمرات" حضور داشتند، به دلیل مسدود شدن یکی از مسیرها زائران هنگام حرکت به هم برخورد کردند و تراکم جمعیت باعث شد، عده زیادی زیر دست و پا بمانند. البته عربستان تا این لحظه دلیل آن اتفاق را اعلام نکرده، اما سوء تدبیر و نداشتن تجربه از عوامل اصلی آن بوده است.

بعد از گذشت کمتر از 48 ساعت از وقوع این فاجعه دردناک دکتر امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مجروحین،  می‌گوید: در حال حاضر در بیمارستان جمعیت هلال‌احمر در مکه مکرمه 47 نفر ایرانی بستری داریم که تعدادی از آنها مجروح و تعدادی بیمارعادی هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع حدود 60 نفر از مجروحین ما در بیمارستان‌های سعودی و بیمارستان‌های هلال‌احمر در مکه بستری هستند، ادامه می‌دهد: وضعیت بسیاری از آنها خوب است و آماده ترخیص هستند ؛ البته هفت نفر از مجروحان ایرانی وضعیت خوبی ندارند و باید بیشتر در بیمارستان بستری بمانند تا درمان بیشتری دریافت کنند.

ضیایی درباره روال بازگشت اجساد کشته شدگان ایرانی حادثه منا نیز توضیح داده و از آغاز انتقال اجساد جان باختگان به کشور طی دو روز آینده خبر داده و می‌گوید: هر حال سعی می‌شود در اولین پرواز بازگشت، به صورت ویژه این اجساد و همچنین مجروحینی که نیاز به انتقال به کشور دارند، به کشور منتقل شوند. بنابراین داریم این کار را بررسی می‌کنیم تا آن را انجام دهیم.

بنابراین گزارش، حریرچی همچنین در مورد سفر وزیر بهداشت به کشور عربستان در پی فاجعه روز گذشته در منا و رسیدگی به مجروحین حادثه نیز می‌گوید: ما از وزارت خارجه درخواست کرده‌ایم، شرایطی فراهم شود تا وزیر بهداشت و هیاتی از تهران با حضور در عربستان مستقیما در جریان روند درمان مجروحان این حادثه قرار گیرند. این وزارتخانه نیز به دولت عربستان اعلام کرده تا این کشور ویزا صادر کرده و مقدمات سیاسی سفر را فراهم کند.

وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که سفر به عربستان سفری دیپلماتیک است باید طرف مقابل نیز آمادگی لازم را داشته باشد. بنابراین هر زمان که ویزا از سوی کشورعربستان صادر شود ما آماده‌ایم که حرکت کنیم. در صورت انجام این سفر افرادی از وزارت بهداشت، وزارت خارجه و هلال احمر نیز وزیر بهداشت را همراهی خواهند کرد.

در حالی که زائران هنوز در شوک فاجعه خونین کشته شدن هزاران نفر در رمی جمرات در منا بودند، فاجعه‌های دنباله دار در منا اتفاق افتاد و آتش گرفتن چادرهای سکونت مصری‌ها مجددا موجی از وحشت را در میان زائران به راه انداخت، موضوعی که باز هم بی‌کفایتی مقامات عربستانی را در سازماندهی این مراسم بزرگ مذهبی به اثبات می‌رساند. این آتش سوزی شب گذشته در محل سکونت زائران مصری در منا روی داد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: