کد خبر: ۷۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفا آنلاین>سلامت> وضعيت نابسامان نوزادان نارس و نبود تخت مراقبت‌هاي ويژه براي آنها در بخش دولتي، هزينه‌هاي گزافي را بر خانواده اين کودکان تحميل کرده‌است.
به گزارش شفا آنلاین،بالا بودن هزينه‌ها در بخش خصوصي که تا 2 ميليون براي يک نوزاد در شبانه روز مي‌شود، موجب انتشار گزارشي در همين زمينه  شد. با انتشار اين گزارش، ايرج حريرچي، قائم مقام وزير بهداشت نيز به تشريح شرايط ICU و نيازهاي کشورمان در اين حوزه پرداخت. او  گفت:«ما متاسفانه در زمينه تخت‌هاي بخش اورژانس همانند همه تخت هاي بيمارستاني در کشور با مشکل مواجه هستيم و به ازاي هر هزار نفر 7/1 تخت در کشور داريم.

 در اکثر موارد بسته به نوع بيمارستان بايد 10 درصد تخت‌هاي آن بيمارستان تخت ICU باشد. بنابراين ما کمبود بسيار زيادي در اين بخش چه ICU ، چه PICU و چه NICU داريم.»

حريرچي با بيان اينکه طي 10 سال گذشته درباره تامين تخت بخش مراقبت هاي ويژه کودکان فعاليت‌هاي خيلي مهمي انجام شده‌است، تصريح کرد:«اما هنوز کمبودهاي بسياري داريم. امسال برنامه ويژه براي رسيدگي و تامين اين تخت ها داريم. هم در بخش هايي که به آن اشاره کردم و هم در بخش ICU سوختگي حدود 2500 تخت به مجموعه ناوگاني‌مان اضافه مي‌شود. »

سخنگوي وزارت بهداشت درباره نياز حوزه سلامت ما در اين زمينه تاکيد کرد:«همانطور که گفتم ما 7/1 تخت به هزاي هر 1000 نفر داريم که بايد اين ميزان را به 5/2 يا 5/3 تخت به ازاي هر 1000 نفر در کشور دست يابيم و حداقل 10 درصد هم بايد مختص بخش ICU باشد. ما هنوز کمبود بسيار زياد و جدي داريم. به عبارتي 120 هزار تختي که در اختيار داريم اين نياز را مي طلبد که براي بخش مراقبت هاي ويژه حدود 12 هزار تخت بايد داشته باشيم که تاکنون به آن هم دست نيافتيم.»

وي در پايان به هزينه‌هاي اين بخش اشاره کرد و گفت:«در زمينه هزينه‌ها بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد که هزينه تخت NICU و PICU فوق العاده زياد است و کساني که در بخش دولتي بستري مي شوند بنابر تعرفه اي که مصوب است، هزينه پاييني پرداخت مي‌کنند وا ين ميزان هزينه لازم براي اداره بيمارستان را تامين نمي‌کند. البته ما از مردم رقم اصلي را نمي‌گيريم از بيمه شده روستايي فقط 3 درصد و از بيمه شده شهري فقط 6 درصد را مي‌گيريم.»

علاوه بر آن، پيشتر حسن هاشمي، وزير بهداشت هم  گفت:« در اين زمينه کارهاي بسياري در دولت‌هاي مختلف انجام شده است. بنابر برنامه‌هاي اجرا شده در برخي استان‌ها از جمله مازندران به دنبال تربيت نيرو فوق تخصص براي اين حوزه هستيم. فعاليت‌هاي بسياري انجام شده است و نتايج خوبي هم داشتيم اما اين به معناي اين نيست که کمبود نداريم.»


وي همچنين تاکيد کرد:«امسال آقاجاني اين برنامه را در حوزه درمان پيگيري مي کند. ما براي امسال هم در حوزه تربيت نيروي فوق تحصص اين بخش و هم تامين تخت‌هاي مربوط به اين حوزه برنامه‌هايي داريم که اميدواريم اجرايي شود و شاهد آن باشيم که شرايط بهبود پيدا کند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: