کد خبر: ۷۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 13
شفا آنلاین>اجتماعی> عیسی کلانتری، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، این‌روزها یکی از فعال‌ترین مسئولان کشور در زمینه گوشزدکردن خطرات بحران خشک‌سالی و کم‌آبی است.

به گزارش شفا آنلاین،او تاکنون خطرات این وضعیت را در نقاط مختلف کشور با سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود اعلام کرده است.

در جدیدترین اظهارنظر، او روز گذشته در یک سخنرانی در قزوین گفت: بحران آب و خشک‌شدن کشور ناشی از سیاست‌های اشتباهی است که موجب خشک‌شدن دریاچه‌ها، دشت‌ها و بدون‌استفاده‌ماندن سدها و ازبین‌رفتن منابع زیرزمینی شده است.

عیسی کلانتری که در همایش بحران آب و مسئولیت‌پذیری اجتماعی سخن می‌گفت، اظهار کرد: یکی از دلایلی که امروز با مشکل مواجه شده‌ایم این است که همه آمار مربوط به بحران آب را محرمانه نگه داشتیم و به مردم نگفتیم و هرکس چاهی زد و اضافه‌برداشتی داشت، توجه نکردیم و امروز با بحرانی جدی مواجهیم و با آنکه آثارش دیده می‌شود هنوز نگران نشده‌ایم.

وی اظهار کرد: در مشهد برداشت آب‌های تجدیدپذیر ۱۵۰ درصد است و خشک‌شدن دریاچه ارومیه موجب ایجاد ۱۳ میلیارد تن نمک شده که گردوغبار آن به قزوین و تهران هم خواهد رسید و اگر تبریز و ارومیه غیرقابل‌سکونت شود، باید هزاران میلیاردتومان برای جابه‌جایی مردم هزینه کنیم.

وی اضافه کرد: در چندسال اخیر متوسط بارندگی‌ها به کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر رسیده و برف به باران تبدیل شده و رواناب‌ها تا ۵۰ درصد کم شده و با برداشت سه‌برابری از ظرفیت آب‌های زیرزمینی، در آستانه کویری‌شدن دشت‌ها هستیم و خطر را جدی نگرفته‌ایم.

کلانتری اظهار کرد: در فرسایش خاک در ردیف سه کشور اول جهان هستیم و سالانه دو‌میلیارد و صدمیلیون تن خاک را فرسوده می‌کنیم و در کنار استفاده بی‌رویه از مراتع، زدن چاه‌های غیرمجاز، اضافه‌برداشت از چاه مجاز و بهره‌برداری بی‌رویه، سرمایه‌های خود را نابود کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: انقلاب نکردیم که کشور را خشک کنیم و تمدن چندین‌هزارساله را از بین ببریم، امروز حفظ سرزمین مهم‌تر از تولید است، اگر به هشدار کارشناسان که خشک‌شدن دریاچه ارومیه را پیش‌بینی کرده بودند توجه می‌کردیم، امروز با بحران توفان نمک روبه‌رو نبودیم.

سدسازی‌های غلط، منطقه‌ای‌کردن شرکت‌های آب استانی، سیاست‌های کلان اقتصادی غلط و تصویب قوانین نامناسب باعث شد امروز بحران کم‌آبی کشور را به‌جد تهدید کند و اگر تدبیر نکنیم، نسل‌های آینده با مشکلی جدی مواجه خواهند بود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در مقطعی برخی نمایندگان هم که دنبال منافع منطقه‌ای حوزه انتخابیه خود بودند، شرکت‌های آب منطقه‌ای را استانی کردند که خطا آغاز شد؛ زیرا هنگامی که مدیریت آب سیاسی شود، باید منتظر عواقب زیست‌محیطی آن بود و به‌جای مدیریت یکپارچه مدیران استان‌ها تصمیم‌گیرنده شدند و منافع ملی نادیده گرفته شد.

وی بیان کرد: از ۷۶۴هزار حلقه چاه موجود در کشور، تعداد ۳۷۰ هزار حلقه غیرمجاز است، با این روش کشور مدیریت نمی‌شود بلکه باید هم قوانین اصلاح شده و هم تولید و کشت را اصلاح کنیم و بدانیم اگر چشم خود را روی حتی یک حلقه چاه غیرمجاز ببندیم، فاتحه خود را خوانده‌ایم و باید پاسخ‌گوی نسل‌های آینده باشیم.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: