کد خبر: ۷۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 12
دبیر سابق انجمن اورولوژی ایران خبر داد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>دبیر سابق انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر کلیه 50 درصد از بیماران مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا و پیوند می‌شود، گفت: افراد مشاهده خون در ادرار را جدی گرفته و سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش شفا آنلاین : عبدالرسول مهرسای اظهار داشت: بیشترین مراجعه بیماران به پزشکان متخصص و فوق تخصص اورولوژی مربوط به مشکلات پروستات و انسداد راه ادراری است.

وی با اشاره به اینکه آمار سرطان پروستات در کشور رشد داشته است، افزود: بخشی از این افزایش مربوط به تشخیص این بیماری است. به طوری که در گذشته این بیماری در بسیاری از افراد تشخیص داده نمی‌شد و بیمار با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد.

دبیر سابق انجمن اورولوژی بیان داشت: علت اصلی سرطان پروستات هنوز تشخیص داده نشده ولی افرادی که با مواد رنگی و سرب سر و کار دارند یا مصرف سیگار و مواد مخدر داشته احتمال سرطان پروستات در آنها تشدید می‌شود.

مهرسای در رابطه با مشکلات مربوط به کلیه اظهار داشت: ایران در خط کمربندی سنگ کلیه در دنیا قرار گرفته از این جهت این مشکل در کشور بسیار زیاد است و عوامل مختلفی همچون ژنتیک، هوا،‌ آب و آفتاب در بروز آن تاثیرگذار است.

وی به مردم توصیه کرد که مصرف آب را به میزان لازم طی شبانه‌روز داشته باشند به طوریکه برای تعیین میزان مصرف آب در افراد باید میزان حجم ادرار را هزار سی‌سی بیشتر در نظر گیریم. به طور مثال فردی که در شبانه‌روز 2 لیتر ادرار دارد به 3 تا 3.5 لیتر آب برای مصرف روزانه نیازمند است.

دبیر سابق انجمن اورولوژی با تاکید بر لزوم مصرف روزانه آب، گفت: می‌توان میزان مورد نیاز آب مصرفی برای افراد را به طور میانگین 3 لیتر در نظر گرفت تا از بروز بیماری‌های کلیوی تا حدودی جلوگیری کرد.

مهرسای با اشاره به اینکه مشاهده خون در ادرار بسیار اهمیت دارد، افزود: افراد در صورت مشاهده خون در ادرار سریعاً به پزشک مراجعه کنند چرا که این مسئله نشانه بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان و عفونت است.

وی در رابطه با موضوع پیوند کلیه در کشور گفت: خوشبختانه در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه نداریم و 50 درصد افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند اعضای آنها به بیماران نیازمند اهدا می‌شود. این در حالی است که در گذشته بیشترین اهدای کلیه از جانب افراد زنده انجام می‌گرفت.

این متخصص کلیه با اشاره به اینکه طی سال‌های آینده بیش از 70 درصد پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی انجام خواهد گرفت، گفت: خوشبختانه در کشور فروش کلیه به صورت غیرقانونی کاهش یافته و فرهنگی اهدای عضو در حال نهادینه شدن است و انشاءالله در سال‌های آتی شاهد افزایش هر چه بیشتر اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی خواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت هزینه کفن و دفن بیماران مرگ مغزی که اعضا خود را اهدا کنند پرداخت می‌کند.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: