کد خبر: ۷۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 14
رئیس اورژانس کشور خبر داد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رئیس اورژانس کشور با اشاره به تولد 502 نوزاد در آمبولانس‌های هوایی و زمینی و همچنین نهایی شدن پروتکل مقابله با حوادث شیمیایی، هسته‌ای و بیوتروریسم از امکان تعطیلی پایگاه‌های اورژانس در صورت عدم تأمین نیروی انسانی کافی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین : سید امین صابری‌نیا در نشست خبری خود به بیان آمار 6 ماهه سال 94 و همچنین توضیحاتی در مورد طرح‌های اورژانس کشور برای باقی سال پرداخت.

وی با اشاره به آغاز دور نهایی سفرهای تابستانی، گفت:‌ به تمامی اورژانس‌های بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی اعلام آماده‌باش 100 درصد کرده‌ایم اما از رانندگان می‌خواهیم که رفتارهای پرخطر انجام ندهند و فاصله بین دو خودرو را رعایت کنند. ضمن اینکه از جواب دادن به تلفن و خواندن پیام‌ها خودداری کنند.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه بیشترین آمار تصادفات که منجر به کشته و زخمی شدن مسافران می‌شود مربوط به ایام تعطیلات است، گفت:‌ حوادث ویژه ما که در آن حوادثی مانند جاده‌ای، زلزله و آلودگی هوا لحاظ می‌شود امسال 1.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: نقاط حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده و پایگاه‌های خود را از 2 هزار و 87 به 2 هزار و 120 رسانده‌ایم اما اگر کمبود نیروی انسانی تأمین نشود تعداد پایگاه‌ها کمتر می‌شود.

صابری‌نیا با اشاره به کمبود 7 هزار نیرو در اورژانس پیش‌بیمارستانی، گفت:‌ برای اینکه تعداد پایگاه‌های خود را به استاندارد برسانیم نیاز به تأسیس 750 پایگاه دیگر داریم که برای آنها نیز نیاز به 7 هزار نیروی دیگر خواهیم داشت.

وی زمان وقوع بیشتر حوادث ترافیکی را صبح زود و هنگام غروب آفتاب عنوان کرد و گفت:‌ متأسفانه بیشتر حادثه‌دیدگان 20 تا 40 ساله هستند و 5 درصد کل کشته‌شدگان را نیز کودکان تشکیل می‌دهند.

رئیس اورژانس کشور تمامی خدمات به حادثه‌دیدگان حوادث ترافیکی را رایگان دانست و گفت:‌ اگر حادثه‌دیدگان یکی از این سه مورد شامل فرم اورژانس، کروکی پلیس و یا تائید مراجع قضایی را داشته باشند خدمات به آنها در بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان داده می‌شود.

صابری‌نیا تعداد حوادث ویژه در سال 94 را 23 هزار و 842 مأموریت مورد عنوان کرد و گفت‌: کل مأموریت‌های ما در سال 94، یک میلیون و 37 هزار و 468 مورد بوده که 795 هزار و 488 مأموریت شهری و بیش از 241 هزار مأموریت در جاده‌ها صورت گرفته است.

به گفته وی، بیشتر موارد انتقالی بعد از حوادث ترافیکی مربوط به بیماری‌های قلبی، تنفسی و زنان می‌شود.

رئیس اورژانس کشور تعداد مأموریت‌های اورژانس هوایی در سال 94 را 583 پرواز عنوان کرد و گفت: در این مدت 856 بیمار از طریق آمبولانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شده است که 73 درصد مأموریت‌ها ترافیکی بوده و 1.5 درصد بیماران بسیار بدحال بوده‌اند.

وی در مورد امدادرسانی در سواحل دریای خزر، گفت: متأسفانه بیشتر غرق‌شدگان در مناطق غیر سالم‌سازی مشغول به شنا بودند به طوری که از 1628 مورد عملیات ساحلی 1361 مورد آن در سالم‌سازی انجام شده و 267 مورد در مناطق دیگر اما 27 مورد فوتی در مناطق سالم‌سازی داشتیم و 210 فوتی در مناطق غیر سالم‌سازی.

صابری‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح‌های آتی اورژانس اشاره کرد و گفت: امسال 600 نفر از تکنسین‌ها در تبریز آموزش مربی‌گری می‌گیرند و 250 نفر آنها مربی ارشد می‌شوند تا کل نیروهای اورژانس در کشور را تحت آموزش قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد:‌ این آموزش‌ها سبب می‌شود تا بتوانیم تکنسین‌های خود را رتبه‌بندی کرده و به آنها رتبه پایه، میانی، میانی ارشد و خبره اعطا کنیم تا هموطنان از طریق رنگ لباس و نوشته روی آن متوجه شوند که تکنسینی که بالای سرشان است چه رتبه‌ای دارد.

به گفته رئیس اورژانس کشور، طرح استفاده از پروتکل‌های درمانی در اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی در حال نهایی شدن است تا سکته‌های قلبی، مغزی، بیماری‌های زنان و تروما طبق آن خدمت‌رسانی شود.

صابری‌نیا همچنین از تهیه و ابلاغ سند ملی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در موضوعات بهداشت، درمان، حوادث و غذا و دارو برای دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این دانشگاه‌ها برای حوادث غیرمترقبه در 14 محور آماده می‌شوند ضمن اینکه پروتکل‌های مقابله با حوادث شیمیایی، هسته‌ای و بیوتروریسم در حال نهایی شدن استت.

وی تأکید کرد: نمونه‌ای از بیوتروریسم در کشور نداشتیم و تنها بیماری کرونا بود که به خوبی مدیریت شد.

رئیس اورژانس کشور اولویت بستری بیماران را از طریق اورژانس عنوان کرد و گفت: ‌15 اورژانس شلوغ تهران مورد بررسی قرار گرفت و 90 درصد نیازهای آنها تأمین شد.

وی ادامه داد: در این بررسی مشخص شد که 600 نیرو در این 15 اورژانس کمبود داریم و همچنین موضوع تریاژ ساماندهی شد و از پرستاران با سابقه بیش از 5 سال در این  اورژانس‌ها استفاده شد.

وی با بیان اینکه ستاد هدایت سه دانشگاه تهران،‌ شهید بهشتی و ایران یکی شده است، گفت: استانداردسازی 120 اورژانس بیمارستانی در کشور طراحی تیم بازدید‌کننده برای بازرسی و نظارت، ابلاغ دستورالعمل تریاژ به تمام کشور، ساماندهی فرآیند مدیریتی و درمانی، توزیع متناسب متخصص اورژانس و بازنگری شاخص‌های ملی پنج‌گانه اورژانس از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

صابری‌نیا در مورد میزان کسری بودجه اورژانس برای جذب 7 هزار نیرو در کشور گفت: بودجه کنونی ما 670 میلیارد تومان است که برآوردها می‌گوید 500 میلیارد تومان باید به آن اضافه شود تا ما بتوانیم به وضعیت استاندارد برسیم.

به گفته وی، طرح ایجاد موتور آمبولانس در 11 کلانشهر در دستور کار قرار گرفته و این طرح به صورت آزمایشی در تهران و 10 نقطه آن اجرا شده است که با اجرای آن مدت زمان حضور در صحنه حادثه نصف و به 8 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

وی در مورد موتور آمبولانس‌ها گفت: تکنسین‌ها با این دستگاه خود را سریع به محل حادثه می‌رسانند درمان سرپایی انجام و یا بیمار را برای انتقال تا زمان رسیدن آمبولانس آماده می‌کنند.

صابری‌نیا در خصوص بکارگیری آمبولانس هوایی در شهرها و مشکلات مربوط به آن گفت:‌متأسفانه مناطقی در تهران پرواز ممنوع است و در نقطه‌یابی برای فرود نیز دچار مشکل هستیم که در حال مذاکره با دستگاه‌های مسئول برای رفع این معضلات هستیم.

رئیس اورژانس کشور به برنامه خرید خدمت از آمبولانس‌های خصوصی اشاره کرد و گفت: در قم، تهران و البرز باید خدمات آمبولانس هوایی را افزایش دهیم و اگر هلال‌احمر بتواند بالگردهای EC145 خریداری کند از آنها خرید خدمت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالگردها امکان پرواز در شب را ندارند، گفت: هم اکنون 18 پایگاه اورژانس هوایی در کشور داریم که تا پایان سال به 21 می‌رسد در حالی که 44 نقطه را باید مجهز کنیم.

وی تأکید کرد: خدمات اورژانس هوایی رایگان است و تعرفه‌ها برای خرید خدمت بخش خصوصی آماده شده است.

به گفته وی، در حالی که تا کنون روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر 50 هزار نفر تحت پوشش اورژانس قرار نداشته‌اند از این پس با احداث 50 پایگاه تا پایان سال پوشش روستاها و مناطق عشایری و شهرهای زیر 50 هزار نفر آغاز می‌شود.

صابری‌نیا در حالی از اضافه شدن 2510 آمبولانس به ناوگان کشور تا آخر سال خبر داد که در مدت 5 ماه گذشته 502 نوزاد در اورژانس‌های زمینی و هوایی کشور به دنیا آمده که هم مادر و هم نوزاد در سلامتی کامل هستند.

رئیس اورژانس کشور به حوادث رخ داده برای تکنسین‌های اورژانس اشاره کرد و گفت:‌ متأسفانه در طول 40 سال گذشته 40 نفر از تکنسین‌های اورژانس در مأموریت فوت شدند و میزان زیادی از مأموران ما دچار آسیب گشتند در حالی که میزان سختی کار این افراد که در محیط‌های ناایمن و خشن فعالیت می‌کنند درجه یک تعیین شده است.

وی در پایان گفت: مردم می‌توانند گزارشات تخلفات اورژانس و به خصوص اورژانس خصوصی را از طریق دانشگا‌‌ه‌های علوم پزشکی و یا با شماره 1590 به اطلاع مسئولان برسانند.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: