کد خبر: ۷۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>سلامت>جمعی ازمحققان دانشگاه هاروارد موفق به کشف ژنی شده اند که مسئولیت تراکم استخوان در بدن انسان را بر عهده داشته و موجب بروز بیماری پوکی استخوان در کهنسالی می شود . این یافته می تواند موجب ارائه روش درمانی جدیدی برای این بیماری شود .
به گزارش شفا آنلاین،تیمی از پژوهشگران بین المللی موفق به شناسائی نوعی ژن شده اند که موجب کاهش چگالی استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد .

این یافته جدید می تواند دانشمندان را قادر به ارائه روش های درمانی منحصر به فرد برای هر بیمار مبتلا به پوکی استخوان کند . این بیماری سبب ضعیف شدن استخوان ها و بالا رفتن خطر شکستگی در آن ها به ویژه در افراد کهنسال می شود .

در همین زمینه پرفسور داگلاس کیل Douglas Kiel استاد و پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد Harvard Medical School in Boston که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد اعلام کرد : " در این پژوهش ها ما توانستیم جنبه های ارثی پوکی استخوان را کشف کرده و در مورد این موضوع تحقیق کنیم که ژن ها چه نقشی در کاهش تراکم و چگالی مواد معدنی موجود در استخوان های بدن بازی کرده  و چه کسانی در خطر بیشتری برای ابتلا به  پوکی استخوان قرار دارند . "

شایان ذکر است که در مطالعات پیشین انجام شده در این زمینه ؛ دانشمندان به نقش عواملی از جمله سن ، جنسیت ، نژاد و سوابق خانوادگی در ابتلا به پوکی استخوان پی برده بودند .

پرفسور کیل در این رابطه اعلام کرد : " فهم و درک عوامل ژنتیکی دخیل در پوکی استخوان می تواند منجر به پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این بیماری در کهنسالی شود . "

گفتنی است در این مطالعات توالی ژنوم بیش از 3 هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات زنتیکی بیش از 500 هزار نفر بررسی شد . در نهایت پژوهشگران دریافتند که ژنی با نام engrailed homeobox-1 که در نخستین مراحل شکل گیری جنین انسان به وجود می آید ، نقشی اصلی در تنظیم میزان تراکم استخوان فرد ایفا می کند .

سرپرست این تیم تحقیقاتی در خاتمه توضیحات خود افزود : " سراتجام روزی خواهد رسید که تحقیقات ژنتیکی با دقت بسیار بالا در این زمینه انجام شده و به این ترتیب از بروز پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی در افراد کهنسال پیشگیری به عمل آید . "

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره محله علمی journal Nature منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: