کد خبر: ۷۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 04
شفا آنلاین>اجتماعی>در مبحث گرما و سرما و تأثير آنان بر طبيعت سه مورد تأثير بر جانوران، گياهان و انسان‌ها در نظر گرفته مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، دماي بالا و گرماي هوا باعث خشک‌شدن محصولات کشاورزي، پراکندگي تنوع جانوري وتلف‌شدن حيوانات موجود در منطقه جانوري مي‌شود. اين دما از سوي ديگر بر انسان‌ها نيز تأثير بالايي مي‌گذارد و باعث ابتلاي انسان‌ها به بيماري‌هاي مختلف و گرمازدگي مي‌شود.

کم آبي به خودي خود باعث بروز بسياري از بيماري‌هاي کبدي و کليوي مي‌شود و تعريق بيش از حد روي پوست تأثير منفي خواهد گذاشت. در مناطق جنوب کشور و در شرايطي که رطوبت هوا بالاست و افراد دماي هوا را بيش از اندازه احساس مي‌کنند، بحث متفاوت است.

در اين حالت، هواي شرجي باعث مي‌شود فرد دماي هواي 30 يا 35 درجه را 40 يا 45 درجه احساس کند. در مبحث هوا، دمايي وجود دارد به نام دمايي که فرد مي‌تواند آن را تحمل کند و اگر اين دما بگذرد فرد احساس ناراحتي خواهد کرد.

اين دما در هر فرد متفاوت است و نمي‌توان رقمي مشخص براي دماي راحتي تمامي افراد در نظر گرفت. تعيين اين دما به عواملي مانند سن، جنس و وزن فرد، نوع فعاليت آنان، ميزان حضور آنان در هواي گرم و تابش آفتاب، اندازه آستانه تحمل آنان در گرما و باقي عوامل مرتبط به شرايط در نظر گرفته شود.

با اين همه دماي هوايي که اکثريت و عموميت افراد در آن احساس راحتي مي‌کنند دماي 17 تا 21 درجه سانتي‌گراد با رطوبت تا 40 يا 50 درصد است. البته باز هم شرايط سلامتي و محيطي که فرد در آن قرار دارد، نوع فعاليت فرد (کارهاي مکانيکي، آلودگي هوا و عواملي شبيه به اين) و ميزان ساعاتي که فرد در هواي باز قرار دارد تأثيرگذار است.

در چنين شرايطي به افرادي که حس ‌مي‌کنند در معرض آسيب و گرمازدگي قرار دارند، توصيه مي‌شود ساعات کار خود را کاهش دهند، از کلاه‌هاي لبه پهن براي خنک شدن و دور بودن از تابش آفتاب استفاده کنند، پس از مدت زمان يک ساعت ماندن در فضاي باز و قرار گرفتن در معرض آفتاب يک ساعت استراحت کنند و در محيط بسته و خنک قرار بگيرند. از سوي ديگر راهکارهاي مختلفي نيز براي درمان گرمازدگي‌هاي خفيف وجود دارد.


منوچهر فرج‌زاده

کارشناس جغرافيايي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: