کد خبر: ۷۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 26
شفا آنلاین>تغذیه>محققان در مطالعه‌اي که به نظر مي‌رسد پژوهشي جديد در نوع خود باشد، ادعا مي‌کنند اسيد چرب امگا-3 که در روغن ماهي يافت مي‌شود، مي‌تواند در کاهش خطر بيماري‌هاي سايکوز موثر باشد.
به گزارش شفا آنلاین، اين مطالعه که در نشريه Nature Communications به چاپ رسيده، توضيح مي‌دهد که چگونه با مداخله 12‌هفته‌اي مکمل امگا-3، خطر پيشرفت اختلالات سايکوتيک در درازمدت، به طور چشم‌گيري کاهش مي‌يابد.

مدت‌هاست که استفاده از روغن ماهي از محبوبيت بالايي بين مردم برخوردار است و به عقيده بسياري از متخصصان برخي از مواد ضروري مورد نياز بدن را تامين مي‌کند، اما آيا مي‌تواند بر سلامت روان هم موثر باشد؟

روغن ماهي سرشار از اسيدهاي چرب مانند امگا-3 يعني ايکوزاپنتانوئيک اسيد (EPA)، دکوزاهگزانوئيک اسيد (NIM) و آلفالينولنيک اسيد(ALA) است. اين اسيدها براي غشاي سلولي بسيار ضروري هستند و زير ساخت‌هايي اساسي را براي توليد هورمون‌ها به وجود مي‌آورند.

پژوهشي مربوط به سلامت که توسط National Institutes of Health (NIH) انجام گرفته، نشان مي‌دهد روغن ماهي محبوب‌ترين مکمل طبيعي در ميان کودکان و بزرگسالان در سال 2012 بوده است. برخي آمارها نشان مي‌دهند در سال گذشته در آمريکا نزديک به 2/1 ميليارد دلار براي خريد قرص روغن ماهي و ديگر مکمل‌ها هزينه شده است. اين مطالعه در ادامه پژوهش ديگري است که در سال 2012 توسط تيم تحقيقاتي صورت گرفت. در مطالعه پيشين چگونگي تاثير امگا-3 بر پيشبرد اختلالات رواني مورد بررسي قرار گرفته بود. در اين پژوهش، پروفسور امينگر از دانشگاه ملبورن به همراه تيم تحقيقات، شرکت‌کنندگاني را با رده سني 13 تا 25 سال که در معرض خطر پيشرفت بيماري‌هاي سايکوتيک و اسکيزوفرني بودند، بررسي و تحليل کرد. در مجموع 81 نفر در اين مطالعه تصادفي شده و دو سويه کور (Double Blind Study) شرکت کردند. 41 نفر از آنها تا سه ماه روزانه روغن ماهي دريافت کردند و به باقي گروه نيز دارونما داده شد.

پس از دوره مداخله 3 ماهه، وضعيت تمام شرکت‌کنندگان براي 12 ماه کنترل شد. در اين مرحله 71 نفر از 81 شرکت‌کننده مطالعه را با موفقيت به پايان رساندند و تنها 2 نفر از 41 شرکت کننده‌اي که روغن ماهي دريافت کرده‌اند به اختلال رواني دچار شدند. در مقابل، اين ميزان در گروه دريافت‌کننده دارونما بسيار بيشتر بود. 11 نفر از 40 دريافت‌کننده دارونما پيشرفت‌هايي در بيماري خود داشتند.

بعد از گذشت 7 سال از شروع مطالعه، ‌يافته‌ها نشان مي‌دهند که اکثريت افرادي که روغن ماهي مصرف کرده‌اند، هيچ اختلال رواني را تجربه نکردند. تنها چهار نفر از 41 نفر افراد گروه که براي 3 ماه روغن ماهي دريافت کرده بودند، دچار اختلال رواني شدند و اين ميزان در مقايسه با گروه مصرف کننده دارونما (16 نفر از 40 نفر) بسيار قابل توجه است.

پروفسور آمينگر در گفتگو با گاردين ابراز اميدواري کرده که اين مطالعه مي‌تواند انتخاب ديگري را در درمان اختلالات رواني ارائه کند: «اسکيزوفرني يکي از مهم‌ترين دلايل ناتواني در انسان است. اما درمان در مراحل اوليه بيماري باعث پاسخ بهتري در بيمار مي‌شود. اميد است که مطالعه ما بتواند راه را براي درمان و داروهاي جديدتر براي اختلالات رواني باز کند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: