کد خبر: ۷۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 29
شفا آنلاین>سلامت>داروساز نقش بی بدیلی را در چرخه دارویی کشور ایفا کرده و نه تنها نقطه اتکای مراجعه کنندگان و بیماران به داروخانه ها است بلکه نقطه وصل بین پزشک و بیمار نیز محسوب می شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر مصطفی کریمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران  در نشست خبری مراسم گرامیداشت روز داروساز  با بیان اینکه خدمات ویژه داروسازان در داوخانه ها بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار داشت: اگر این خدمات به درستی در داروخانه ها انجام نشوذد موجبات بروز مشکلات جبران ناپذیری در جامعه خواهد شد. 

وی ادامه داد: از زمانی که نسخه در داروخانه پذیرش می شود، 16 فرآیند بر روی آن صورت می گیرد تا داروی درست، با تجویز درست و در شرایط مصرف درست به دست مصرف کننده رسیده وبیمار از قبل مصرف آن سلامت خود را باز یابد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، با تاکید بر اینکه داروساز  دارای نقش ویژه ای در این صنعت است، خاطرنشان کرد: همکاران داروساز در طول دفاع مقدس، شرایط تحریم و در حال حاضر توانسته اند کشور را از وابستگی به واردات عمده دارویی نجات داده و موجب بی نیازی صنعت داروسازی به کشورهای دیگر شوند.

به گفته وی امروز 90 شرکت داروسازی در کشور، 96 درصد داروی مورد نیاز داروخانه ها را تامین می کنند و در بحث داروهای های تک نیز در رتبه 10 در میان کشورهای دنیا قرارداریم.

 داروسازان مورد بی مهری برخی افراد به صورت جاهلانه یا مغرضانه قرار می گیرند

کریمی با ابراز خرسندی از اینکه تاکنون توانستیم داروهای گران قیمت را به تولید رسانده و در شرایط تحریم به تامین دارو مبادرت ورزیم، افزود: با این کار نه تنها قیمت دارو کاهش یافت بلکه توانستیم توطئه دشمن را نیز در نطفه خفه کنیم.

وی با انتقاد از اینکه داروسازان با این همه خدمات ارزنده به خصوص در مراکز تحقیقاتی و شرکت های دارویی مورد بی مهری برخی افراد به صورت جاهلانه یا مغرضانه قرار می گیرند، ابراز داشت:  امروز اگر طرح تحول سلامت در حال پیشرفت است کمک صنف داروساز در داروخانه ها است و در صورت عدم حمایت از آن ها در آینده نه چندان دور، انگیزه لازم برای ماندن نخبگان در داروخانه ها وجود نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه هر سال شاهد توسعه دانشکده ها و افزایش ظرفیت دانشجویان داروسازی در دانشکدههای  کشور هستیم، گفت: اعتقاد داریم که در صورت عدم حضور داروساز، چرخه سلامت معیوب خواهد شد و بنابراین امروزه در تمام ابعاد دارویی، در صنعت، آموزش و ارائه خدمات در داروخانه نقش داروساز بی بدیل و خیره کننده است.

وی ادامه داد: دراین خصوص ایجاب می کند مسئولین وزارت بهداشت در نگرش به جایگاه داروساز در نظام پزشکی و درمانی کشور نگاهی ویژه داشته باشند چرا که دارو استراتژیک است و نگاه استراتژیک و ویژه می طلبد تا مشکلات را به حداقل رسانده و خدمات با سهولت بیشتری ارائه و نقش مکمل خود را در چرخه درمان داشته باشد.

 مقایسه داروخانه ها با سوپرمارکت ها مایه تاسف است

کریمی با گلایه از مقایسه جایگاه این صنف با سوپرمارکت ها که عمده ترین مشکل داروسازان در نزد مقامات کشور است، تصریح کرد: داروسازان با گذراندن کنکور وارد دانشکده های داروسازی شده و 5 سال از عمر خود را  برای تحصیل در چنین رشته ای که در بین رشته های پزشکی جزو مشکل ترین رشته ها محسوب شده و نبوغ خاصی را می طلبد، می گذارنند. 

وی با ابراز تاسف از فرار مغزها در کشور، اذعان داشت: این مهم در هر رشته ای اتفاق می افتد و صرفا مربوط به داروسازان نیست اما باید بررسی شود که چرا  رتبه های برتر کنکور ما جذب مراکز دانشگاهی، صنعتی و علمی کشورهای دیگر می شوند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، عدم وجود امنیت شغلی در آینده به لحاظ صنفی و کار را از عوامل فرار مغزها عنوان کرد و افزود: البته با توجه به اقدامات اخیر این روند مقداری کند شده اما هنوز متوقف نشده است.

وی ادامه داد: مشکلات صنف داروساز، شناخته نشدن جایگاه علمی و توانمندی این همکاران در بحث پزشکی و درمانی، مشکلات ایجاد شده توسط امور مالیاتی کشوربرای این جامعه، به علت عدم تبیین جایگاه آن ها در کشور است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی تامین داروی مورد نیاز در کشور است، ابراز داشت: این وزارت خانه موظف به تامین دارو با تولیدات داخلی و یا واردات آن به کشور است که در دو سال اخیر با سیاست های اعمال شده در این خصوص واردات کاهش و تولیدات داخلی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: با توجه به دسترسی راحت مردم به داروهای تولید داخل و تولید مواد اولیه دارو در داخل کشور، امکان افزایش واردات داروی مشابه تولید داخل حداقل تا پایان این دولت اعمال نخواهد شد.

 کیفیت داروهای تولید داخل قابل رقابت با داروهای خارجی است

کریمی با اشاره به سیاست وزارت بهداشت مبنی بر اینکه تا 10 درصد نیاز بازار دارویی کشور به برند اصلی، مجوز واردات دارند، اظهار داشت: خوشبختانه کیفیت داروهای تولید داخل قابل رقابت با داروهای خارجی است و داروهای تولید داخل با بررسی همسنگی حیاتی دارو و تطبیق آن با مشابه خارجی و ارائه مدارک لازم و مستندات، از نظر علمی مجوز یافته و وارد بازار می شود.

وی در خصوص صادرات دارو نیز اضافه کرد: در بخش صادرات هم سیاست گذاری خوبی صورت گرفته و بازار صادرات ثابت شده است و امروزه به کشورهای همسایه، آسیای میانه، آفریقای جنوبی و 16 کشور صادرات دارویی راداریم تا بتوانیم تا  پایان سال 94 به مرز 500 هزار دلار برسانیم.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با تاکید بر اینکه به هیچ وجه واردات دارو از چین به کشور نداریم، گفت: البته چین و هند بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه دارویی در دنیا هستند اما  با این حال 60 درصد مواد اولیه دارویی توسط داروسازان در داخل کشور تولید می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته موفق به ثبت دو ماده اولیه دارویی که در کشور هند تولید می شد، شدیم  و توانستیم صادرت معکوس را به آن کشور انجام دهیم و با توجه به صنعت جوان داروسازی کشور، داروسازان توانسته اند نیاز داخلی را تامین و رشد و پیشرفت خوبی را دراین زمینه داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: