کد خبر: ۷۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 27
شقا آنلاین>سلامت>روساي دانشكده‌هاي داروسازي اذعان دارند كه دانشجويان داروسازي در دوران تحصيلي خود دوره‌هاي كوريكولوم را مي‌گذرانند (Curriculum development) كه كاملا مطابق دانشگاه‌هاي معتبر آمريكايي و اروپايي است و از اين نظر داروسازان فارغ‌التحصيل دانشكده‌هاي داروسازي هيچ كم و كسري ندارند.

يعني بواقع افراد دانشمند براي بازار كار و مراكز علمي تربيت مي‌شوند؛ ولي وضعيتي كه در عمل با آن مواجه هستيم اين‌است كه جوانان فارغ‌التحصيل ما نياز به دوره هاي آموزشي خاصي دارند (Post Graduate) كه بتوانند جهت كار عملي در داروخانه، صنعت، بيمارستان و .... كاملا مسلط باشند.

 در حال حاضر اين خلا به شكل سنتي و خودآموزي در محيط كار بدون رعايت استانداردهاي علمي شناخته شده اتفاق مي‌افتد و دكترهاي داروساز در داروخانه با توجه به شرايط موجود در داروخانه خودآموزي مي‌كنند.

 در صورتي كه احتياج داريم اين دوره‌هاي عملي توسط اساتيد كارآزموده و تعليمات استاندارد مورد نياز در كوتاه‌مدت طراحي و اجرا شود يا اينكه مثل ساير كشورها سازمان‌هاي معتبر و نشاندار در قالب خاص اين ماموريت را عهده‌دار گردند. تا اداره داروخانه و ارائه اطلاعات علمي و ارتباط با جامعه پزشكي در داروخانه مطابق استانداردهاي رايج دنيا که‌ در قالب SOP نوشته شده مثل صنايع داروسازي اجرا شود. باشد كه ضمن رضايت مشتري از سرويس مورد نياز با ارائه خدمات سلامت محور بجاي فروش دارو در داروخانه اتفاق افتد. در چنين حالتي بيماران و جامعه همان قدر و قيمني را كه داروساز در جهان غرب دارد را درك نموده و خدمات دارويي در داروخانه‌هاي ما سلامت محور خواهد شد.

 در آن صورت مردم قدر داروسازان تحصيل‌كرده، كارآزموده و زحمت‌كش را به خوبي درك خواهند کرد. آسان‌ترين روش در اين زمينه الگوبرداري (Benchmark) از عملكرد داروخانه‌ها در كشورهاي غربي است. سال‌هاي متمادي است كه شركت‌هاي معتبر جهاني با ارائه كالاي كيفي با نام و نشان (برند) و بازاريابي نظام‌مند جاي خود را در اقتصاد جهاني باز كرده‌اند. همچنين شركت‌هاي خدماتي سرويس‌دهنده نيز با نام و مشخصات معيني در مدل ارائه خدمت مي‌كنند.

 اين بخش از صنعت سرويس معمولا در كشورهاي مختلف بيش از 70-50 درصد اقتصاد ملي را به خود اختصاص داده است مانند: كشورهاي انگلستان- آمريكا – ژاپن- استراليا و ساير كشورها كه غالب نيروي كار اين كشورها در مجموعه‌هاي سرويس‌دهنده اشتغال به كار دارند. كه سرويس‌دهنده‌هاي با نام و نشان مشخص، سرويس استاندارد شده و خدمات ذيربط را با بازاريابي و معرفي و نهايتا كسب رضايت مشتري‌ها و حمايت آنها، به هاي معتبر تبديل كرده‌اند. اين فرايند در زمينه داروسازي به‌نام داروخانه‌هاي زنجيره‌اي معروف شده ‌است.

يادآوري مي‌شود كه ازدحام و هجوم مردم در همبرگرفروشي‌هاي مك دونالدز بيشتر به دليل نظام است نه همبرگر. اين نظام همساز و موزون در سراسر جهان استاندارد بالايي را عرضه مي‌كند كه خود شركت مك دونالدز آن را QSCV مي‌نامد. Q معادل (كيفيت) S(خدمت) C (پاكيزگي) و در نهايت V به معني (فايده يا ارزش. دارنده مدل يك سرويس خاص با ليسانس دادن مدل تجاري خود را ارائه کرده و دريافت‌كننده مدل ) در ازاي دريافت خدمات ذيربط، نه لاجرم مالكيت و مديريت مبلغي را پرداخت مي‌نمايد. متاسفانه در كشور ما مالكيت چند داروخانه زير‌زميني را داروخانه‌هاي زنجيره‌اي مي‌نامند كه هدف آن هم‌افزايي در خريد و فروش است. چنين شيوه زنجيره‌اي در دست دولت شرايطي پيش خواهد آورد كه امروزه صنايع دارويي دولتي با آن مواجه هستند.

در كشورما داروخانه‌هاي تازه تاسيس و داروسازان جوان به‌صورت خود جوش با كمك فكري انجمن داروسازان اشتياق فراواني به تغيير مي‌بينند؛ به‌طوري كه گروه‌هاي خريد متمركز با استفاده از عناصر يكسان و كاربرد فناوري اطلاعات در داروخانه و ارائه خدمات الكترونيكي به بيماران قصد ايجاد تغيير و تحول را دارند كه قطعا به مرور زمان مدل‌هاي پيشرفته ارائه خدمت در داروخانه بديهي است ولي بهتر است با ايجاد شركت‌هاي (ارائه‌دهنده خدمت) با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شبكه‌هاي سازمان‌يافته را به وجود آورده و خدمات در قالب يك ساختار كلي و ديدن همه جوانب امر اتفاق افتد.

شايد هم راه‌حل ديگر، شيوه ارائه دوره‌هاي آموزشي بعد از دانشگاه توسط دانشكده‌هاي داروسازي باشد. مدل جديد داروخانه‌هاي زنجيره‌اي يا به هيچ‌وجه مالكيت را مدنظر ندارد و مديريت داروخانه همچنان توسط مدير گيرنده با تعهد مراعات اصول دنبال خواهد شد و شركت ارائه‌دهنده خدمات مطابق نمودار ذيل خواهد بود.

همانطور كه ملاحظه مي‌فرماييد آموزش، طراحي داروخانه، مدارك SOP، نرم‌افزار اطلاعات دارويي مديريت داروخانه- تبليغات – روش ايجاد ارتباط تنگاتنگ با جامعه پزشكي و مشتريان، هم‌افزايي در خريد و فروش مکمل‌ها و آرايشي بهداشتي و در نهايت خريد انبوه و تامين منافع داروخانه‌ها مدنظر خواهد بود. داروخانه‌هاي تحت پوشش از هر نظر شبيه هم هستند و خصوصا از نظر ارائه خدمت نمي‌توانند از الگوي تخطي کنند. در بخش آموزش حتما آموزش‌هاي مديريت و اطلاعات دارو و قيمت‌ها و مقررات قانوني به داروسازان و تكنسين‌ها به‌شكل سيستماتيك و دراز مدت ارائه خواهد شد.

در بخش طراحي الگوي مناسبي كه در بردارنده محل فروش داروهاي OTC، مکمل‌ها و آرايشي بهداشتي، محل مشاوره و تحويل دارو مركز نگهداري داروهاي با ملاحظات خاص، مخزن دارويي، لوگو، نشانه، تابلو و رنگ‌‍آميزي، قفسه‌هاي تبليغاتي مدرن و يكنواخت مدنظر خواهد بود.

در بخش مدارك عمليات ارائه خدمت در قالب SOP تدوين شده و ضمن آموزش SOP تمرين نوشتن، اجراي يكسان، وظايف يكسان، عملكرد يكنواخت و سرويس مطلوب به مشتري مدنظر خواهد بود. ارائه خدمات پيوسته يكسان بوده و از اصول تبعيت خواهد كرد. خدمات فناوري اطلاعات در قالب نرم‌افزار Software مورد نياز در داروخانه، ارائه اطلاعات دارويي، تداخل دارويي، عوارض داروها، و همچنين نگهداري پرونده بيمار و انبارداري و فروش موجودي را شامل خواهد شد. به‌طوري كه داروساز داروخانه نياز نداشته باشد همه مطالب علمي پيچيده را در حافظه خود جاي دهد.

هر مسئول شناساندن نام و نشان خود بوده و با تبليغات علمي و پيوسته باعث جلب مشتري و اعتمادسازي خدمات خود و داروخانه‌هاي ذيربط خواهد بود.

استفاده از فضاي مجازي يا مكاتبات استاندارد با داشتن رفرانس معتبر، رابطه پزشك و داروخانه‌ها را شاداب و علمي ساخته و كمك سرشاري براي بيماران خواهد بود و ارزش‌هاي واقعي داروسازي پديدار مي‌‌شود. داروخانه واحد اقتصادي است. با كمك از موسسات مختلف كالاي خود را با تخقيف مناسب دريافت و در داروخانه ارائه خواهد کرد و كسب درآمد مناسب از بديهيات است. در نهايت خريد متمركز توسط شركت به درآمد داروخانه ‌مي‌افزايند و مزاياي كسب درآمد از اين طريق كاملا روشن و تجربه شده است. با چنين مدلي هم افزايي و خرد عمومي جامعه داروسازي، مي‌تواند غني‌تر و عملي‌تر شود. آينده ارائه خدمات علمي و سلامت محور داروسازان داروخانه كاملا متحول شد و اين تجربه‌ موفقي است كه سال‌ها در كشورهاي ديگر پاسخ داده است.


علي منتصري

مدير عامل شرکت داروسازي آفاشيمي

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: