کد خبر: ۷۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 12
شفا آنلاین>تغذیه>کافئين در قهوه، چاي و ساير فراورده‌هايي که روزانه مصرف مي‌کنيم، وجود دارد، پس چرا گفته مي‌شود پودر خالص قهوه مي‌تواند خطرناک باشد.
به گزارش شفا آنلاین،سازمان غذا و داروي آمريکا روز اول سپتامبر نامه‌هاي هشداري به 5 شرکت که پودر خالص قهوه مي‌فروشند، فرستاد که اعلام مي‌کرد فراورده‌هاي آنها «مي‌توانند براي مصرف‌کنندگان خطر عمده‌اي ازلحاظ ايجاد بيماري و آسيب داشته باشند.»

 به گفته اين سازمان، اين فراورده‌هاي پودر قهوه نسبت به نوشيدني‌هاي حاوي کافئين مانند قهوه معمولي بسيار قوي‌ترند و مي‌توانند از اين لحاظ خطرناک باشند که مردم به ‌آساني ممکن است مقدار کشنده‌اي از کافئين را از راه آنها دريافت کنند. فقط يک فنجان نوشيدني تهيه شده با پودر خالص قهوه حاوي همان مقدار کافئيني است که در 28 فنجان قهوه عادي وجود دارد. در واقع 2 قاشق چاي‌خوري از پودر خالص قهوه مي‌تواند اغلب بزرگسالان را بکشد.

هنري اسپيلر، رئيس مرکز مسموميت سنترال اوهايو در بيمارستان ملي کودکان مي‌گويد: «پودر خالص قهوه بسيار تغليظ‌شده است.» به گفته او اغلب افراد که مشکلي با نوشيدني‌هاي کافئين‌دار مانند قهوه و نوشابه گازدار ندارند، درنمي‌يابند که ميزاني از کافئين که از اين راه دريافت مي‌کنند، فقط در حد ميلي‌گرم است.

ميزان کافئين موجود در يک قاشق چاي‌خوري پودر خالص قهوه برحسب فراورده‌هاي گوناگون تفاوت‌هاي زيادي دارد. به گفته اسپيلر يک قاشق چاي‌خوري از برخي از محصولات پودر خالص قهوه مي‌تواند تا حدود 5 گرم کافئين داشته باشد؛ در مقام مقايسه يک فنجان قهوه حدود 65 تا 100 ميلي‌گرم کافئين دارد. يک قاشق چاي‌خوري پودر خالص قهوه مي‌تواند کافئيني در حد 50 تا 75 فنجان قهوه عادي داشته باشد.

يک مشکل ديگر اين است که مصرف‌کنندگان معمولا وسايل لازم براي توزين آن و تعيين دوز مناسب را ندارند. اندازه وعده توصيه‌شده براي پودر خالص قهوه فقط 50 ميلي‌گرم تا 200 ميلي‌گرم است: يعني حدود يک‌شانزدهم قاشق چاي‌خوري.

سازمان غذا و داروي آمريکا مي‌گويد: «تفاوت ميان مقدار ايمن و دوز سمي کافئين در فراورده‌هاي پودر خالص قهوه بسيار اندک است.»

نکته ديگر اين است که کوچک‌ترين بسته‌هاي پودر خالص قهوه که به ‌وسيله برخي از شرکت‌ها فروخته مي‌شود، حاوي 100 گرم پودر است که 2000 برابر اندازه وعده توصيه‌شده است. برخي از شرکت‌ها پودر خالص قهوه را در بسته‌هاي 25 کيلوگرمي مي‌فروشند که محتواي کافئين آن تا 500 هزار برابر اندازه وعده توصيه‌شده کافئين است.

دوزهاي بالاي کافئين مي‌تواند باعث عوارض جانبي وخيمي از جمله افزايش فشارخون، تپش سريع يا نامنظم و خطرناک قلب، حمله تشنجي و حتي مرگ شود. گرچه با نوشيدن 50 فنجان قهوه هم مي‌توان به اين حد سمي رسيد، اما احتمالا اغلب افراد پيش از رسيدن به اين حد نوشيدن را به خاطر اثرات ناراحت‌کننده‌اي که احساس مي‌کنند، متوقف مي‌کنند. به گفته اسپيلر خطر پودر قهوه اين است که ممکن است شما کل اين دوز سمي را يکجا مصرف کنيد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: