کد خبر: ۷۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
معاون اسبق وزارت بهداشت عنوان کرد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>معاون اسبق وزارت‌بهداشت گفت: براساس سیاست‌های کلی «سلامت» رهبرمعظم انقلاب، باید وزارت بهداشت راهنمای بالینی را تهیه کند،ولی در ۳۶ سال گذشته فقط دو راهنمای بالینی نگاشته شد که آن هم در ویترین جا گرفت.

به گزارش شفا آنلایندعوای وزارت بهداشت و بیمه‌های پس از گذشت دو سال از عمر دولت یازدهم همچنان باقیست، مسئولان رده بالای وزارت بهداشت از عدم تجمیع بیمه‌ها گلایه دارند و بیمه‌ها نیز از افزایش بار مالی به دلیل اجرای طرح تحول سلامت؛ وانگهی که مردم جامعه علی الخصوص مستضعفین و رهبر معظم انقلاب از طرح تحول سلامت راضی بودند ولو اینکه نقدهای کارشناسی نیز به این طرح وجود دارد.

حالی وقتی گلایه بیمه‌ها مطرح می‌شود مبنی بر اینکه وزارت بهداشت باید گایدلاین (راهنمای بالینی) طراحی کند تا از جلوی تقاضاهای القایی گرفته شود و متعاقب آن از هزینه‌های سرسام‌آور حوزه سلامت نیز جلوگیری شود، حال هاشمی وزیر بهداشت این مسئله را نمی‌تابد و در یکی از جلسات عنوان کرد: «این حرف بیمه‌ها صحیح نیست زیرا گایدلاین (راهنمای بالینی) و قانون نوشتیم ولی چه کسی اجرا می‌کند؟! دو راهنماهای بالینی نوشته شد که در ویترین‌ها خاک می‌خورد.

در این رابطه وزیر بهداشت که در همان جلسه مذکور صحبت از طراحی راهنمای بالینی کرده بود که به دستور دکتر طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و با تلاش پروفسور محمد اسماعیل اکبری معاون اسبق وزارت بهداشت نوشته شده بود، این مسئله را از پروفسور اکبری پرس‌وجو کردیم و وی نیز عنوان کرد: اینکه وزارت بهداشت نباید کاری با طراحی و نوشتن راهنمای بالینی داشته باشد صحیح نیست، بلکه دقیقاً وظیفه وزارت بهداشت است که راهنمای بالینی تهیه کند و از آن طرف هم این بیمه‌ها هستند که باید این راهنماهای بالینی را اجرا کنند.

وی دلیل این مسئله را بندهای سیاست‌های کلی «سلامت» رهبرمعظم انقلاب عنوان می‌کند و می‌گوید‌: در این بندها به صراحت آمده است که تولیت و مباحثی از جمله تهیه راهنمای بالینی با وزارت بهداشت است. (7- تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم از جمله
1-7- تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
2-7- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.
3-7- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی.
4-7- هماهنگی و ساماندهی امور فوق مطابق ساز و کاری است که قانون تعیین خواهد کرد.

1-8- ترویج تصمیم‌گیری و اقدام مبتنی بر یافته‌های متقن و علمی در مراقبت‌های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری‌های سلامت، استقرار نظام سطح‌بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن‌ها در نظام آموزش علوم پزشکی.

2 -8 - افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.)

معاون اسبق وزارت بهداشت در ادامه به طراحی و نگارش دو راهنمای بالینی در دوره وزارت بهداشت سابق اشاره کرد و افزود: آمادگی برای نوشتن سومین راهنمای بالینی نیز وجود دارد و در این رابطه به زودی نیز باید با دکتر هاشمی جلسه ای داشته باشیم.

اکبری تصریح کرد: ولی یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن این است که راهنماهای بالینی باید هر سه تا 5 سال به‌روز شوند و این در شرایطی است که در طول 36 سال گذشته، ایران به معنای واقعی راهنمای بالینی نداشته است و تاکنون هم فقط دو راهنمای بالینی نگاشته شده است، و آن هم به قول برخی‌ها فقط در ویترین جا گرفته است، در حالیکه در کشوری به مانند انگلیس بالغ بر 200 راهنمای بالینی تهیه شده است.

معاون اسبق وزارت بهداشت درباره فواید راهنمای بالینی نیز خاطرنشان کرد: راهنمای بالینی تکلیف بیمار و پزشک را به خوبی مشخص می‌کند، از هدر رفتن هزینه‌های درمان جلوگیری می‌کند، ضوابط و مقرارت در حوزه سلامت صف بندی می‌شود و برای مداخلات درمان تمام بیماری‌ها و به خصوص پشگیری‌ از بیماری‌ها دستور العمل ارائه خواهد شد، و واقعاً بیمه‌ها از راهنماهای بالینی سود خواهند بُرد ولی متاسفانه تاکنون در کشور به این مقوله توجه نشده است.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: