کد خبر: ۷۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 25
پیام هاشمی به نخستین سمینار کنترل بیماری‌های واگیر در چارچوب پروژه قلب آسیا:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>وزیر بهداشت در پیامی به نخستین سمینار کنترل بیماری‌های واگیر در چارچوب پروژه قلب آسیا موسوم به فرآیند استانبول، گفت: گفت و گو در حیطه سلامت بین کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه زمینه صلح و دوستی را بیش از پیش فراهم می‌آورد.

به گزارش شفا آنلاین :سید حسن هاشمی در این پیام با تاکید بر این که سلامت حدود و مرز نمی شناسد، تصریح کرده است:  همه کشورها ملزم به رعایت مقررات بین‌المللی بهداشت و ارتقا سلامت شهروندان خود و تلاش در جهت تحکیم و تثبیت جایگاه سلامت در نظام روابط بین‌الملل هستند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرده است: توانمندی‌های علمی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر در قالب برنامه مراقبت بیماری‌های کشور با همکاری 57 دانشگاه علوم پزشکی کشور و سایر موسسات علمی و تحقیقاتی از جمله انستیتو پاستور این امکان را فراهم می‌آورد تا در زمینه اجرا و همکاری در موضوعات بهداشتی و درمانی به تبادل اطلاعات و دانش فنی بپردازند.

هاشمی در ادامه این پیام آورده است: بحران‌های جاری از قبیل اپیدمی‌های ابولا، کرونا ویروس، آنفلوانزا، تب دانگی و سایر بیماری‌های نوپدید و باز پدید نشان می‌دهد که همه کشورها در معرض مخاطرات گسترده انتقال بیماری‌ها هستند و از طرف دیگر اپیدمی خاموش شامل عوامل خطر و بیماری‌های غیرواگیر نیز ضرورت همکاری بین دولت‌ها را بیش از پیش روشن می‌سازد. این در حالی است که متأسفانه مناطق مختلف جهان درگیر بحران‌های خودساخته و تروریسم کور تکفیری و استفاده از زور و تهدید برای حل مشکلات سیاسی بین کشورهاست که همواره تهدیدی جدی برای سلامت مردم چه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم است.

وزیر بهداشت در این پیام افزوده است: مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه برنامه جامع هسته‌ای ایران به مدیریت جناب آقای دکتر ظریف؛ وزیر محترم امور خارجه ایران که خود مبتکر و پیگیر اجرایی شدن این پروسه نیز است افق‌های جدید و متنوعی را در تعامل سازنده با جامعه بین‌الملل فراهم آورده و نشان داد که مهمترین بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌تواند از طریق گفت و گو حل شود. این موضوع در زمینه بحران‌های سلامت نیز به طریق اولی صادق است چرا که همه دولت‌ها متعهد به حفظ و ارتقا سلامت مردم خود هستند و مردم نیز در دوران حاضر به حقوق خود بیش از پیش آگاه شده‌اند و حق سلامت را از دولت‌های خود مطالبه می‌کنند.

  هاشمی برگزاری این نشست را به نوعی در راستای دیپلماسی سلامت دانسته و تصریح کرده است: در کنار نگاه به کشورهای پیشرفته، ایران تعهد خود را به کشورهای در حال توسعه و به ویژه همسایگان خود را فراموش نخواهد کرد.

 وی در ادامه این پیام یادآور شده است: این پروسه به دنبال ارتقا امنیت، اعتمادسازی و همکاری هدفمند کشورهای عضو است و یکی از اصول این پروسه همکاری‌های صادقانه و هدفمند به منظور ایجاد صلح و ثبات مداوم و پایدار در افغانستان به عنوان یک منطقه امن و پر رونق در منطقه است در این میان همسایگی کشور افغانستان با کشور جمهوری اسلامی ایران و مناسبات و علایق مشترک طرفین زمینه همکاری‌ها مشترک را تقویت می‌کند.

در ادامه این پیام آمده است: اجلاس پیش رو که با حضور کشورهای عضو و حامی پروسه به مدت دو روز برگزار خواهد گردید با توجه به رویکردهای آموزشی، تقویت فزاینده اهداف آموزشی، سازماندهی ملی و استراتژی‌های منطقه‌ای، رویکردهای بین‌المللی بدون توجه به نژاد، جنس، دین و محل زندگی و با اهداف عمده ارتقا سطح علمی و دانش و آگاهی‌های افغانستان در مسیر توسعه هدف‌گذاری گردیده و اجرا می‌گردد.

هاشمی در این پیام آورده است: جمهوری اسلامی ایران به همکاری‌های مشترک آموزشی، بهداشتی و درمانی با اهداف عالیه با رویکرد ارتقا وضعیت موجود سلامت در منطقه و بهبود عملکردها علم بسیار علاقه‌مند است. در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری تنگاتنگ خود را در راستای اهداف عالی بهداشت و سلامت تداوم خواهد داد.

در پایان این پیام آمده است: بیاییم در کنار هم کشورهای عضو و حامی تمام تعهد و تلاش خویش در ارتقا سلامت همه مردم به ویژه مردم کشور خوب دوست و برادر افغانستان را به منصه ظهور درآوریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: