کد خبر: ۷۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۷ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 09
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>در روزهايي که جامعه علمي ايران اميدوار است با استفاده از فضاي پس از توافق هسته‎اي و رفع تحريم‎ها و محدوديت‎هاي بين‎المللي نفسي تازه کند و بستر همکاري‎ دانشمندان ايراني با همتايان جهاني‎شان فراهم آيد؛ جايزه‎اي در حوزه مهندسي پزشکي و سلول‎هاي بنيادي توسط مقامات دولت ايران به دانشمندي آمريکايي اعطا شد.
به گزارش شفا آنلاین،در مراسمي که شنبه‎شب در پژوهشگاه رويان برپا شده بود؛ جايزه مرحوم کاظمي آشتياني به پروفسور رابرت لنگر، پراستنادترين دانشمند علم مهندسي اعطا شد. اعطاي اين جايزه در دو سال گذشته و تحت تأثير شرايط ناشي از تحريم، متوقف شده بود.

نخستين جايزه کاظمي آشتياني در سال 2011 به دانشمند برجسته آمريکايي پروفسور رادولف يانيش و در سال 2012 اين جايزه به پروفسور‎هانس شولر اعطا شد. از سال 1393 نيز معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري اعطاي اين جايزه را برعهده گرفت تا اين جايزه در سال 2015 به پروفسور رابرت لنگر اعطا شود. پروفسور رابرت لنگر اکنون استاد دانشگاه MIT و پروفسور پژوهشگاه کخ است که بيش از 1300 مقاله از او منتشر شده و بيش از يک هزار و 80 اختراع از وي به ثبت رسيده است.

وي همچنين موسس بيش از 300 شرکت دانش بنيان بوده است. دليل اعطاي اين جايزه به اين دانشمند آمريکايي، مطالعات وي در حوزه مهندسي پزشکي و در رابطه با سلول‎هاي بنيادي و بافت‎شناسي است. اين جايزه با حضور سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري، سيد حسن هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، حميدرضا طيبي رئيس جهاد دانشگاهي و حميد گورابي رييس پژوهشگاه رويان سومين جايزه کاظمي آشتياني به پروفسور رابرت لنگر اعطا شد.


آمادگي ايران براي همکاري‌هاي بين‌المللي علمي

معاون علمي و فناوري رئيس‎جمهور طي سخناني در اين مراسم، از آمادگي اين معاونت براي همکاري‌هاي بين‌المللي علمي خبر داد و گفت: «در سال گذشته براي اعطاي برندهاي پژوهشي و حرکت در مرزهاي دانش مبلغ 200 ميليارد تومان اختصاص داده شده است که اين ميزان تا پايان سال جاري 50 درصد افزايش مي‌يابد.» دکتر سورنا ستاري با تاکيد بر اينکه «پژوهشگاه رويان مدل موفق در حوزه توليد فناوري و تجاري‌سازي آن است»، افزود: «اگر بخواهيم در مرزهاي دانش حرکت کنيم و يا اقدام به تجاري‌سازي دستاوردهاي علمي کنيم پژوهشگاه رويان موفق‌ترين الگو را در اين زمينه ارائه داده است.»

وي با تاکيد بر ضرورت جدي گرفتن موضوع تجاري‌سازي و حرکت در مرزهاي دانش، خاطرنشان کرد: «بايد اين تصور ايجاد شود که همه ما عضو يک خانواده هستيم و اين امر نيز بايد تبديل به فرهنگ شود.» وي با تاکيد بر اينکه «نهادينه‌سازي اين فرهنگ در کشور نفتي که 80 درصد اعتبارات آن از طريق نفت تامين مي‌شود سخت است»، ادامه داد: «همه ما بايد تلاش کنيم که با توسعه فناوري، ثروت‌سازي کنيم.» ستاري همچنين با اشاره به توقف اعطاي جايزه کاظمي آشتياني، گفت: «اعطاي اين جايزه مجددا آغاز شده که اين مي‌تواند آغاز همکاري‌هاي بين‌المللي در حوزه‌هايي چون سلول‌هاي بنيادي باشد.»


پروفسور لنگر پدر علم بافت است

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز در اين مراسم با اشاره به اعطاي اين جايزه به دانشمندان برتر در حوزه پزشکي، افزود: «گراميداشت دانشمند جوان زنده‌ياد دکتر سعيد کاظمي آشتياني فرصت مناسبي ايجاد کرده تا از دانشمندان عرصه علوم زيستي و تلاش آنها در جهت ارتقاي سلامت جامعه تقدير کنيم.» دکتر حسن هاشمي اهداي اين جايزه را از اقدامات قابل تقدير جهاد دانشگاهي توصيف کرد و گفت: «اعطاي اين جايزه از سوي پژوهشگاه رويان با همکاري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري صورت گرفته است.» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به اعطاي سومين جايزه کاظمي آشتياني به پروفسور رابرت لنگر، گفت: «وي توانست در حوزه مسائل بهداشتي گام‌هاي بزرگي در جهت ارتقاي سلامت بردارد. پروفسور رابرت لنگر داراي بيشترين ارجاعات بود. ضمن آنکه وي بيش از 300 شرکت دانش بنيان شيميايي، زيست مهندسي و ساخت وسايل پزشکي را تاسيس کرده است.»

وي با تاکيد بر اينکه «پروفسور لنگر پدر علم بافت است»، گفت: «پروفسور لنگر بيش از 1300 مقاله پژوهشي منتشر کرده و موفق به ثبت بيش از هزار اختراع علمي شده است.» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي وجه تمايز پروفسور لنگر با ساير محققان را موفقيت وي در تجاري‌سازي دانست و تاکيد کرد: «تجاري‌سازي دستاوردهاي علمي مساله مهمي است که جمهوري اسلامي ايران نيز بايد به آن توجه کند چرا که از طريق توسعه علمي مي‌توان اقدام به گسترش کارآفريني و ثروت‌آفريني کرد.» هاشمي به رشد علمي ايران اشاره کرد و گفت: «ايران در سال 2013 با انتشار مقالات علمي حائز رتبه هجده جهاني به لحاظ توليد علمي شد و در سال 2014 نيز حائز رتبه 16 جهاني شد. عليرغم کاهش توليدات علمي، محققان کشور به سمت کيفي‌سازي توليدات علمي رفتند.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: