کد خبر: ۷۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 15
مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد:
شفاآنلاین:سلامت>درمان>مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستانهای خصوصی گفت: بیمارستانهای خصوصی تهران با درآمد حاصل از 30 درصد بیمارانشان اداره می شوند اما وضعیت این مراکز در شهرستانها وخیم است و حتی موضوع حذف پذیرش بیماران بیمه ای را مطرح کرده اند.
به گزارش شفاآنلاین : محمدرضا نوروزی  افزود: عمده درآمد بیمارستان های خصوصی در تهران از طریق بیمه های تکمیلی تامین می شود و با توجه به مشکلات مالی این بیمه ها که به تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستانها منجر شده، بیمارستانهای خصوصی تهران با مشکلات مالی جدی مواجه شده اند.
وی گفت: بیمارستان های خصوصی را به دو بخش می توان تقسیم کرد، یکی بیمارستانهای خصوصی تهران و دیگری بیمارستانهای خصوصی شهرستان ها. در تهران حدود 70 درصد مراجعه کنندگان این بیمارستانها از خدمات بیمه های تکمیلی استفاده می کنند و 30 درصد بیمار آزاد هستند که کل هزینه را نقدی پرداخت می کنند.
وی گفت: بیمارستانهای خصوصی تهران هم اکنون بیشتر با اتکا به درآمد حاصل از 30 درصد بیمارانشان که آزاد هستند، سر پا ایستاده اند و به علت مشکلات مالی بیمه های تکمیلی و نپذیرفتن تعرفه های جدید، مطالبات این مراکز از بیمه های تکمیلی با اختلال زیادی وصول می شود.
مشاور وزیر بهداشت افزود: فقط 30 بیمارستان خصوصی درجه یک تهران از اول امسال بیش از 50میلیارد تومان طلب معوقه دارند و چرخش مالی آنها مختل شده است، بیمارستان های خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران باید غذا، دارو، تجهیزات و ملزومات بیمارستانی تهیه کنند، علاوه بر آن باید حقوق و دستمزد پزشکان و کادر بیمارستانی را نیز به موقع پرداخت کنند اما با بدهی های فعلی امکان پرداخت این هزینه ها را ندارند.
نوروزی ادامه داد: با اینکه تعرفه های پزشکی جدید مصوب دولت هنوز واقعی نیست و با قیمت تمام شده خدمات فاصله قابل توجهی دارد اما اکثر بیمه های تکمیلی تعرفه های جدید مصوب دولت را نپذیرفته اند. به همین علت بسیاری از بیمارستانها در سال جاری قرارداد جدیدی با بیمه ها منقعد نکرده اند و بیشتر این بیمارستانها بر مبنای قرارداد و تعرفه های سال گذشته محاسبات مالی را انجام می دهند و مابه التفاوت رقم تعرفه ها را خود بیمار باید پرداخت کند.
وی گفت: بیمارستانهای خصوصی برای جلوگیری از افزایش بدهی های خود، هزینه های بیماران را به صورت نقدی و آزاد دریافت می کنند و بیماران را برای دریافت مطالباتشان به موسسات بیمه تکمیلی هدایت می کنند.
مشاور وزیر بهداشت در ادامه به مشکلات بیمارستانهای خصوصی در شهرستانها اشاره کرد و گفت: در شهرستان ها موضوع حادتر است، زیرا علاوه بر بیمه های تکمیلی، بیمه های پایه نیز طرف حساب بیمارستانهای خصوصی هستند و با توجه به تاخیر بیش از شش ماهه بیمه های تکمیلی و پایه در پرداخت مطالبات بیمه شدگان، علاوه بر سهم بیمه تکمیلی، سهم بیمه پایه نیز به عنوان مطالبات بیمارستان در نظر گرفته شده و بر مجموع بدهی آنها اضافه می شود.
دولت سال گذشته در فاز سوم طرح تحول سلامت، تعرفه خدمات پزشکی را بر مبنای کتاب جدید ارزشهای نسبی خدمات سلامت حدود 120 درصد افزایش داد. در پی این تصمیم با وجود جلسات مکرری که بین وزارت بهداشت و بیمه مرکزی با حضور نمایندگان بیمه های تجاری برگزار شد، اکثر بیمه های تجاری تعرفه های جدید را به طور کامل نپذیرفتند و خواستار تخفیف شدند و به همین علت هنوز تفاهمی بین بیمه های تکمیلی و بیمارستانها صورت نگرفته است.
بیمه های پایه نیز بر اساس اعلام رسمی مسوولان وزارت بهداشت حدود چهار هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی بدهکارند و به علت مشکلات مالی از حدود هشت ماه پیش مطالبات بیمارستانها و مراکز بهداشتی-درمانی را پرداخت نکرده اند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: