کد خبر: ۷۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 10
شفا آنلاین>تغذیه>سلامت >بر اساس مطالعه منتشرشده در ژورنال "ماده غذایی"، مصرف بالای نوشینی های قندی از جمله نوشابه، آب میوه و چای شیرین با سطوح بالای تری گلیسیرید در کودکان مرتبط بود. با این حال، کودکانی که در طول یک سال، مصرف نوشیدنی های قندی را کاهش دادند...
به گزارش شفا آنلاین،بر اساس مطالعه منتشرشده در ژورنال "ماده غذایی"، مصرف بالای نوشینی های قندی از جمله نوشابه، آب میوه و چای شیرین با سطوح بالای تری گلیسیرید در کودکان مرتبط بود. با این حال، کودکانی که در طول یک سال، مصرف نوشیدنی های قندی را کاهش دادند، تری گلیسیرید در آنها کاهش نیافت. در عوض، سطح کلسترول HDL آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

وان رومپای، استاد دانشگاه توفتس در بوستون، و همکارانش بیان کردند: "اگرچه اخیراً در ایالات متحده، کاهش مصرف SSB (نوشیدنی شیرین سازی شده با شکر) تشخیص داده شده است، اما شیوع مصرف SSB در میان بعضی کودکان، خصوصاً اقلیت های نژادی و قومی و کودکانی که موقعیت اقتصادی -اجتماعی پایین تری داشتند، معمولاً بالاتر بود." به شرطی که این کودکان عوامل خطر قلبی بیشتری داشته باشند.

پژوهشگران تحلیل ثانویه داده ها را روی بیش از 600 کودک 15-8 ساله انجام دادند که در آزمایش مکمل های ویتامین D ثبت نام کرده بودند. این کودکان که اکثراً غیرسفیدپوست بودند یکی از سه دوز روزانه ویتامین D را به مدت شش ماه دریافت کرده و این کار 12 ماه دیگر نیز ادامه یافت. 

مصرف رژیمی از طریق پرسشنامه های پایه، 6 ماهه و 12 ماهه ارزیابی شد. لیپیدها به صورت پایه و 12 ماهه اندازه گیری شدند.   

پژوهشگران برای اندازه گیری مصرف پایه نوشیدنی های قندی و غلظت لیپید در خون یک تحلیل مقطعی انجام دادند. آنها یک تحقیق طولی را نیز روی 380 کودک انجام دادند تا تغییرات در مصرف نوشیدنی های قندی و تغییرات لیپیدی طی 12 ماه را ارزیابی کنند. 

در تحلیل مقطعی، محققان روند خطی معناداری را بین مصرف پایه نوشیدنی های قندی و سطوح تری گلیسیرید یافتند. متوسط غلظت تری گلیسیرید برابر با 62.4 mg/dL در میان افرادی که به طور متوسط 0 تا بیش از 2 بار در هفته نوشیدنی قندی مصرف می کنند، 65.3 mg/dL در میان افرادی که دو تا بیش از هفت بار و 71.6 mg/dL در میان آنهایی بود که هفت بار یا بیشتر در هفته نوشیدنی قندی مصرف می کردند (برای این روند، P=0.03).

در این مطالعه همچنین مشخص شد که جذب بالای SSB با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، مصرف پایین میوه و سبزی، و کم تحرکی در ارتباط است.

یافته های این مطالعه بر اهمیت تداوم حذف یا جایگزینی نوشیدنی های قندی در رژیم غذایی کودکان، خصوصاً کودکانی که وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایینی دارند و بیشتر در معرض عوامل خطر قلبی عروقی قرار دارند، نیز تأکید می کند. این نوشیدنی ها عامل خطر رژیمی قابل اصلاح هستند که می تواند به قرار گرفتن کودکان در یک مسیر زندگی سالم تر کمک کند.

نوشیدنی های قندی با چه چیزی جایگزین می شوند؟ آب یکی از بهترین گزینه ها است. بدن ما به آب فراوانی نیاز دارد. آب مرطوب کننده بوده و فاقد انرژی است. آب های طعم دار و آب های معدنی می توانند به تغییر رفتار کودکان کمک کنند. 

گزینه دیگر برای این کار شیر و آب میوه های صد در صد خالص بدن افزودنی شکر هستند. 

وان رومپی برای این سئوال که چرا در تحلیل مقطعی ارتباط با تری گلیسیریدها مشخص شد نه با کلسترول HDL اما در تحلیل طولی برعکس آن اتفاق افتاد، ندارد. او گفت: "من علت آن را نمی دانم. این موضوع نیازمند تحقیق بیشتر در نمونه ای چندقومیتی بزرگتر از کودکان است."

وی در مورد اینکه چرا کلسترول HDL در تمام شرکت کنندگان در این مطالعه افزایش داشت اظهار داشت که شرکت کنندگان در شش ماه اول برای مطالعه تأمین ویتامین D ثبت نام کرده بودند، بنابراین، احتمال دارد که اثرات سودمند این ویتامین روی کلسترول HDL تا دوازده ماه تداوم داشته است. با این حال، این افزایش بسیار بالای کلسترول HDL را در کودکانی که مصرف نوشیدنی های قندی را کاهش دادند توجیه نمی کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: