کد خبر: ۷۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 04
شفا آنلاین>سلامت>بيماري‌هاي قلبي- عروقي مهم‌ترين عامل مرگ‌ومير در اروپاست؛ اما آخرين تحقيقات در اين مورد نشان مي‌دهند مردم اروپاي شرقي بيش از ساکنان غربي اين قاره در معرض خطر مرگ براثر بيماري‌هاي قلبي عروقي هستند.
به گزارش شفا آنلاین،در آخرين آمار منتشرشده در نشريه قلب اروپا، محققان نشان دادند بين آمار مرگ بر اثر اين بيماري‌ها در دو سوي شرقي و غربي اين قاره نابرابري چشمگيري ديده مي‌شود.

در 8 کشور اروپاي غربي شامل فرانسه، اسپانيا و بريتانيا، ميزان مرگ زنان بر اثر اين بيماري‌ها 250 در ازاي هر 100هزار نفر است؛ در صورتي‌که ميزان مرگ زنان مبتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي که در

شش کشور اروپاي شرقي زندگي مي‌کنند، هزار در هر 100هزار نفر گزارش شده است.

در مورد مردان هم در کشورهاي فرانسه و اسپانيا ميزان مرگ کمتر از 300 در هر 100هزار تفر گفته شده و در اوکراين اين ميزان 1544 در ازاي هر 100هزار نفر است. محققان درضمن به اين نتيجه رسيده‌اند که احتمال مرگ زودهنگام افراد براثر بيماري‌هاي قلبي- عروقي در اروپاي شرقي بيش از اروپاي غربي است.

نيک تاون‌سند، سرپرست محققان و استاد دانشگاه آکسفورد، عقيده دارد اين نابرابري احتمالا محصول عواملي است مانند دسترسي کم به غذاهاي سالم و کيفيت نامطلوب روش‌هاي درماني.

«به‌طورکلي، ما به اين نتيجه رسيده‌ايم که غذاهاي خوب سالم در اين کشورها بسيار گران هستند و به‌خصوص در کشورهاي اروپاي شرقي کشت مجموعه‌اي از ميوه‌ها و سبزي‌ها مشکل است و اين کشورها براي تامين اين بخش از سبد غذايي خود به واردات متکي هستند. چيزي که در بررسي اين کشورها ديده مي‌شود، چيزهايي هستند مانند سرانه سلامت کمتر و نابرابري‌هاي اجتماعي و اقتصادي در داخل خود کشورها.»

اين تحقيق نشان مي‌دهد که ميزان مرگ سي‌وي‌دي در اروپا در حال کاهش است که دليل آن را مي‌توان تلاش‌هاي مسئولان بهداشت و درمان براي بهبود سبک زندگي دانست. مثلا از طريق کاهش مصرف سيگار و بهبود روش‌هاي جراحي و درمان دارويي تاون‌سند اضافه مي‌کند رواج بيشتر مصرف سيگار و الکل در اروپاي شرقي، خود بخشي از بالا بودن ميزان مرگ براثر بيماري‌هاي قلبي عروقي را توجيه مي‌کند.

بنا بر گزارش سالانه، سي‌وي‌دي در سال بيش از 4ميليون اروپايي را مي‌کشد و بزرگ‌ترين قاتل مردم اين قاره شناخته شده است. بيماري عروق کرونر قلب که يکي از مهم‌ترين اشکال بيماري‌هاي قلبي- عروقي است، مسئول 20درصد از مرگ‌هاي زنان در اروپاست، 10برابر بيشتر از تلفات سرطان پستان. در نشريه 2014 قلب اروپا به اين نکته اشاره شده است که باتوجه‌به کاهش قربانيان بيماري‌هاي قلبي- عروقي در برخي کشورها، اکنون قاتل اصلي مردم در اين کشورها سرطان است. در گزارش سال 2014، به اختلاف ميزان مرگ بيماري‌هاي قلبي- عروقي در اروپاي غربي و شرقي اشاره شده است که هنوز ميزان مرگ بيماري‌هاي قلبي- عروقي در بخش شرقي بسيار بالاتر است.

براي انجام اين بررسي، محققان، اروپا را براساس 53 کشور عضو سازمان جهاني بهداشت در اين قاره تعريف کرده‌اند و به اين ترتيب کشورهاي دورافتاده‌اي مانند ازبکستان و ترکمنستان هم که در تقسيمات جغرافيايي جزو آسيا هستند، جزو اين تحقيق به حساب آمده‌اند. از مشکلات ديگر محققان، کمبود اطلاعات براي مقايسه همه‌جانبه بوده است، مثلا آخرين آمار آلباني مربوط به سال 2004 و آخرين آمار ترکمنستان مربوط به سال 1998 بوده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: