کد خبر: ۷۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 26
شفا آنلاین>سلامت>بحث صادرات به کشور عراق يک تغيير رويه در صادرات دارو به کشورهاي همسايه است. به طور مثال در بحث صادرات در کشور همسايه افغانستان مانند فروش به بازار داخلي عمل مي‌شود و ما هرگز از روش‌هاي متعارف صادرات دارو در ساير کشور‌ها استفاده نمي‌کنيم.

به گزارش شفا آنلاین، در حقيقت دارو به تاجري در ايران که پول را به موقع پرداخت مي‌کند، داده و به اين طريق دارو را از مرز خارج مي‌کنيم و در کشور افغانستان به مصرف مي‌رسد. در کشور عراق نمي‌توان اينگونه عمل کرد.

کشور عراق براي خود مقررات سختي دارد. همچنين مقرراتي براي فعاليت کمپاني‌هاي خارجي در داخل کشور خود دارد. ايران در اين زمينه هنوز خيلي با تجربه نشده است. بدليل اينکه در بازار داخلي به هيچ وجه بازاريابي اساسي وجود ندارد و اين امر باعث شده نتوانيم مديراني با بازاريابي خوب آموزش دهيم. در نتيجه مديران توانمندي‌هاي خود را در بازار صادراتي نمي‌توانند نشان دهند.

ايران ابتدا بايد در بازار عراق يک نمايندگي بگيرد و بايد ديد چه فردي نماينده بازار ايران خواهد شد. پس از آن در بازار عراق بايد تک تک دارو‌ها و شرکت‌ها را به ثبت رساند.

بعد از انجام اين کار‌ها ايران در بازار عراق صاحب يک برند مي‌شود و در گام بعد بايد به فکر توسعه کالاهايي دارويي در بازار عراق بود. يعني دفتر بازاريابي باز کرده و شروع به بازاريابي کنيم. اين امر آرام آرام باعث مي‌شود در بازار عراق در کنار ساير کشورهايي که داروهاي خود را به کشور عراق مي‌آورند، فعاليت داشته باشيم.

اين امر يک پروسه طولاني مدت و زمان بر است و البته نيازمند به سرمايه گذاري است. متاسفانه ما ياد گرفته‌ايم که هر کاري را به آسان‌ترين شيوه انجام دهيم. يعني دارو را فروخته و پول خود را بگيريم و کنار بکشيم و يا اينکه به قاچاق رو بياوريم. اين کار در دراز مدت جواب نمي‌دهد.

بازار عراق در حال حاضر بازار مساعدي شده و دوستان عراقي ما را حمايت مي‌کنند. ما بايد GMP کمپاني‌هاي خود را بالا برده و بعد دارو و شرکت دارويي را در عراق ثبت کرده و دفتر تجاري تاسيس کنيم. دفتر تجاري کار بازاريابي را انجام دهد و تعدادي نماينده گرفته و اين نماينده‌ها داروهاي توليد ايران را در تک تک استان‌هاي عراق توسعه دهند.

اين روشي است که با استفاده از آن در دراز مدت مي‌توان در بازار عراق موفق شد. شيوه‌اي جديد است که صنعت داروسازي ما بايد تجربه کند.

متاسفانه در صنعت داروسازي ايران غالب شرکت‌ها از نظر GMP سخت مورد تاييد قرار مي‌گيرند. تعدادي از داروهاي شرکت‌هاي ايراني به عنوان گروه A قلمداد شده‌اند و حاضر هستند که شرکت‌هاي ما را ثبت و داروهاي آن را به تدريج در ليست دارويي خود قرار دهند. اين روش بسيار درست و مبارک است و به تدريج مي‌توان با بازاريابي علمي در بازار عراق زمينه سازي کرد و موجوديت، رفتار و تجارت ايران به صورت يک تجارت دائمي جابيافتد، نه يک تجارت مناقصه‌اي و يا نه به صورت قاچاق دارو به عراق.


علي منتصري

مديرعامل شرکت آفاشيمي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: