کد خبر: ۷۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 27
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: در جامعه داروسازی حمیت وجود دارد، بر عکس جامعه پزشکی که کم نداریم کسانی را که نقش غضنفر دارند و گل به خودی می زنند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر هاشمی در دومین روز گردهمایی داروسازان که به مناسبت سالروز ولادت محمدبن زکریای رازی (پنجم شهریور) و روز داروساز در سالن همایش های رازی برگزار شد با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان در جلسه دیروز مجلس و بیان مطالبی از تریبون عمومی افزود: اینها کسانی هستند که خود نقش و مسئولیت هم در وزارت بهداشت داشته اند و چرایی اینگونه رفتارهایشان را باید از خودشان پرسید و مطمئنا روزی باید در پیشگاه مردم و خداوند پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه من در وزارت محدودیت دارم گفت: دیروز مهمان مجلس بودم، در روز ولادت امام رضا(ع)، یکی از نمایندگان که وزیر هم بود پشت تریبون عمومی رفت و گفت چرا یک پزشک 400 میلیون تومان درآمد دارد، باید گفت چند نفر در ایران هستند که 400 میلیون تومان درآمد دارند؟! من که بیشترین درآمد را داشتم 400 میلیون تومان درآمدم نبود؛ به فرض که باشد باید از تریبون عمومی بگویید؛ تو که می توانستی در زمان وزارت خودت اصلاح کنی چرا نکردی؟!

وزیر بهداشت افزود: بعد از وی نائب رئیس مجلس می گوید یک چهارم بودجه کشور را به وزارت بهداشت داده اند، چرا بدون مطالعه حرف می زنید؟! فقط 10 درصد بودجه در اختیار ماست، یا باید تصویب کنید مردم حق بیمه بیشتری بدهند یا عوارض به کالا بسته شود، در غیر اینصورت باید سهم بهداشت و درمان افزایش یابد.

دکتر هاشمی گفت: از مجموع اعتبارات عمرانی و ساخت و سازها فقط سه درصد به حوزه سلامت اختصاص یافته است؛ برای یک نمونه خوب است توجه کنید که مثلا 120 هزار میلیارد تومان هزینه مسکن مهر شده است، دریغ از یک تخت بیمارستان، البته این به فرهنگ ما نیز برمی گردد؛ اینکه از گذشته ها گفته اند پولت نصیب دوا و دکتر نشود!

وی در پایان افزود: وزارت بهداشت وزارتخانه ای عریض و طویل است؛ از قبل از تولد تا بعد از مرگ از انواع جانداران، انسان و غیرانسان، دو پا، حشرات، موذیان، ‌مالاریا و غیره به حوزه این وزارتخانه مربوط است، بنابراین باید بیشتر به این وزارتخانه رسیدگی شود.

بیش از ۱۵% سهم اقتصاد سلامت در اختیار داروسازان است

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه سهم داروسازان در خدمات پزشکی بسیار ارزشمند است گفت: داروسازان ۵درصد جامعه پزشکی و بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۱۵درصد سهم اقتصاد سلامت را به خود اختصاص داده اند.

هاشمی افزود: حدود 4 میلیارد دلار گردش مالی دارویی کشور است که دو سوم داروها در داخل تولید می شود و یک سوم نیز از خارج وارد می شود.

وی گفت: در مورد رفتار دولت یازدهم با جامعه داروسازی باید بگویم ما کوتاهی نکرده ایم و نمونه آن را هم می توان در انتخاب دکتر دیناروند به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو دانست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حاضریم بسیاری از حوزه های مربوط به داروسازی را که در اختیار بخش دولتی است به سندیکای داروسازی واگذار کنیم تاکید کرد: حاضریم حوزه داروهای کمیاب و نیز کلینیک ها ، مطب ها و داروخانه هایی را که در مراکز دولتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی هستند در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

هاشمی درباره ارزش گذاری نسبی خدمات در بخش داروسازی گفت: برداشت عامه مردم از داروخانه ها این است که خدمات دارویی ارائه می کنیم یا فروشنده دارو هستیم که هر دوی این ها بستگی به رفتار خودمان در هر داروخانه دارد.

وی افزود: حدود 70 درصد دارو دست دولت است و خریدار هم دولت است و از این میزان 50 درصدش دست بیمه هاست که این خود مشکلی در کیفیت، مصرف و قیمت دارو ایجاد می کند.

تاکید بر راه اندازی داروخانه های زنجیره ای

هاشمی با تاکید بر راه اندازی داروخانه های زنجیره ای در کشور گفت: اگر آئین نامه ها را طوری بنویسیم که به نفع داروسازان باشد ، راه اندازی داروخانه های زنجیره ای شدنی و منفعت آور است و سندیکای داروسازان حتما باید این پیشنهاد چندین ساله بنده را اجرایی کند، باید کاری کنند که پول به این حوزه بیاید و اقتصادش قابل دفاع باشد؛ تا کی تعرفه و حق فنی را بالا ببریم و تا کی اجازه ندهیم بخش خصوصی داروخانه بسازد.

وزیر بهداشت افزود: جوانان داروساز باید به دنبال ایجاد شرکت های دانش بنیان باشند که ما نیز در بخش سیاستگذاری انواع تسهیلات را برایشان فراهم آورده ایم.

توانستیم واردات دارو را 350 میلیون دلار کاهش دهیم
دکتر هاشمی با اشاره به کاهش واردات دارو در دو سال اخیر گفت: توانستیم واردات دارو را 350 میلیون دلار کاهش دهیم، این در حالیست که دسترسی مردم به دارو در این مدت از 65 درصد به بالای 95 درصد افزایش یافته است.

وی از ساخت داروهای با کیفیت همراه با تکنولوژی بالا در آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر عراق 17 میلیارد دلار از ترکیه دارو و تجهیزات پزشکی وارد می کند و این درحالیست که سهم ما فقط 15 میلیون دلار است.

هاشمی با بیان اینکه باید داروسازان سهمشان را در بازارهای بین المللی افزایش دهند افزود: سازمان غذا و دارو و کسانی که در زمان تحریم مواد اولیه وارد کرده اند مراقبت کنند چون این مواد کیفیت پایین تری نسبت به مواد اولیه در زمان پساتحریم دارد و دقت به این موضوع باعث می شود از این پس صادرات رونق یابد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از نیمی از یک درصد دانشمندان برتر کشور در حوزه داروسازی هستند،آمادگی این وزارتخانه را برای هرگونه همکاری و کمک به داروسازان اعلام کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مشعوفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
1
0
بلهآقای دکتر پزشکیان از این افاضات فراوان میفرمایند که اگر فرض بر صحت شان هم بگیریم نهایتا شامل 4تا5 درصد جامعه متخصصین پزشکی میشود و بقیه پزشکانواقعا شرایط معقولی ندارند .چندین متخصص را میشناسم که برای گذراندن تعهدات قانونی به شهرستان های مختلف اعزام شده اند اما حتی توان پرداخت اجاره ماهیانه مسکن خود را ندارند.......امکان ندارد کسی که خود سالها وزیر بهداشت بوده بیخبر از این حقایق باشد اما فعلا هنوز دوران سخنان ..... که بعضا بر مینای سیاسی کاری بیان میشوند به پایان نرسیده
دکتر محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
1
بیشترین گل به خودی کار خود وزاذت بهداشت است که با جیب خالی و فقط با اهرم زور و فشار به نیرو های طرحی و ندادن اجازه کار به آنها در ساعات غیر موظفی حتی اگر هیچ نیازی به خدمات پزشک در آن ساعات نباشد شعار هایش را پیش می برد حال پزشک بدشانسی که گیر این طرح افتاده چطور باید زندگی کند اصلا برای آقایان میلیاردر وزارت بهداشت مهم نیست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: