کد خبر: ۷۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 19
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>دیپلمات باسابقه آمریکایی با تاکید بر این که توافق هسته ای بهترین ضامن منافع همه طرفین این توافقنامه است، گفت آن هایی که امیدوارند با پشت کردن به این توافقنامه بتوانند تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کنند واقعیت ها را نمی بینند و در دنیای وهم وخیال زندگی می کنند.
به گزارش شفا آنلاین : «توماس پیکرینگ» دیپلمات با سابقه آمریکایی و سفیر پیشین این کشور در سازمان ملل در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، پیش بینی در مورد سرنوشت توافق هسته ای در کنگره آمریکا را با توجه به تعطیلات تابستانی کنگره عجولانه و غیر ممکن خواند.
وی در این حال افزود، از آنجا که اوباما قطعا لایحه مخالفت جمهوریخواهان را وتو خواهد کرد و درنتیجه آن ها برای جلوگیری از وتو او به دمکرات های بیشتری در مجلس نمایندگان این کشور نیاز خواهند داشت، مخالفان شانس بسیار کمی در رد این توافقنامه دارند.
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در مورد دلیل پافشاری مخالفان برجام در کنگره، به رغم هشدارهای جهانی در موردعواقب رد این توافقنامه، گفت کمترین زیانی که شکست این توافقنامه برای آمریکا خواهد داشت عواقب اقتصادی آن است.
وی افزود، زیان ها و عواقب سیاسی و امنیتی این شکست به مراتب با اهمیت تر و جدی ترخواهد بود.
پیکرینگ افزود: این توافق از طرفی نوید لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران را به همراه دارد و از طرف دیگر به سازوکارهای مستحکم و نیرومند نظارت و راستی آزمایی مجهز است که قادر خواهد بود منافع هر دو طرف را تامین کند.
این دیپلمات باسابقه آمریکایی با تاکید بر این که پشت کردن آمریکا به این توافقنامه علاوه بر عواقب اقتصادی پی آمد های سیاسی و امنیتی سنگینی برای این کشور به دنبال خواهد داشت،گفت: آن هایی که فکر می کنند با پشت کردن به این توافق قادر خواهند بود تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کنند دردنیای واقعی زندگی نمی کنند و دچار وهم وخیال شده اند.
به اعتقاد وی، با توجه به این که علاوه بر آمریکا پنج کشور دیگر جهان این توافقنامه را امضا کرده اند و حاضر نخواهند بود منافع خود را با پیروی از واشنگتن زیر پا بگذارند. حتی اگر کنگره آمریکا موفق به رد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شود بسیاری از این تحریم ها برگشت ناپذیر خواهند بود.
توماس پیکرینگ در ادامه گفت که مخالفت های موجود با این توافقنامه درمجموع با سه انگیزه صورت می گیرد.
وی افزود، گروهی بدون آن که آگاهی کاملی نسبت به جزییات این توافقنامه داشته باشند و یا قادر به دیدن حقایق سیاسی موجود باشند با آن مخالفت می کنند و گروهی نیز صرفا با انگیزه رقابت های حزبی در مقابل آن ایستاده اند و این عده در نهایت بدون آن که منافع ملی آمریکا را در نظر داشته باشند با هرچیزی که اوباما از آن حمایت کند، مخالفت می کنند.
وی تصریح کرد، دمکرات های آمریکایی هم موضع مشابهی در مقابل مخالفان جمهوری خواه خود دارند و آن ها هم هرچه را که مورد تایید و حمایت تی پارتی باشد رد می کنند و به مخالفت با آن می پردازند.
پیکرینگ گفت: در این میان چیزی که از اهمیت کمتری برخوردار است منافع ملی آمریکا است و دو طرف دعوا های حزبی توجهی به این که موضوع مورد مخالفت آن ها از چه حقیقتی برخوردار است یا نیست و یا در راستای منافع ملی آمریکا قرار می گیرد یا نمی گیرد توجهی ندارند.
موضوع دیگری که به باور این دیپلمات آمریکایی انگیزه مخالفت گروه دیگری از آمریکایی ها با این توافقنامه است این است که رهبران دولت آمریکا در طول سالیان گذشته تخم بی اعتمادی نسبت به ایران را در ذهن مردم این کشور کاشته اند و به آن ها اینطور القا کرده اند که ایران قابل اعتماد نیست و به تعهدات خود عمل نمی کند.
پیکرینگ با اشاره به سخنان «ریگان» رییس جمهوری پیشین آمریکا در زمان عادی سازی روابط این کشور با شوروی سوسیالیستی گفت، چیزی که این گروه به آن توجه نمی کنند این است که همزمان می توان و باید هم اعتماد داشت و هم راستی آزمایی کرد. این توافق از چنین ویژگی و تضمینی برخوردار است است.
سفیر پشین آمریکا در سازمان ملل در پایان افزود که به نظر می رسد جمهوری خواهان آمریکایی با پافشاری در مخالفت با این توافقنامه قماری را شروع کرده اندکه به احتمال زیاد در آن بازنده خواهند بود و در صورتی که نتوانند جلوی این توافقنامه را بگیرند اعتبار سیاسی خود را در نظر مردم آمریکا بیشتر از دست خواهند داد و شانس شکست آن ها در انتخابات آینده نیز بیشتر خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: