کد خبر: ۷۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>ملاک و معيار انتخاب پروفسور لنگر به طور اخص فعاليت در زمينه سلول‌هاي بنيادي است. يعني اين موضوع براي ما در اولويت است.
داشتن 50 مقاله و 10 طرح يا دريافت دو جايزه دکتر کاظمي و... ملاک انتخاب ما نيست. بلکه يک معيار کلي داريم که بر اساس اين معيار کلي در خصوص اينکه فرد جايزه را دريافت کند يا نه، تصميم‌گيري و قضاوت مي‌شود.

لذا افرادي که تاکنون انتخاب شده‌اند، ملاک برجسته‌اي داشته‌ که موفق به دريافت جايزه شده‌اند. اتنخاب افرادي که موفق به دريافت جايزه دکتر کاظمي بشوند، تصميم يک نفر نبود، بلکه کميته‌اي در اين زمينه داريم که افراد را کانديدا مي‌کند.

اين کميته چند نفر را انتخاب کرده و در نهايت از بين آنها يک نفر را گزينش مي‌کند. براي اين دوره هم سه نفر را مدنظر داشتيم که در نهايت پروفسور لنگر انتخاب شد. ممکن است دونفري که انتخاب نشدند، گزينه‌هاي خوبي براي سال‌هاي بعدي باشند.

 پروفسور لنگر عضو هيئت علمي است و در دانشگاه خود مسئوليت اجرايي ندارد، بنابراين تفاهم‌نامه‌اي مبني بر همکاري با وي صورت نگرفته است. اما پروتکل‌هايي علمي را دريافت مي‌کنيم. وقتي که يک محقق خارجي به کشور ما آمده و بازديد مي‌کند، حس اعتمادي در وي به وجود مي‌آيد. از طرف ديگر هم مي‌توان با دانشگاه و مرکزي که وي فعاليت دارد، تماس‌هايي برقرار کرد و هم اينکه با خود آن دانشمند زمينه همکاري‌هاي بعدي فراهم مي‌شود. حتي اگر اين همکاري در حد اصلاح يک مقاله باشد.

دامنه همکاري و تعامل با محققان خارجي مي‌تواند از بهر‌ه‌جويي از نظرهاي آنها براي رساندن مقاله به يک مجله علمي تا نظرخواهي و قضاوت آنها درخصوص يک پروپوزال گسترده باشد. در حيطه آموزشي نيز مي‌توان از وجود همکاران و دانشمندان خارجي بهره گرفت. مثلا مي‌توان دانشجو را براي کار در آزمايشگاه آنها اعزام کنيم.

 دانشجوي مشترکي که بتواند درعين همکاري با اين محققان آثار و نتايج تحقيقات آنها را مشاهده کند و سپس برگردد، اين اطلاعات را در اختيار ساير همکاران خود گذاشته و اين‌گونه موارد مي‌تواند آثار مثبت تعامل با دانشمندان و محققان خارجي باشد. بنابراين حيطه همکاري ما با آزمايشگاه‌هايي که پروفسور لنگر افتتاح کرده نيز مي‌تواند به اين نتايج برسد که قطعا براي آينده علمي کشور مفيد خواهد بود. هر چند بايد در نظر داشت اين تحريم‌ها شامل بسياري از تجهيزات و مواد آزمايشگاهي بوده که هيچگونه استفاده نظامي نداشته و صرفا براي انجام تحقيقاتي است که هدف آن افزايش رفاه و سلامتي مردم است. علاوه بر آن از چاپ مقالات دانشمندان ايراني صرفا به دليل ايراني بودن و نه مشکلات علمي ، توسط برخي از مجلات علمي ممانعت شد.

حميد گورابي

رئيس پژوهشگاه رويان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: