کد خبر: ۷۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 22
شفا آنلاین>اجتماعی>در سلسله مقالاتی باعنوان تبارشناسی موسسات خیریه در ایران تلاش می‌شود با بهره‌گیری از نگاه تاریخی و استفاده از اسناد و مدارک موجود به تبارشناسی موسسات خیریه ایران اعم از دولتی و مردمی- پرداخته شود و ضمن تحلیل اجتماعی-تاریخی، عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری و تکوین انواع موسسات خیریه در ایران مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش شفا آنلاین، در این راستا سنت وقف به‌عنوان تبار فعالیت‌های خیریه در این مرز و بوم تا زمان قاجار پیگیری شد و مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

 در این مقاله به ادامه تبارشناسی فعالیت‌ها و موسسات خیریه در دوران مشروطیت پرداخته می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد در زمان قاجار امور و فعالیت‌های خیریه در امتداد سنت فرهنگی گذشته ایرانیان ادامه یافت.

 به دنبال تحولات گسترده‌ای که در سیاست بین‌الملل در بحبوحه استقرار نظام مشروطه صورت گرفت ایران وارد شرایط تازه سیاسی- اجتماعی شد.

 انقلاب مشروطه رویداد عظیمی بود که در ایران اواخر دوره قاجار به وقوع پیوست و اثرات دیرپایی را از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... بر آن جامعه به جا گذاشت.

این انقلاب را می‌توان نقطه عطفی در کل تاریخ این سرزمین به شمار آورد که طی آن مردم ستمدیده ایران برای محدود کردن قدرت مطلقه پادشاهان به پاخاسته، استبداد را به زانو درآورده و مشروطه را برقرار کردند. در این دوران مقوله وقف با تحولی متناسب با اوضاع و شرایط زمان به همراه بود.

این تحول از سویی ناشی از تعدد روحانیون و راه یافتن آنها به شهرها و روستاها و توصیه آنها به وقف و دیگر موارد مبتنی بر موقوفات بود. همچنین توسعه تعداد نفرات روحانیت و رشد سریع مدارس طلاب به فعالیت مضاعفی در این رابطه منجر می‌شد. حل‌وفصل کارهای مردمی و ثبت موقوفات و املاک، شرایط ممتازی برای روحانیت به وجود آورد و با پیدایش مرجعیت کل، پدیده نوظهور دیگری به این مجموعه افزوده شد. از سوی دیگر، تحول در وقف ناشی از راه یافتن افراد فرهیخته و نخبه به جامعه واقفان بود.

افرادی مانند عبدالحسین میرزا فرمانفرما که از تحصیلات جدید برخوردار بود و کاملا با شرایط جهانی و وضع جامعه و فرهنگ ایرانی آشنایی داشت، با رویکردی جدید تلاش کرد مبتنی بر نیازهای جامعه روش‌های جدید از مصادیق وقف را در خدمت مردم به‌کار گیرد.

یکی از بزرگترین و موفق‌ترین نمونه‌های وقف‌نامه از وی تحت عنوان انستیتوپاستور است.  ١٠٠‌سال پیش مرحوم فرمانفرمایان محل ساختمان انستیتوپاستور را برای استفاده از آن در تهیه واکسن وقف کرد. بعد از مرحوم فرمانفرمایان، فرزند وی نیز منزل خود را در تجریش وقف انستیتوپاستور کرد و دوست او مرحوم ممیززاده خانه‌اش را وقف انستیتوپاستور کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: