کد خبر: ۷۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
شفا آنلاین>سلامت>پيوند عضو امروزه يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي پزشکي شناخته مي‌شود. با توجه به افزايش تعداد تصادفات و حوادث و همچنين افزايش بروز بيماري‌هاي ناتوان کننده که هر يک مي‌توانند موجب از کار افتادن برخي از اعضا بدن فرد شوند تعداد افرادي را که نيازمند پيوند عضو هستند افزايش داده است.
به گزارش شفا آنلاین، از طرفي با افزايش حوادث مشاهده مي‌کنيم روزانه بر تعداد افرادي که دچار مرگ مغزي مي‌شوند افزوده مي‌شود.

امروزه در ايران مرکز ويژه‌اي وجود ندارد که قابليت انجام همه پيوندها را داشته باشد و تقريبا در هر شهري مرکزي براي انجام پيوند عضوي خاص وجود دارد.

با اين تفاضيل شايد نياز باشد در ايران نيز مرکزي وجود داشته باشد که بتواند همه اعمال مربوط به پيوند انجام دهد.

در اين باره محمدهادي ايمانيه، رييس دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفت: «با توجه به اينکه شيراز از ديرباز به عنوان مرکزي براي پيوند عضو شناخته شده است و کارهاي بسيار مهمي در اين عرصه انجام شده است.

همچنين هر روزه به تعداد بيماراني که به هر دليلي نيازمند هستند که پيوند عضو داشته باشند افزوده مي‌شود. همه اين مسائل موجب شد اين ذهنيت ايجاد شود که يک بيمارستان تخصصي براي پيوند عضو در شيراز ايجاد شود.»

وي افزود: «از هشت سال پيش قرار بر اين شد که بيمارستان تخصصي پيوند عضو در شيراز احداث شود. در اين بيمارستان قابليت انجام انواع پيوندهاي کبد، کليه، پانکراس، قلب، قرنيه وجود دارد. اين بيمارستان در صورتي که فازهاي آن به اتمام برسد و شروع به کار کند در منطقه بي‌نظير خواهد بود چرا که چنين بيمارستاني با چنين امکانات و ويژگي‌هايي در منطقه وجود نداشته است. نام اين بيمارستان نيز به نام پزشک بزرگ ايراني، ابو علي سينا، «بوعلي» شناخته خواهد شد.»

ايمانيه ادامه داد: «فاز نخست اين بيمارستان تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد. اين فاز شامل 200 تخت بيمارستاني است. فاز دوم کار که شامل 300 تخت است در سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد. ابتدا کار بيمارستان با همين 200 تخت ديده مي‌شود تا ببينيم به چه نحو است و بعدا با فراهم شدن امکانات لازم فاز دو نيز بهره برداري مي‌شود.»

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفت: «در حال حاضر در بيمارستان نمازي شيراز پيوند کبد، کليه و پانکراس انجام مي‌شود و امتحان خود را پس داده است. همانگونه که وزارت بهداشت نيز گفته است شيراز قطب پيوند عضو در ايران است و افرادي که براي درمان به اين بيمارستان مراجعه مي‌کنند تنها ايراني‌ها نيستند و از بسياري از کشورها براي پيوند کبد به اين بيمارستان مراجعه مي‌کنند.

در سال گذشته بيش از 500 پيوند کبد در اين بيمارستان انجام شده بود که مي‌توان با اطمينان گفت در هيچ جاي دنيا چنين آماري وجود ندارد و حتي در کشورهاي بسيار پيشرفته نيز چنين شرايطي ديده نمي‌شود. چندي پيش نيز پيوند قلب در همين مرکز انجام شد و نتيجه آن نيز رضايت بخش بوده است.

با اين وجود بيمارستان نمازي قابليت اين را ندارد که همه بيماران پيوندي را درمان کند و بسياري از افراد مجبور مي‌شوند در صف بمانند.»

وي ادامه داد: «همچنين به مدت سه سال است که از کشورهاي ديگر در رشته‌هاي جراحي پيوند عضو و بيهوشي فوق‌تخصص فلوشيپ در دانشگاه علوم پزشکي شيراز پذيرش مي‌شود. چندي پيش نيز هيئت از تاجيکستان از دانشگاه علوم پزشکي شيراز بازديد کردند و علاقه زيادي به همکاري در حوزه پيوند عضو نشان دادند.

در سال‌هاي آينده نيز تعداد دانشجوياني که در اين رشته‌ها تحصيل مي‌کنند بيشتر خواهد شد چرا که پس از رونمايي از بيمارستان و ديده شدن ميزان خدماتي که مي‌تواند ارائه دهد افتخار ديگري براي کشور رقم مي‌خورد که از کشورهاي ديگر افرادي ترغيب مي‌شوند ايران و شيراز را براي ادامه تحصيل انتخاب کنند. از کشورهاي مختلفي مانند سودان، تاجيکستان، لبنان، عراق و سوريه و ساير کشورهاي خاورميانه دانشجوياني براي آموزش و تقويت بنيه علمي خود به شيراز مي‌آيند.»

ايمانيه عنوان کرد: «در کنار اين بيمارستان نيز يک دانشکده علوم پزشکي در حال ساخت است که به صورت هيئت امنايي اداره خواهد شد و دولتي نيست. اين دانشگاه وابسته به بيمارستان خواهد بود و دانشجوياني براي اين بيمارستان تربيت خواهد کرد. در اين دانشگاه نيز دانشجويان تخصصي تربيت مي‌شوند که هر يک مي‌توانند در حوزه‌هاي مختلف پيوند در بيمارستان فعاليت کنند.»

وي ادامه داد: «اين مرکز شامل فضاهاي آموزشي، رفاهي دانشگاه بوعلي سينا و همچنين شامل دانشکده‌هاي پزشکي، دندانپزشکي داروسازي، مرکز همايش‌هاي بين المللي خواهد بود. اخيرا نيز ايجاد مرکز تحقيقات پزشکي و پيونداعضاء براي اين مرکز تأييد شده است.»

ايمانيه گفت: «هدف نهايي اين مرحله غير از اهداف درماني بيماران عمومي، بطور اخص جهت پيونداعضاء و آموزش کادر قوي و مستعد جهت کل کشور و انجام پژوهش‌هاي لازم در زمينه گسترش علم و آگاهي و کسب مدارج جديد در درمان و پيوند اعضاء است. از نقطه نظر راهبردي نه تنها پوشش درماني و علمي-تحقيقاتي کشورهاي منطقه خليج فارس بلکه کل منطقه خاورميانه مورد هدف اين مرکز است. بلکه اين مرکز هماهنگي و تبادل اطلاعات علمي با کليه مراکز علمي تحقيقاتي جهان خواهد داشت.»

رئيس دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفت: «ساختمان اصلي شامل ? بلوک در ? الي ?? طبقه است که يک بيمارستان عمومي بوده است و در زمينه‌هاي تخصصي و فوق تخصصي، خصوصا پيوند اعضاء و پژوهش، خدمات ويژه‌اي را ارائه خواهد داد.»

وي عنوان کرد: «براي تامين نيروي مورد نياز اين بيمارستان نيز هيچ مشکلي وجود ندارد و تعداد متخصصان زيادي در دانشگاه ما مشغول به فعاليت هستند. از نظر تخصصي نيز تا به حال هيچ مشکلي ايجاد نشده است و من فکر مي‌کنم از نظر نيروي انساني با مشکلي مواجه نخواهيم شد.»

ايمانيه افزود: «تا به حال 150 ميليارد تومان براي اين بيمارستان هزينه شده است ولي اگر قرار بود با هزينه‌هاي امروز ساخته شود بيش از 300 ميليارد است تومان هزينه در بر داشت.

اين بيمارستان با کمک خيرين ساخته شده ولي براي تامين تجهيزات لازم از دولت هم کمک گرفته مي‌شود. براي تجهيز اين بيمارستان تلاش مي‌شود از بهترين تجهيزات موجود استفاده شود. دستگاه‌هايي مانند سي‌تي‌اسکن، MRI و ست‌هاي مخصوص اتاق عمل پيوند عضو با کمک وزارت بهداشت بايد خريداري شود.»
وي ادامه داد: «از زماني که اين بيمارستان افتتاح شود و کار آن شروع شود، بخش پيوند بيمارستان نمازي نيز به اين بيمارستان منتقل مي‌شود و ديگر فعاليتي در زمينه پيوند نخواهد داشت. همه تجهيزات استفاده شده در اين بخش نيز به بيمارستان جديد منتقل مي‌شود که البته براي بيمارستان جديد کافي نيست. اين بخش به بخش‌هاي ديگري تغيير وضعيت مي‌دهد تا بتوان به تعداد تخت‌هاي بيمارستاني براي ساير بيماري‌ها افزود و از تعداد بيماراني که براي تخت در انتظار هستند کاست.»

ايمانيه خاطرنشان کرد: «براي اداره اين بيمارستان نيز اميدوار هستيم همچنان خيرين به ما کمک کنند، چرا که اداره چنين بيمارستاني نيازمند هزينه زيادي است و در صورتي که کمکي از خيرين نباشد، مردم يا بيماران مجبور مي‌شوند همه هزينه‌ها را پرداخت کنند که موجب فشار زيادي بر بيماران مي‌شود.» رئيس دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفت: «شيراز يکي از مهم‌ترين مراکز پيوند کشور است که همه پيوند‌هاي انجام شده در اين بيمارستان از مرگ مغزي بوده است. اين دانشگاه در زمينه فرهنگسازي براي پيوند عضو نيز اقدامات خوبي کرده است که نتيجه آن نيز از تعداد پيوندهاي انجام شده قابل مشاهده است.

خريد و فروش اعضا کاري است که در بسياري از استان‌ها انجام مي‌شود و کليه و ... فروخته مي‌شود ولي در شيراز چنين اتفاقي نمي‌افتد.

من مي توانم با اطمينان کامل بگويم که از اين لحاظ شيراز از بسياري از مراکز جلوتر است و هيچ کس نمي‌تواند اين ادعا را رد کند. از 8 سال پيش تا کنون پيوند از افراد زنده غريبه در بخش پيوند شيراز ممنوع شده است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: