کد خبر: ۷۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 19
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>نهمين همايش سراسري انجمن خون و سرطان کودکان ايران و کنگره بين‌المللي چالش‌ها در هماتولوژي و آنکولوژي کودکان در بيمارستان محک برگزار شد.
به گارش شفا آنلاین، در اين همايش حسن ابوالقاسمي، رييس انجمن خون و سرطان کودکان ايران موضوع پوشش بيمه‌اي براي کودکان مبتلا به سرطان را مطرح کرد و گفت: « بيماري‌هاي خوني مانند هموفيلي و تالاسمي تحت پوشش بيمه‌ها است و فرانشيز آنها از سوي دولت پرداخت مي‌شود، اما بيماران مبتلا به بيماري‌هاي خوني مادرزادي هستند که تحت پوشش بيمه يا دولت نيستند و فرانشيز آنها بسيار بالاست.

 اين بيماران نيازمند توجه بيشتري هستند، چرا که هزينه‌هاي درمان و داروي اين کودکان مي‌تواند خانواده‌هايشان را به فقر بکشاند.»

ابوالقاسمي درباره هزينه‌هاي درمان سرطان گفت: «در اين حوزه خيريه‌هايي که در بخش اطفال فعال هستند، داروهاي کم‌ياب سرطان را تحت پوشش قرار مي‌دهند و تامين مي‌کنند، اما گاهي درمان‌هاي کمکي براي درمان سرطان نيز لازم است که هزينه‌هاي بالايي دارند و بايد مورد حمايت و پوشش بيمه قرار داد.»
پيشگيري از سرطان موضوع مهمي است که رييس انجمن خون و سرطان به آن اشاره کرد و با مهم دانستن سبک زندگي در کنترل سرطان گفت: «بايد از چاق شدن کودکان، خوردن غذاهاي پرچرب، بي‌تحرکي کودکان و... جلوگيري کنيم و به غذاهاي ارگانيک روي بياوريم. » در اين همايش عليرضا زالي، رييس سازمان نظام پزشکي امکان درمان کودکان سرطاني با تشخيص به هنگام در کشور را ميسر دانست و گفت: «بيش از 85 درصد کودکان سرطاني در کشور درمان مي‌شوند اما اثربخشي درمان آنان نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتر در حوزه نظام سلامت است.

الگوي سرطان در کودکان و بالغان متفاوت است. در حالي که بزرگسالان به سرطان ‌هاي سينه و گوارش مبتلا مي‌شوند، کودکان بيشتر از مشکلات خوني و لنفي رنج مي‌برند.» عوامل محيطي بسيار زيادي وجود دارد که باعث ابتلاي کودکان به سرطان مي‌شود. زالي با اشاره به اينکه اشعه تلفن همراه يکي از علل ابتلاي کودکان به سرطان در سنين زير هفت سال است، گفت: «تغيير الگوي زندگي و تغذيه، عوامل محيطي و ژنتيکي و آلاينده‌هاي محيطي مي‌تواند در ايجاد سرطان در کودکان نقش موثري داشته باشد. مطالعات اخير در جهان نشان داده است که رابطه موثري بين استفاده بيش از حد از تلفن‌همراه و سرطان کودکان وجود دارد.»

برنامه غربالگري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي سبب شده است که تعداد بيماران تالاسمي نسبت به سال‌هاي گذشته کاهش چشمگيري داشته باشد. در حال حاضر سالانه حدود 180 تا 200 مورد کودک تالاسمي در کشور متولد مي‌شود که اين آمار نسبت به گذشته 20 درصد کاهش داشته است. در حوزه ابتلابه سرطان نيز سالانه 3500بيمار جديد مبتلابه سرطان در سن زير 15سال مشاهده مي‌شود که 20 تا 30 درصد آنها مربوط به مبتلايان به سرطان خون است.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: