کد خبر: ۷۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 23
وزیر بهداشت و درمان:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم هماهنگی انتظارات و توان دولت از پوشش ۸ میلیون نفر در طرح ایجاد شبکه بهداشتی حاشیه شهرهای سراسر کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین : حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم روز پزشک در جمع خبرنگاران، از ایجاد یک شبکه بهداشتی در حاشیه شهرهای سراسر کشور خبر داد و گفت: ظرف یک سال گذشته 8 میلیون نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و امیدواریم سال جدید این رقم به بیش از 30 میلیون نفر افزایش یابد.

وی افزود: اقدام دیگر، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان است که آن هم برای جامعه روستایی درنظر گرفته شده است و امیدواریم همکاران عزیز و جوانان ما در حوزه فناوری اطلاعات بتوانند برای همه ایرانیان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل دهند که کار سختی است و با همراهی مردم امکان‌پذیر است.

هاشمی گفت: در رابطه با ارائه دستاوردهای طرح تحول سلامت باید جلسه‌ای کامل درنظر گرفته شود، چرا که امکان دارد حق همکاران عزیزم در سراسر کشور که کاری جهادی و خداپسندانه انجام دادند و مدیران میانی ستادی، پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، مدیران بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و همچنین اساتید تضییع شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: کتاب مفصلی بالغ بر 200 صفحه حاصل خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت است که انشاءالله دراختیار شما قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با روند افزایش خدمات بیمه گفت: به نظر می‌رسد اگر قانون برنامه پنجم اجرا شود، به هیچ اقدام دیگری نیاز نیست، اما اجرای این قانون مقداری معطل ماند، شاید بخشی از آن به سبب نوع نوشتار قانون است که اگر دقیق‌تر و قوی‌تر نوشته می‌شد، تا به حال انجام شده بود.

هاشمی تأکید کرد: انشاءالله در همین دولت و مجلس تصمیمات کافی در این خصوص گرفته شود به شکلی که عنوان بیمه مهم نباشد بلکه مسئول بودن بیمه و ارزشمند بودن برگه‌های دفترچه همانند پول ایجاد شود تا مراکز مختلف دولتی و خصوصی با آن خدمت ارائه کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امیدوارم این اتفاق روی دهد همچنان که من بارها عرض کردم طرح تحول سلامت بودن سامان‌بخشی به این حوزه که خرید خدمت است مغفول خواهد ماند و ما امیدواریم این اتفاق روی ندهد چرا که امید زیادی برای مردم ایجاد شده است.

وی افزود: همگان باید کمک کنند تا منابع پایداری برای بیمه‌ها تعریف شود که این کار خیلی هم مشکل نیست و ما راهکارهایی داریم که همه را به این هدف نزدیک خواهد کرد و از این منظر می‌توان امیدوار بود که به سمت هدف اصلی حرکت کنیم که خیلی دور از دسترس نیست.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: ایرانیان برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی، جز درد بیماری، رنج و درد دیگری نداشته باشند، البته این به معنای رایگان شدن خدمات نیست؛ یعنی ممکن است حق بیمه مانند امروز پرداخت شود یا رقم افزایش پیدا کند، اما منابعی مانند عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان همچون سیگار، نوشیدنی‌هایی که مواد شیرین‌کننده به آنها افزوده می‌شود و همچنین مواد شور می‌تواند به این مهم کمک کند.

وزیر بهداشت افزود: در عین حال، آلاینده‌ها و کارخانجات مختلفی که می‌توانند سود برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند، نمی‌شود مسئولیت اجتماعی را در نقاط مختلف مرزی و استان‌هایی که مستقر هستند را نپذیرند و انتظار می‌رود خدمات اجتماعی نیز داشته باشند و بخشی از سود را هزینه کنند.

وی در خصوص بیماری‌های خاص و پوشش این بیماری‌ها گفت: بیماری‌های خاص، خیلی راحت پذیرفته نمی‌شوند، البته نه از طرف ما، چرا که ما لیست بلندبالایی با حدود 40 بیماری داریم که باید خدمات خاص به آنها ارائه شود، ولی نیازمند اعتبار هستیم، چرا که یک بیماری خاص بیش از دو دهه پیش پذیرفته شد که 7 میلیون دلار برای کشور هزینه داشت، ولی اکنون این رقم به 300 میلیون دلار افزایش یافته است.

هاشمی گفت: بنابراین باید منابع ملی را برای دولت و مجلس مشخص کرد و ما علاقمندیم بسیاری از این بیماری‌ها جزو بیماری‌های خاص تلقی شود که البته در این حوزه خاص وظیفه اصلی با بهزیستی است و می‌دانیم بهزیستی هم با کمبود منابع روبه‌روست و اگر پوشش کامل وجود ندارد علت اصلی این است، پس باید منابع پایدار مالی تأمین شود تا سازمان بهزیستی و بیمه‌ها خدمات ارائه کنند، یا مجلس تصمیم بگیرد تا به لیست چهار بیماری موجود، عناوین دیگر اضافه کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما باید مشکلات را ریشه‌ای و اساسی حل کنیم و معتقدم مجلس و دولت در شرایط جدید ولو در هر دوره‌ای فقط یک مشکل را به شکل ریشه‌ای حل کنند، مردم شریف ایران قدردانشان هستند، مثلاً در این دوره مشکل سلامت حل شود.

هاشمی نیز در ادامه گفت: خواهش من از رسانه‌ها این است به اینکه چه توان و منابعی داریم و چه انتظاری ایجاد می‌کنیم، توجه کنیم، چرا که واقعیت این است که اکنون شرایط خزانه دولت مناسب نیست و بسیاری از پروژه‌های عمرانی شروع نشده است. برای مثال، ما اکنون نیمه سال هستیم و بعضی پروژه‌های مربوط به آموزش و پرورش و آموزش عالی که در آستانه ورود دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، انجام نشده است.

وزیر بهداشت افزود: باید توقع مردم را در حد داشته‌ها بالا ببریم نه اینکه آرمان‌ها و آرزوهایمان را به آنها منتقل کنیم، تا خدماتی که مجلس و دولت به مردم ارائه می‌دهند، برای مردم شیرین باشد، در حالی که اگر سطح توقع را بالا ببریم و امکان پاسخگویی به آن نباشد، احساس‌شان نسبت به مسئولین آن است که آنها کوتاهی می‌کنند.

وی گفت: ما اکنون حدود یک میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و باید ماه‌ها بگذرد تا پولی وارد کشور شود، بنابراین اگر انتظاری افزایش پیدا کند حتماً باید در مجلس بعد به آن رسیدگی شود و امیدوارم در سال آینده گشایشی روی دهد که بشود به انتظارات پاسخ داد.

هاشمی گفت: نباید مردم را ناامید کنیم، ولی امید کاذب نیز نباید داشته باشیم تا مردم گمان کنند زیان دیده‌اند یا توسط مسئولین کوتاهی صورت می‌گیرد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: به نظر من طرح و برنامه‌ریزی در این خصوص بسیار خوب است ولی باید حتماً اولویت‌های کشور در نظر گرفته شود، چرا که اکنون مشکل عمده ما در کشور بحث اشتغال است و فکر می‌کنم بخشی از بیماری‌ها ناشی از عدم اشتغال جوانان است.

وی تأکید کرد: به نظر من حتی اگر به فکر بهبود وضعیت سلامت افراد هم باشیم، اولویت با موضوع اشتغال است، چرا که اگر کار ایجاد شود، بیماری‌های روانی، ناهنجاری‌ها، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد که خود عامل رونق اقتصادی است و در سایه رونق اقتصادی سلامت مردم هم تأمین می‌شود.

هاشمی گفت: رفتارهای فردی در همه مراکز، صنوف و محیط‌های مختلف باید به شکل مناسب ایجاد شود و پیامبر ما برای ارتقای مکارم اخلاق مبعوث شد و امیدواریم تمام ارکان نظام و مردم به مکارم اخلاق متخلق شوند و واقعیت این است که در کشور ما آسیب‌های زیادی از این جهت وارد شده است.

وزیر بهداشت افزود: اکنون شبکه‌های مختلف اجتماعی و رسانه‌های متعدد در سایه عدم مسئولیت‌پذیری و رعایت قانون به سرگردانی و بداخلاقی دامن می‌زنند که این موضوع برای همکاران پزشک نیز مصداق دارد و از آنجا که پزشکان مورد احترام مردم هستند و با جان مردم سر و کار دارند، طبیعی است که خودشان باید بیشتر مراقب باشند و رفتاری انجام ندهند که اعتماد مردم سلب شود.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه بخش دیگر مربوط به صیانت از حقوق جامعه پزشکی است که در این خصوص نقش قوای سه‌گانه و رسانه‌ها بسیار مهم است.

هاشمی با تبریک روز پزشک به جامعه پزشکی، از آنان تشکر کرد و به علت همراهی با طرح تحول سلامت، برای آنان و خانواده‌شان کمال سلامت و صحت را آرزو کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: