کد خبر: ۷۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 22
شفا آنلاین>تغذیه>يک بررسي جديد نشان مي‌دهد که تيلاکوئيدها، مواد شيميايي که در اسفناج يافت مي‌شوند، به‌صورت فرمولاسيون‌هاي تغليظ‌شده مي‌توانند باعث ايجاد سيري و مهار ميل مفرط به غذا شوند.
به گزارش شفا آنلاین،تيلاکوئيدها در سلول‌هايي يافت مي‌شوند که فتوسنتز– فرايندي که در آن، گياهان انرژي نور خورشيد را به انرژي تبديل مي‌کنند تا زنده بمانند و تنفس کنند- انجام مي‌دهند.

به گزارش ريلکس نيوز، يکي از دو نويسنده اين مطالعه،‌ فرانک لي گرين‌وي، دکتراي پژوهش زيستي‌- پزشکي در دانشگاه پنينگتون در لوئيزيانا در آمريکا گفت: «اين کاهش گرسنگي و تمايل به غذاهاي شور که ما در اين بررسي ديديم، ممکن است تيلاکوئيدها را به‌خصوص براي افراد داراي فشارخون بالا و مشکلات مربوط به ‌اضافه‌وزن مفيد کند.»

براساس اين بررسي که در ژورنال کالج تغذيه آمريکا صورت گرفته است، هنگامي‌که اين ترکيبات مصرف مي‌شوند، باعث آزاد شدن هورمون‌هاي سيري در بدن مي‌شوند که هضم چربي را آهسته مي‌کند.

در اين تجربه، 60 شرکت‌کننده- نيمي از آنان مرد و نيمي از آنان زن- يک دوز منفرد از عصاره تغليظ‌شده تيلاکوئيد مصرف کردند.

اين گروه پژوهشي قصد داشتند که تاثير ناشي از مصرف اين ترکيبات را بر سيري، چربي و قند به‌علاوه اثرشان بر الگوهاي خوردن متعاقب تعيين کنند.

در اين بررسي دوسو-کور اتفاقي شده متقاطع، هيچ‌يک از افراد چه در گروه دارونما و چه در گروه دريافت‌کننده دوز واقعي تيلاکوئيد، نمي‌دانستند کدام‌يک از اين دو را دريافت مي‌کنند.

شرکت‌کنندگان در اين بررسي که همه يا اضافه‌وزن داشتند يا چاق بودند، عصاره يا دارونما را دست‌کم با فاصله يک هفته از يکديگر مصرف کردند.

اين گروه پژوهشي ميزان‌هاي چربي و قند در نمونه‌هاي خون به‌دست‌آمده از اين افراد پيش از صبحانه و بعد متعاقب يک دوز از اين عصاره و ناهار در چهار ساعت بعد اندازه‌گيري کردند.

پس از گذشت چهار ساعت ديگر، به شرکت‌کنندگان پيتزا داده شد و در طول مصرف آن خون بيشتري بار ديگر گرفته شد.

نتايج نشان داد که شرکت‌کنندگاني که اين عصاره را مصرف کرده بودند، افزايش سيري را تا حداکثر دو ساعت بعد تجربه کردند؛ درحالي‌که در آناني که دارونما دريافت کرده بودند، چنين اثري مشاهده نشد.

پژوهشگران مشاهده کردند که تفاوتي در ميزان چربي پلاسماي خون ميان گروه دارونما و گروهي که عصاره را دريافت کرده‌اند، وجود ندارد.

در ميان افرادي که عصاره را دريافت کرده بود، مردان با احتمال بيشتري نسبت به زنان، غذاي کمتري خوردند.

با اينکه مردان به‌طورکلي نسبت به زنان غذاي کمتري مصرف کردند، زنان کاهش ميل شديد به خوردن شيريني را تجربه کردند.
اين پژوهشگران با اشاره به يک بررسي پيشين که درآن مصرف تيلاکوئيد باعث کاهش ميل به خوردن شيريني در زنان شده بود، اين فرضيه را مطرح کردند که اين عصاره ممکن است اثر متفاوتي بر مردان و زنان داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: