کد خبر: ۷۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 08
شفا آنلاین>سلامت>در حج تمتع امسال 64هزار و 100زائر ايراني و بيش از دو ميليون نفر از سرتاسر جهان براي انجام مناسک حج راهي مکه و مدينه خواهند شد.
به گزارش شفا آنلاین،آن چيزي که امسال باعث نگراني حجاج شده است شيوع بيماري مرس و ويروس کرونا در عربستان و ابتلا زائران به اين بيماري است.

خطر بيماري مرس و ويروس کرونا به حدي جدي است که در وزارت بهداشت کميته کشوري کرونا ويروس به منظور تدوين دستورالعمل‌هاي پيشگيري و کنترل اين بيماري تشکيل شده است. زيرا با کوچکترين غفلت ممکن است شاهد يک همه‌گيري بزرگ از اين بيماري در کشور باشيم.

از سال 2012 که اين بيماري در عربستان شيوع پيدا کرد، 502 نفر جان خود را در اثر ابتلا به اين بيماري از دست داده‌اند. وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده به منظور جلوگيري از ابتلاي حجاج به اين بيماري، کارکنان بخش سلامت بيمارستان «نشنال گارد» رياض حق شرکت در مراسم حج امسال را نخواهند داشت.

مرس از سال 2003 در آسيا پخش شد و جان صدها نفر را بويژه در چين گرفت. ويروسي که يک‌سوم از مبتلايان خود را به کام مرگ مي‌فرستد. از علائم ابتلا به مرس مي‌توان به تب، سرفه و تنگي نفس اشاره کرد و هنوز واکسني براي پيشگيري از آن ساخته نشده است.


افزايش شيوع مرس در عربستان

مسعود مرداني، عضو کميته کشوري کرونا ويروس وزارت بهداشت  بيماري مرس را کاملا مرموز و خطرناک دانست و گفت: « تاکنون تمام ابعاد فيزيوپاتولوژي و نحوه انتقال بيماري مرس به طور کامل شناخته نشده است. چهار هفته قبل در عربستان بيماري مقداري فروکش کرده بود، ولي در چهار هفته اخير بيماري به طور وحشتناکي افزايش پيدا کرده که عمدتا هم در بين اتباع عربستان سعودي بوده است. اخيرا نيز دراردن دو مورد گزارش شده است.»

وي ادامه داد: «در سفر حج امسال زائران کشور ما نيز از مبتلا شدن به اين بيماري مستثني نيستند، چرا که عمده زائران مسن بوده و اکثرا با بيماري قلبي، ريوي و کليوي مواجه هستند. اتباع ايراني در معرض خطر هستند.ثابت شده است که افراد مسن و کساني که با اين بيماري‌ها مواجه هستند در صورت ابتلا به مرس، مرگ و مير بالايي دارند.»

مرداني با تاکيد بر اينکه زائرين حج بايد به منظور جلوگيري از مبتلا شدن به اين بيماري احتياط کنند، گفت: «حجاج در صورت بازگشت از سفر و احتمال مبتلا شدن به بيماري بايد خود قرنطينگي کنند و در ميهماني‌ها شرکت نداشته باشند، در غير اين صورت ممکن است که ساير افراد نيز به اين بيماري مبتلا شوند.» عضو کميته کشوري کرونا ويروس وزارت بهداشت با بيان اينکه تاکنون در ايران 6 مورد مرس گزارش شده است، افزود: « در استان کرمان اين بيماري مشاهده شده که به نظر مي‌رسد از عربستان وارد کشور شده است.

خوشبختانه در حال حاضر هيچ موردي از بيماري مرس و ويروس کرونا در ايران وجود ندارد. پيشبيني مي‌کنيم که ممکن است بعد از بازگشت حجاج در ايران اين بيماري شيوع يابد، بنابراين خيلي بايد در اين زمينه هوشيار باشيم.»

مرداني در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه به منظور پيشگيري از شيوع اين بيماري در کشور چه اقداماتي انجام شده است، گفت: «تاکنون در زمينه آموزش اقدامات بسياري انجام شده است. در جلسات توجيهي به مديران کاروان‌ها در مورد وضعيت بيماري، راه‌هاي انتقال و برخورد با موارد بيماري آگاهي داده شده است. پزشکان کاروان‌ها دوره هاي آموزشي لازم را ديده‌اند و به حجاج تذکر داده شده که اگر با علائم بيماري روبه‌رو شدند به پزشکان اعزامي در مدينه و مکه مراجعه کنند.»

عضو کميته کشوري کرونا ويروس وزارت بهداشت، با تاکيد بر اينکه با تمام اقداماتي که انجام شده، ممکن است برخي افراد از اين بيماري مصون نباشند و در معرض آن قرار گيرند، افزود: «طي جلسه‌اي که با معاونت بهداشت برگزار شد، بيمارستان‌هاي خاصي که مجهز به اتاق ايزوله و فشارمنفي هستند براي اين موضوع در نظر گرفته شد، تا در صورت مشاهده بيماري به اين بيمارستان‌ها انتقال يابند و از انتقال به مردم جلوگيري شود.» وي در خصوص جزئيات جلسه کميته کشوري کرونا ويروس که با حضور معاون بهداشت به منظور تدوين دستورالعمل کنترل اين بيماري در روز دوشنبه تشکيل شد،گفت: «دستورالعملي که به منظور کنترل و پيشگيري از اين بيماري وجود داشت به روز شده و در اختيار پزشکان کاروان‌ها و ديگر پزشکاني که قرار است به کشورعربستان سفر ‌کنند، قرار داده شده است.

اين دستورالعمل که در مورد آخرين يافته‌هاي علمي درباره چگونگي برخورد با اين بيماري است در سايت وزارت بهداشت موجود است.» مرداني بار ديگر تاکيد کرد: « بيماري مرس واکسن و درمان ندارد که مهمترين و تنها روش عدم ابتلا به آن پيشگيري است.»

سيد علي مرعشي، رئيس مرکز پزشکي حج و زيارت هلال احمر نيز در اين زمينه  گفت: «از آنجايي که سال گذشته نيز بيماري مرس در عربستان وجود داشت، پزشکان تا حدود زيادي با اين بيماري آشنا هستند و در حال حاضر نيز پزشکان و کادر درماني که به حج اعزام شده‌اند، آموزش‌هاي لازم را فرا گرفته‌اند و کاملا اطلاعات لازم را در اختيار دارند که اين آموزش‌ها را به زائرين در کاروان‌ها منتقل مي‌کنند.»

وي ادامه داد: «تيم 4 نفره شامل 2 پزشک فوق تخصص عفوني و دو کارشناس مبارزه و پيشگيري از بيماري‌ها از طرف وزارت بهداشت همراه با ديگر گروه‌هاي پزشکي در مکه و مدينه کاملا آماده هستند و پايش بيماري‌ها را در محيط انجام مي‌دهند که گزارش‌ها را به وزارت بهداشت منتقل خواهند کرد.» مرعشي با اشاره به اينکه شيوع بيماري در عربستان طي يک ماه اخير با افزايش روبه‌رو بوده است، گفت: «پيش از اين درعربستان هر روز يک يا دو مورد از مبتلايان به اين بيماري گزارش مي‌شد، ولي در حال حاضر روزي 8 مورد و گاهي اوقات 10 مورد نيز گزارش شده است. براساس آخرين آماري که در عربستان وجود دارد، هزار و 172 نفر به اين بيماري مبتلا شده‌اند که تعداد بيماراني که در رياض هستند 65 مورد است. 606 بيمار از کل بيماران، بهبود يافته‌اند و در کل 502 نفر فوت کرده‌اند.»

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اينکه تمام توصيه‌هاي بهداشت فردي به زائران ارائه شده است، بيان کرد: « مهمترين اقدام براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري رعايت بهداشت فردي جمعي است. شستشوي متناوب دست‌ها، استفاده از ماسک تنفسي در اجتماعات ، عدم تماس‌هاي نزديک زائرين با يکديگر و نوشيدن مايعات فراوان از جمله مواردي است که به جلوگيري از انتشار بيماري کمک مي‌کند.»

رئيس مرکز پزشکي حج و زيارت هلال احمر در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا در طي ماه‌هاي اخير زائران ايراني به بيماري مرس مبتلا شده‌اند، گفت: «خوشبختانه تاکنون در زائراني که به حج تمتع و عمره اعزام شده‌‍‌‌اند،هيچ موردي از ابتلا به اين بيماري گزارش نشده است. تمام زائران در بدو ورود در فرودگاه‌هاي کشور توسط تيم‌هاي مستقر وزارت بهداشت کنترل مي‌شوند و جاي هيچ گونه نگراني نيست.» وي در ادامه با بيان اينکه در مجموع 500 نفر کادر درمان در حج امسال به زائرين خدمت رساني خواهند کرد، افزود: « 220 نفر از اين تعداد در بيمارستان‌ها مستقرند و 280 نفر هم پزشکاني هستند که به همراه زائران و در هتل‌هاي محل استقرار زائرين به صورت شبانه‌روزي خدمات ارائه مي‌دهند.»

مرعشي به تعداد مراکز درماني در مکه و مدينه اشاره کرد و گفت: «در مکه به تعداد هتل‌ها درمانگاه و يک بيمارستان مرکزي وجود دارد که خدمات تخصصي و فوق تخصصي را ارائه خواهند داد.

در مدينه نيز 4 درمانگاه و يک بيمارستان راه اندازي شده که قرار است حداقل دو درمانگاه ديگر به اين سيستم اضافه شود.» رئيس مرکز پزشکي حج و زيارت هلال احمر در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در حج امسال بيش از 20 تن دارو به عربستان ارسال شده و در انبارهاي داروهايي نگهداري مي‌شود، افزود: «عمده اين داروها براساس بيماري‌هاي شايع از جمله داروهاي قلبي، تنفسي، عضلاني و اسکلتي ،گوارشي و ديگر بيماري‌هاي شايعي است که هر ساله زائران به آن نياز دارند و خوشبختانه از کيفيت خوبي نيز برخوردارند.» سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: