کد خبر: ۷۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 25
شفا آنلاین>سلامت>مقاله (essay) امضا محفوظي که با نام «رازهاي خانواده ما» در آخرين شماره نشريه معتبر پزشکي (Annals of Internal Medicine) منتشر شده است، با جزئياتي مشمئزکننده به دو مورد از رفتار غيراخلاقي پزشکان با بيماران در حالت بيهوشي مي‌پردازد.
به گزارش شفا آنلاین،از جمله موردي که خود نويسنده در هنگامي‌که دانشجوي پزشکي بوده، شاهد آن بوده است: رفتار غيراخلاقي – که مي‌توان آن را نوعي تعدي جنسي ناميد- و با لحني نژادپرستانه ازطرف يک متخصص زنان و زايمان در قبال يک زن اسپانيايي‌تبار بيهوش‌شده که پس از زايمان در حال خونريزي بود و نياز به ماساژ رحمي داشت، صورت گرفته‌بود.

دکتر کريستين لين، سردبير نشريه (Annals of Internal Medicine) درباره دليل انتشار اين مقاله گفت، بااينکه توصيف چنين مواردي ناراحت‌کننده است؛ اما به همين علت که بيان کردن چنين مواردي براي ما آزارنده است، اغلب موردبحث قرار نمي‌گيرند و دقيقا به همين دليل است که نشريه تصميم گرفت اين مقاله را منتشر کند.

دبيران نشريه از جمله لين، در سرمقاله‌اي دراين‌باره مي‌گويند، ايده انتشار اين جستار از همان گام اول آن‌قدر بحث‌برانگيز بود که باعث بحث «پرشوري» در ميان هيئت دبيران نشريه شد. آنان مي‌نويسند: «همه ما موافق بوديم که اين نوشته بيزاري برانگيز و رسوايي‌آور است و ممکن است به اعتبار حرفه پزشکي آسيب برساند. برخي از ما اعتقاد داشتند که اين دليل براي منتشر نکردن اين گزارش کافي نيست. سايرين معتقد بودند که دقيقا به همين علت بايد آن را منتشر کرد.»

مورد دومي هم که در اين مقاله آمده بود، در کلاس درس اخلاق پزشکي نگارنده، خاطره يک دانشجوي پزشکي درباره سخنان مسخره‌آميز جراحي بود که بيماري بيهوش را براي برداشتن رحم آماده مي‌کرد.

لين دراين‌باره مي‌گويد: «دليل انتشار اين مقاله اين بود که بحثي که درنتيجه اين کار درمي‌گيرد، باعث شود که پزشکان جسارت پيدا کنند که هنگامي‌که همکارانشان به شيوه‌اي غيرمحترمانه با بيماران رفتار مي‌کنند، به آنان اعتراض کنند»، حتي در مواردي که چنين اعتراضي برايشان هراس‌آور است (براي مثال مانند موارد ذکرشده در جستار دانشجوي پزشکي يا اينترن نسبت به پزشک ارشد).

اين جستار نخستين مورد افشاگري درباره رفتارهاي سوال‌برانگيز در ميان پزشکان نيست. در سال 2014پزشکي هنگامي‌که کمدين زن معروف آمريکايي، جوآن ريورز در اتاق عمل تحت بيهوشي در انتظار آندوسکوپي به‌وسيله پزشکي ديگر بودِ، با تلفن همراهش سلفي گرفت. ريورز يک هفته بعد به علت ايست قلبي درگذشت.

در مورد ديگري در ماه ژوئن امسال هيئت‌منصفه دادگاهي در ويرجينيا يک متخصص بيهوشي و دستيارش را به خاطر خطاکاري پزشکي و بي‌احترامي به بيمار به پرداخت نيم ميليون دلار به بيمار محکوم کرد.

در اين مورد بيمار به‌طور اتفاقي با تلفن همراه روشن‌مانده‌اش سخنان توهين‌آميز گروه پزشکي درباره خودش را هنگامي‌که براي انجام کولونوسکوپي در حال بيهوشي بود، ضبط کرده بود.

البته مواردي که سخنان غيرمحترمانه پزشکان ضبط شود، نادر است. بسياري از قربانيان در چنين مواردي افرادي هستند که مانند موارد ذکرشده در جستار نشريه هرگز از اين سخنان خبردار نمي‌شود، اما دکتر دانيل جي کول، رئيس انتخابي جامعه متخصصان بيهوشي آمريکا، مي‌گويد حتي خبردار نشدن بيمار هم از مفتضح بودن چنين اعمالي نمي‌کاهد.

به گفته او هر بيمار چه هشيار باشد و چه نباشد، مستحق رفتار با احترام و رعايت شئون است- همان‌طور که ما با مادر، پدر، خواهر يا برادرمان رفتار مي‌کنيم.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: